موزه‌گردی در هر شهر و دیاری دلچسب و مهیج است، به همین جهت با ما همراه باشید و بازدید از موزه آرامگاه نادر شاه افشار مشهد را از دست ندهید.

بازدید از موزه آرامگاه نادر شاه افشار مشهد را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: برای اینکه شخصیت قدرتمند تاریخ ایران را بشناسید، بد نیست سری به آرامگاه او در شهر مشهد بزنید، امروزه آرامگاه نادرشاه افشار به موزه تبدیل شده و یکی از جاذبه های پربازدید شهر مشهد به حساب می آید. حتما از فتوحات گسترده نادرشاه شنیده اید، اگر می خواهید تعدادی از آثار یادگاری از سرزمین های فتح شده را ببینید به این مجموعه تاریخی – فرهنگی بروید.

موزه آرامگاه نادرشاه افشار؛ موزه‌ای تماشایی

نادرشاه قبل از مرگش دستور داده بود تا سنگ هایی را از مراغه به مشهد بیاورند و مقبره ای برای او بسازند، کار ساخت این مقبره خشتی سال ها بعد از مرگ وی و در سال ۱۱۴۵ روبروی حرم مطهر امام رضا (ع) به اتمام رسید ولی آرامگاه امروزی همان پروژه انجمن آثار ملی ایران بود که در طی ۶ سال یعنی ۱۳۳۶ تا ۱۳۴۲ ساخته شد.

آرامگاه نادرشاه افشار در باغی به مساحت ۱۴۴۰۰ مترمربع ساخته شده و شامل ۲ تالار، سکویی ۱۲ پله‌ای، مقبره، پوشش خیمه مانند، غرفه های صنایع دستی، سکوی مرتفع با مجسمه نادرشاه و غرفه فروش کتاب است. کل بنای موزه در روی سکوی مرتفعی با ارتفاع ۲ متر از زمین ساخته شده است.

بازدید از موزه آرامگاه نادر شاه افشار مشهد را از دست ندهید!

طراح معماری این بنا مهندس هوشنگ سیحون و مجسمه سازش استاد ابولحسن حان صدیقی بود. این معماری خلاقانه جذابیت خاصی به فضای موزه داده چون در آن نمادها و نمودهای تاریخی به کار رفته و باعث شده یکی از نمونه های فاخر معماری نوین ایران به شمار رود. طرح کلی این آرامگاه به صورت یک ۶ ضلعی است که تداعی گر خیمه نادر است و شکل ستون های آن از کلاه سربازان قزلباش الهام گرفته شده است. سنگ قبر نادرشاه نیز طرح الماسی را دارد که نادرشاه از فتح هندوستان به دست آورده بود.

در محوطه باغ اولین چیزی که نظرها را جلب می کند، مجسمه برنزی نادرشاه و سربازانی است که در پی او می دوند، در کنار این شاهکار هنری می توان عکس های زیبایی ثبت کرد. این مجسمه با نظارت استاد صدیقی و در کارخانه ریخته گری برونی ایتالیا ساخته شده است. جالب است بدانید که این مجسمه بیش از ۱۴ هزار کیلوگرم وزن دارد.

کنار آرامگاه و پای مجسمه برنزی، لوله توپ جنگی بزرگی می بینید که از اشغالگران پرتغالی به غنیمت گرفته شده و زمان ساخت آن به سال ۱۵۹۱ میلادی برمی گردد. این اثر تاریخی از حیث هنری نیز اثری برجسته به شمار می رود.

بازدید از موزه آرامگاه نادر شاه افشار مشهد را از دست ندهید!

در ادامه نیز می توان به بازدید از تالارهای موزه و آثار گرانبهایشان رفت. در یکی از این تالارها سلاح های دوره های مختلف تاریخی به نمایش گذاشته شده اند و تالار دیگر، محل نمایش آثار مربوط به دوران صفوی و افشاری است. در این ۲ تالار اشیا و آثاری مثل نسخ خطی نفیس، سکه ها، خنجر، تفنگ، تپانچه و توپ های جنگی خواهید دید.

از دیگر تفریحاتی که می توان در موزه نادری داشت، عکاسی با لباس های تاریخی است که در ابتدای ورودی موزه نادری در اختیار بازدیدکنندگان قرار داده می شود. لباس های تاریخی زنانه یا مردانه و همچنین زره و کلاه خود مربوط به دوران افشاریه را به تن کنید تا سفری به زمان داشته باشید.

مانند هر موزه دیگری برای ورود به باغ موزه نادری باید مبلغی را پرداخت کنید و در طول یک ساعت می توانید بخش های مختلف این موزه را ببنید. طراوت و سرسبزی باغ، زیبایی خاصی به موزه نادری می دهد، برای همین بهتر است ماه های بهاری را به سفر به مشهد و بازدید از این بنا اختصاص دهید. در این بازه زمانی آب و هوای مشهد بسیار خنک و دل پذیر می شود.

بازدید از موزه آرامگاه نادر شاه افشار مشهد را از دست ندهید!

بخش‌های دیدنی موزه آرامگاه نادر شاه افشار مشهد

آرامگاه و باغ نادری، حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ مترمربع مساحت دارد و از چهار طرف به خیابان‌های مختلف منتهی می‌شود. نکته جالب توجه آنکه در این مجموعه طراحی حوض‌ها، جویبارها و آبریزها بر پایه باغ ایرانی صورت گرفته است. در ادامه نگاهی به بخش‌ها و دیدنی‌های این مجموعه داریم:

موزه نادری دارای دو تالار است.

تالار شماره ۱

تالار شماره ۱ به انواع سلاح‌های دوره‌ افشاریه، وسایل سوارکاری مانند زین و برگ اسب از دوره‌ افشاریه تا قاجاریه، چند نسخه خطی از جمله تاریخ جهان‌گشای نادری و دو شمشیر متعلق به نادر اختصاص دارد و دیوارهای آن با تابلوهایی از صحنه‌های نبرد نادر در جنگ کرنال اثر استاد سیدحسین میر مصور، مزین شده است.

تالار شماره ۲

تالار شماره ۲ این تالار در سال ۱۳۷۳ به مجموعه اضافه شده است و در آن انواع سکه، اشیای باستانی و مردم‌شناسی، ظروف و دیگر اشیای اهدایی از دوره‌ صفویه تا معاصر به نمایش درآمده است. علاوه بر اشیای داخل موزه، مدخل ورودی سالن اصلی نیز با عراده‌های توپ جنگی تزیین شده‌ است. موزه‌ آرامگاه نادر، وابسته به سازمان میراث فرهنگی خراسان است.

بازدید از موزه آرامگاه نادر شاه افشار مشهد را از دست ندهید!

از ویژگی‌های خاص این بنا می‌توان به طراحی آبریزها، حوض‌ها و جویبارها که همه بر پایه باغ ایرانی طراحی شده‌اند و نیز دیوارهایی با سنگ گرانیت و با تلفیق نرده‌های آهنی به نقش تبرزین همچنین طراحی ساختمان بر اساس دو شکل اصلی هندسی یعنی مربع و مثلث از سنگ خارای مشهد با قطعات بزرگ که نمادصلابت و عظمت نادر شاه دارد، اشاره کرد.

آرامگاه نادر شاه افشار و موزه نادری در تمام روزهای هفته قابل بازدید هستند. البته در روزهای شهادت و تاسوعا و عاشورا، این مجموعه فعالیت ندارد. ساعات بازدید از ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید