۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
کد خبر: 55434667

باغ پرندگان از جاذبه‌های درخورتوجه اصفهان است از این رو با ما همراه باشید تا درباره چند بخش دیدنی در باغ پرندگان اصفهان بدانیم.

چند بخش دیدنی در باغ پرندگان اصفهان

سلام نو _ سرویس گردشگری: یکی از جاذبه های بسیار زیبا که حاصل همکاری طبیعت و انسان در ایران است، باغ پرندگان اصفهان است. سالانه گردشگران بسیاری برای بازدید از این باغ زیبا به اصفهان می روند و این باغ یکی از جاذبه های مشهور استان اصفهان به حساب می آید و همچنین یکی از معدود باغ های پرندگان منطقه ی خاورمیانه نیز شناخته شده است.

بخش‌های دیدنی باغ پرندگان اصفهان

در تمام بخش هایی که در این مجموعه وجود دارند می توان تحقیق و پژوهش های بسیار مفیدی را انجام داد. مجموعه باغ پرندگان اصفهان نه تنها مرکزی دیدنی و گردشگری محسوب می شود، بلکه می توان در آن جنبه های آموزشی و پژوهشی را یافت کرد.

در این مجموعه، بخش های بسیار متنوعی برای زیستگاه پرندگان به وجود آمده که در این بخش با آن ها آشنا می شویم:

برکه ها

در این مجموعه چندین برکه کوچک و بزرگ وجود دارند که زیستگاه پرندگانی همچون قو، غاز، اردک، فلامینگو می باشند. یکی از برکه ها که ابعاد بزرگی دارد در بخش مرکزی باغ پرندگان قرار دارد و پرندگان زیادی در آن وجود دارند.

چند بخش دیدنی در باغ پرندگان اصفهان

در این بخش پرندگانی همچون اردک ها، فلامینگو ها، پلیکان ها و قوها در این برکه ها زندگی می کنند.

قفس های شیشه ای

در مجموعه باغ پرندگان اصفهان که یکی از دیدنی های اصفهان محسوب می شود قفس های شیشه ای دیده می شوند که شباهت زیادی به گلخانه ها دارند و برای پرندگانی ساخته شده که در شرایط جوی و آب و هوای اصفهان قادر به ادامه حیات نیستند. به همین منظور امکاناتی اعم از شوفاژ، دستگاه تهویه، کولر در آن ها قرار داده شده تا زیستگاه مناسبی را برای برخی پرندگان نظیر طوطی ها، توکان ها پدید آورند.

صخره

صخره را برای پرندگانی که در مناطق کوهستانی و بیابانی زندگی می کنند در ضلع شرقی باغ ساخته شده است. پرندگانی که در صخره باغ پرندگان زندگی می کنند نظیر کبک ها، تیهوها و بلدرچین ها می باشند.

فضاهای سبز و جنگلی

برای پرندگانی که در زیستگاه هایی جنگلی و سرسبز زندگی می کنند، فضایی سرسبز و جنگل مانندی طراحی شده است تا پرندگانی همچون طاووس ها و قرقاول ها در آن ها به راحتی بتوانند زندگی کنند.

چند بخش دیدنی در باغ پرندگان اصفهان

قفس های فلزی

برخی از پرندگانی که در این باغ وجود دارند به دلایل مختلفی نمی توانند در باغ آزادانه حرکت کنند و آن ها را در قفس هایی که از آهن و فلز ساخته شده اند نگهداری می کنند. این پرندگان از نوع شکاری هستند و این قفس هایی که برای آن ها ساخته شده اند بسیار شبیه به صخره و کوهستان ها می باشند. پرندگانی که در این قفس ها هستند شامل عقاب، جغد، شاهین می شوند.

واحدهای جالب در باغ پرندگان

باغ پرندگان اصفهان علاوه بر جاذبه‌های تفریحی، دارای واحدهای آموزشی علمی و تحقیقاتی نیز است. واحدهای تخصصی فعال در باغ پرندگان اصفهان عبارت‌اند از :

واحد تکثیر

در این بخش شرایط و امکانات مناسب جهت تخمگذاری و جوجه‌آوری پرندگان فراهم می‌شود. نگهداری از جوجه‌های تکثیر یافته تا مرحله رسیدن به سن خاص جهت رهاسازی در باغ پرندگان به عهده این بخش است.

واحد تغذیه

گونه‌های مختلف پرندگان نیازهای غذایی متفاوتی دارند، به‌علاوه منبع تامین این نیازها نیز در هرگونه متفاوت است. برخی از پرندگان میوه‌خوار، برخی دانه‌خوار، برخی گوشت‌خوار و برخی همه چیزخوار هستند. در این بخش نیازهای پرندگان بر اساس جداول احتیاجات غذایی برآورده می‌شود.

چند بخش دیدنی در باغ پرندگان اصفهان

واحد کلینیک و بهداشت

پرندگان بیمار پس از تشخیص بیماری وارد این بخش می‌شوند و پس از معاینه کامل بر اساس نظر دامپزشک باغ پرندگان و تجارب کارشناس مربوطه درمان می‌شوند. ضدعفونی و بهداشت کلیه قسمت‌های باغ به عهده این بخش است. واکسیناسیون ماهانه پرندگان علیه بیماری نیوکاسل نیز از وظایف این بخش است.

واحد قرنطینه

باغ پرندگان پذیرای پرندگانی است که از سوی افراد دوستدار پرنده به باغ اهدا می‌شود. علاوه بر این در دوره‌های زمانی مختلف بسته به نیاز، پرندگان جدیدی خریداری می‌شود. جهت کنترل بیماری‌ها و جلوگیری از گسترش آن‌ها در این مجموعه، پرندگان تازه وارد ابتدا به‌مدت ۱۴-۱۰ روز وارد قرنطینه و پس از انجام آزمایش‌ها لازم در صورت سلامتی وارد باغ پرندگان می‌شوند.

واحد تاکسیدرمی

تاکسیدرمی به‌معنای فن نگهداری درازمدت پیکر جانوران است. در این بخش پس از پوست کنی لاشه و چربی زدایی از پوست و همچنین پر آرایی، قالبی به‌اندازه بدن پرنده تهیه و پس از اسکلت‌بندی پوست پرنده روی این قالب کشیده می‌شود.

چند بخش دیدنی در باغ پرندگان اصفهان

در هر یک از این بخش ها تحقیقات علمی و عملی مفیدی روی گونه‌های پرندگان انجام می‌شود، به‌طوری که باعث شده باغ پرندگان علاوه بر جاذبه‌های گردشگری و تفریحی جنبه‌های علمی آموزشی و تحقیقاتی نیز پیدا کند و علاقه‌مندان به تحقیق در مورد پرندگان می‌توانند از این جنبه‌ها بهره‌مند شوند. البته برخی از فعالان حقوق حیوانات و دوستداران حیات وحش با نگهداری پرندگان در چنین محیطی موافق نیستند. از نظر این عده، پرندگان می‌بایست مانند سایر جانوران در محیط‌های بومی خود، آزادانه زندگی کنند و چنین محیط بسته‌ای موجب افسردگی آن‌ها می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید