۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 55433830

طرقبه از جاذبه‌های گردشگری جالب و دیدنی است از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم طرقبه مشهد کجاست.

طرقبه مشهد کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: اگر قصد سفر به مشهد را دارید، فرصت بازدید از طرقبه مشهد را از دست ندهید که خیلی با صفا و سرسبز است. طرقبه منطقه زیبایی است که در کنار باغ‌ها و مناظر طبیعی از ساخت و سازهای مدرن و شیک هم عقب نیفتاده است. در ادامه از به محل قرارگیری طرقبه مشهد می‌پردازیم.

سیر تاریخی و تفریحات طرقبه مشهد

درباره تاریخچه شهر طرقبه در دوران پیش از اسلام اطلاعات زیادی در دست نیست؛ اما از آثار به دست آمده در اطراف شهر مانند سنگ‌نگاره شتر سنگ می‌توان گفت که مردمانی در دوره پارینه‌سنگی نیز در این محدوده جغرافیایی زندگی می‌کرده‌اند که به احتمال خیلی زیاد دلیل آن شرایط آب‌وهوایی مناسب و وجود آب فراوان بوده است. نکته دیگر درباره ریشه نام طرقبه است. یکی از نام‌های قدیمی این شهر "ترغبذ" بوده که اگر آن را بررسی کنیم به پسوند "بذ" خواهیم رسید که در پارسی باستان به معنی بزرگ بوده است. شاید بتوان گفت که در دوران تاریخی نیز طقبه شهری برای زندگی بوده است.

طرقبه مشهد کجاست؟

توس باستان یا همان سوسیا، یکی از ایالت‌های پارت در شمال شرقی ایران به حساب می‌آمد. گفته می‌شود که شهر طرقبه نیز یکی از بخش‌های این ایالت به حساب می‌آمده در نتیجه می‌توان قدمت این شهر را تا دوره اشکانیان عقب برد. یاقوت حموی نیز در کتاب معجم البلدان از شهر طرقبه به عنوان یکی از بخش‌های توس یاد کرده است. ابن حوقل نیز در توصیف توس گفته است که توس چهار ولایت رادکان، طبران، نوقان و تروغوز (طرقبه) را شامل می‌شود.

طرقبه بر سر راه مشهد و نیشابور قرار دارد و در دوران گذشته مسیری مالرو بوده است و مردمان و زائرانی که قصد عزیمت به مشهد را داشته‌اند از طریق این مسیر به مشهد می‌رفتند و در طول سفر طرقبه را برای استراحت انتخاب می‌کرده‌اند.

در دوره سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار مردم زیادی از مسیر طرقبه برای زیارت به سمت مشهد می‌رفتند و به همین دلیل شاه وقت دولت قاجار دستور داد تا چند کاروانسرا در این مسیر (حوالی طرقبه) بسازند و به همین دلیل در آن زمان نام این شهر ترقبه یا راه بهتر نام گرفت.

طرقبه مشهد کجاست؟

نام‌های دیگر طرقبه: دعور، بردع، برعو، برعوز از دیگر نام‌های شهر طرقبه است که در متون مختلف تاریخی به آن‌ها اشاره شده است.

طرقبه امکانات تفریحی بسیار متنوعی دارد و فضای طبیعی آن برای گذراندن اوقات فراغت و دورهمی‌های دوستانه بسیار مناسب است. مجموعه تفریحی ویلاشهر که تا طرقبه تنها ۱۰ دقیقه فاصله دارد، دارای انواع و اقسام تفریحات ویژه است که می‌توانید برای گذراندن اوقات فراغت در یک فضای امن، وارد این مجموعه تفریحی شوید. برای نمونه، می‌توانید به‌راحتی از امکاناتی چون قایق سواری، اسکی و شهربازی بهره‌مند شوید.

پیست اسکی

یکی از هیجان‌انگیزترین و پرطرفدارترین تفریحات طرقبه پیست اسکی آن است. اسکی یکی از بهترین تفریحات جذاب زمستانی محسوب می‌شود که با استقبال فوق‌العاده اهالی مشهد و حتی مسافران همراه است. اگر در فصل زمستان به مشهد سفر می‌کنید، حتما از پیست اسکی آن در طرقبه بازدید کنید.

پیست اتومبیل رانی

یکی دیگر از تفریحات هیجان‌انگیز طرقبه که می‌تواند خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را برای شما رقم بزند، پیست اتومبیل رانی است.

طرقبه مشهد کجاست؟

پیست اتومبیل رانی طرقبه این امکان را برای گردشگران و مسافران مشهد فراهم کرده تا کسانی که به رانندگی با سرعت بالا علاقه دارند، بتوانند چند ساعت هیجان‌انگیز را برای خود رقم بزنند. توجه داشته باشید از آنجا که اتومبیل رانی در زمره تفریحات لوکس است، هزینه آن به نسبت گران محسوب می‌شود.

سوارکاری

سوارکاری یکی دیگر از تفریحات مدرن طرقبه است که طرفداران بسیار زیادی دارد. سوارکاری و اسب‌سواری از تفریحات محبوب و پرطرفدار طرقبه مشهد است که می‌تواند یک روز ایدئال را برای شما رقم بزند. در صورتی که نمی‌خواهید بودجه زیادی را به بخش تفریحات در طرقبه اختصاص دهید، از سوارکاری فاصله بگیرید.

محل قرارگیری طرقبه مشهد

شهر طرقبه یکی از بهترین و معروف‌ترین جاذبه‌های تفریحی و گردشگری و جاهای دیدنی مشهد است که علاوه بر مسافران، بسیاری از مشهدی‌ها هم در ایام تعطیل به بازدید از این منطقه کوهستانی زیبا می‌روند. ریشه نام طرقبه، از «ترقبذ» است که از دو بخش «تُرُق» و «بَذ» تشکیل شده و به معنی آبادی بزرگ است. طرقبه بسیار خوش آب و هوا است و به داشتن ییلاقات متعدد و روستاهای گردشگری شهرت دارد؛ همچنین جاذبه‌های تفریحی و تاریخی متنوعی را در خود جای داده است و همین مسئله باعث شده طرفداران بسیاری داشته باشد.

طرقبه مشهد کجاست؟

طرقبه نام شهری در شهرستان طرقبه شاندیز واقع در استان خراسان رضوی است که در فاصله ۱۶ کیلومتری از مشهد، در قسمت انتهایی غربی بلوار وکیل آباد قرار دارد. این شهر در مسیر جاده جاغرق و در جنوب غربی شهر مشهد واقع شده و از سمت غرب و شمال به کوه بینالود و کوه تخت رستم محدود می‌شود.

اتوبوس‌های پایانه وکیل آباد مشهد اتوبوس‌های شهری هستند که بین مشهد و طرقبه تردد می‌کنند. کافیست برای رفتن به طرقبه به این پایانه بروید و اتوبوس‌های مقصد طرقبه را سوار شوید. این اتوبوس‌ها در نقاط مختلف شهر ایستگاه دارند و در یک ترمینال خاص شما را پیاده نمی‌کنند. اگر بخواهید از قطار، اتوبوس‌های بین شهری و یا هواپیما برای رفتن به شهرهای دیگر استفاده کنید، باید با اتوبوس‌های گفته شده به شهر مشهد بیایید و از خدمات حمل و نقل برون شهر مشهد استفاده کنید.

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، بزرگراه وکیل آباد

تلفن شرکت واحد اتوبوس رانی مشهد: ۰۵۱۳۳۱۳۹

برای تردد در شهر طرقبه می‌توانید از تاکسی و اتوبوس و سرویس‌ها حمل و نقل آنلاین استفاده استفاده کنید.

طرقبه مشهد کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید