۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۳
کد خبر: 55435805

اصفهان جاذبه‌های گردشگری با کاربری‌های جالب بسیاری دارد، در این میان با ما همراه باشید تا بدانیم سی و سه پل در کجای اصفهان قرار دارد.

سی و سه پل در کجای اصفهان قرار دارد؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: اصفهان را با آثار تاریخی ارزشمند، زاینده‌رود باصفا، صنایع‌دستی متنوع و گزهای خوشمزه آن می‌شناسند. این شهر دوست‌داشتنی همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است. یکی از مهم‌ترین و مشهورترین دیدنی‌های اصفهان، سی و سه پل به شمار می‌آید. این پل همیشه مورد تحسین بسیاری از صاحب‌نظران در دنیا بوده است، تا جایی که پرسی سایکس سی و سه پل را یکی از پل‌های درجه اول دنیا و شاردن آن را شاهکار معماری می‌داند.

آشنایی با سی و سه پل اصفهان

سی‌وسه‌ پل به‌عنوان یکی از مشهورترین جاهای دیدنی اصفهان شناخته می‌شود؛ به‌طوری که بسیاری از ما این شهر زیبا را با آن می‌شناسیم. اگرچه امروز با خشک شدن آب زاینده‌رود، سی‌ و سه‌ پل نیز دیگر حال و هوای گذشته را ندارد؛ ولی این پل همچنان به‌عنوان یکی از نمادهای شهر اصفهان شناخته می‌شود. این پل در طول تاریخ با نام‌های مختلفی خوانده‌ شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به پل شاه‌عباسی، پل الله‌وردی خان، پل جلفا، پل چهل چشمه و پل سی‌وسه چشمه اشاره کرد.

سی و سه پل در کجای اصفهان قرار دارد؟

سی و سه پل ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض دارد و منعکس شدن تصویر پل در آب زیبایی آن را دوچندان می‌کند. سی و سه پل علاوه بر زیبایی مسحور کننده‌اش، به‌عنوان طولانی‌ترین پل روی زاینده‌رود شناخته می‌شود. این اثر در تاریخ ۱۵ دی سال ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۱۰ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

پیترو دلاواله سی‌ و سه‌ پل را چنین توصیف می‌کند:

روی این رودخانه پلی وجود دارد که تماما از آجر ساخته‌شده و عرض آن از تمام پل‌های رم بیشتر است و طول آن حداقل سه تا چهار برابر آن پل‌ها است. معماری این پل به‌طرز عجیبی انجام‌گرفته و دو طرف آن طاق‌نماهایی وجود دارد که مردم از زیر و بالای آن عبور می‌کنند. آنچه بیشتر نظر ایشان را جلب می‌کند، راهروهای پل است که تقریبا هم‌سطح قرار گرفته و زمزمه‌ی آب در طبقه‌ی زیرین پل به‌خصوص در تابستان‌های گرم بسیار خوش‌آیند است.

سی و سه پل چیزی در حدود ۳۰۰ متر طول و ۱۴ متر عرض دارد. برای ساخت این پل از مصالحی مانند سنگ، آجر، ملات ساروج و گچ استفاده‌ کرده‌اند.

سی و سه پل در کجای اصفهان قرار دارد؟

بر اساس نظر کارشناسان زمین‌شناسی و میراث فرهنگی، پایه و فونداسیون این پل به‌گونه‌ای ساخته‌ شده است که رطوبت، دوام و استحکام آن را افزایش می‌دهد و به همین دلیل در درازمدت آب به آن آسیبی نزده است. در دو طرف پل طاق‌نماهای سرپوشیده‌ای به چشم می‌خورد که از یک طرف به رودخانه و از طرفی دیگر به میان پل مشرف هستند و باعث شده‌اند تا معبر باریک مسقفی در دو سوی پل ایجاد شود. پیاده‌رو پل دارای ۹۹ طاقچه است که در آن‌ها تابلوهای نقاشی وجود داشتند و امروزه اثری از آن‌ها دیده نمی‌شود.

محل قرارگیری سی و سه پل

سی و سه پل در استان اصفهان و از یک طرف در بخش ابتدای جنوبی خیابان چهارباغ بالا و از طرف دیگر در ابتدای بخش شمالی خیابان چهارباغ عباسی یا همان میدان انقلاب قرار گرفته است. برای رسیدن به آن می توانید هم از ماشین شخصی خود و هم از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید و خود را به آن برسانید. اگر می خواهید از وسیله نقلیه عمومی برای دسترسی به این پل زیبا استفاده کنید می توانید با مترو در ایستگاه سی و سه پل پیاده شده و با چند دقیقه پیاده روی به آن برسید.

سی و سه پل در کجای اصفهان قرار دارد؟

علاوه بر مترو می توانید از اتوبوس نیز استفاده کنید، با استفاده از اتوبوس نیز می توانید در ایستگاه میدان انقلاب پیاده شده و به صورت پیاده در مدت زمان بسیار کمی به آن برسید. همچنین اگر قصد دارید با خودروی شخصی خود به سمت پل تاریخی اصفهان بروید، می بایست خود را میدان انقلاب رسانده و خوردوی خود را در جای مناسب پارک کنید و برای بازدید از سی و سه پل به سمت آن بروید.

آدرس سی و سه پل اصفهان: استان اصفهان، میدان انقلاب، خیابان چهارباغ عباسی

سی و سه پل بدون زاینده رود لطف سابق را ندارد؛ بنابراین بهترین زمان برای بازدید از سی و سه پل اوقاتی است که زاینده رود پرآب است و به شکوه همیشگی خود بازگشته است. در ساعات روشنایی روز امکان دیدن جزئیات بیشتری وجود دارد و شب‌های سی و سه پل با نورپردازی صفایی دیگر دارد. با این همه اگر قصد عکاسی دارید، در روز عکس‌هایی متنوع‌تر و کیفیت بهتر می‌توانید تهیه کنید.

نظریه‌های زیادی در رابطه با عدد ۳۳ وجود دارد که یکی از آن‌ها به ارتباط میان تبار گرجی الله‌وردی خان و الفبای ۳۳ حرفی گرجی اشاره دارد.

سی و سه پل در کجای اصفهان قرار دارد؟

عده‌ای این نظریه را کاملا رد کرده‌اند، چون سی‌ و سه‌ پل ابتدا ۴۰ دهانه داشت. برخی دیگر از کارشناسان بر این باور هستند که عدد ۳۳ مربوط به آناهیتا، الهه آب است و این پل در واقع نمادی از آناهیتا، الهه آب بوده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید