۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
کد خبر: 55433295

چالیدره از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری است که باید دید از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم دریاچه ی چالیدره کجاست.

دریاچه ی چالیدره کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: اغلب ما هنگامی که به شهر مشهد سفر می کنیم، تنها به سراغ حرم امام رضا می رویم و غافل از آن که مشهد جاذبه های تفریحی و گردشگری متعدد و متنوعی را در خود جای داده است. اما در این میان افراد زیادی هستند که پیش از سفر به هر شهری راجع به جاذبه های مقصد گردشگری خود تحقیقات لازم را انجام می دهند و از جاذبه های دیدنی و گردشگری آن مطلع می شوند تا بتوانند سفری پر هیجان و لذت بخش را برای خود و همراهان خود رقم بزنند. مشهد نیز از آن دسته کلانشهرهایی است که توانسته جاذبه های گردشگری و تفریحی زیادی را در خود جای دهد و گردشگران زیادی آن ها را برای گشت و گذار خود انتخاب کنند. مجموعه تفریحی چالیدره مشهد در کنار سد و رودخانه چالیدره قرار گرفته و امکانات تفریحی آبی را نیز برای گردشگران فراهم آورده است.

چالیدره؛ دریاچه‌ای جذاب و دیدنی

این مجموعه گردشگری دارای مساحت ۱۶۰ هکتار بوده و ۱۴۳۳ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

دریاچه ی چالیدره کجاست؟

این منطقه کوهستانی بوده و علاوه بر امکانات تفریحی آبی، امکانات هیجان انگیز دیگری را فراهم آورده تا روزی هیجان انگیز و لذت بخش را برای گردشگران بسازد. اگر به مشهد سفر کرده اید و تا حال به سراغ این مجموعه گردشگری نرفته اید، پیشنهاد می شود تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا با امکانات این جاذبه گردشگری بیشتر آشنا شوید و در صورت تمایل و در سفر بعدی به مشهد، به سراغ مجموعه تفریحی چالیدره بروید و روزی هیجان انگیز برای خود رقم بزنید.

در سال ۱۳۷۶ هجری شمسی بر اساس تصمیمی بین شهرداری طرقبه و شرکت آب منطقه ای خراسان، یک سد بر روی رودخانه جاغرق این شهر ساخته شد. سدی که بر روی این رودخانه ساخته شد، سدی خاکی با هسته رسی بوده که آن را سد چالیدره نامیدند. از آنجایی که برای توزیع عادلانه آب، تامین آب کشاورزی باغ های منطقه و حفاظت از محیط زیست اختلافاتی به وجود آمده بود، جهت رفع آن، دست به ساخت اقلیم دامنه های شمالی ارتفاعات سرسبز بینالود زدند.

دریاچه ی چالیدره کجاست؟

عملیات ساخت این پروژه در سال ۱۳۸۱ هجری شمسی پایان پذیرفت. به لطف وجود آب این سد، اراضی کشاورزی منطقه و باغ ها آباد شدند. رودخانه جاغرق در روستایی به نام جاغرق، در میان منطقه ای کوهستانی و در عمیق ترین بخش قابل کشتیرانی واقع شده که در فاصله ۳۵ کیلومتری از غرب شهر مشهد واقع شده است. رودخانه جاغرق را می توان رودخانه ای تقریبا دائمی به شمار آورد.

منشاء این رودخانه از ارتفاعت قله دهبار و قله فلسکه در رشته کوه بینالود بوده و در مسیر خود از میان روستاهای ییلاقی کردینه، طرقدر، جاغرق و چشمه طلا عبور می کند و باغ هایی که در اطراف روستای حصار وجود دارند را نیز آبیاری می کند. این رودخانه با طول ۲۵ کیلومتر و میانگین عرض ۸ متر، در این مسیر وارد رودخانه مایان و دهبار شده و به سد گلستان می پیوندد.

محل قرارگیری دریاچه زیبای چالیدره

منطقه تفریحی و گردشگری چالیدره که از جاهای دیدنی استان خراسان رضوی است، در ۳۰ کیلومتری غرب شهر مشهد در میان دو کوه قرار دارد و برای رسیدن به آن باید حدود ۴۵ دقیقه رانندگی کنید.

دریاچه ی چالیدره کجاست؟

این مجموعه در دره چالیدره (در کنار دره ارغوان و دره‌های دیگر) در شهرستان طرقبه شاندیز، در غرب شهر طرقبه (دو کیلومتری) در دل ییلاق‌های طرقبه واقع شده است. مساحت مجموعه چالیدره ۱۶۰ هکتار و ارتفاع آن از سطح دریا ۱,۴۳۳ متر از دریا است. فاصله تهران تا چالیدره ۹۲۸ کیلومتر (۱۰ ساعت و ۳۵ دقیقه) است.

ساعت بازدید: هر روز ۹ صبح تا دو بامداد

وب‌سایت: chalidarreh.com

تلفن: ۳۱۴۲۴ ۰۵۱

آدرس مجموعه گردشگری چالیدره: استان خراسان رضوی، طرقبه، کیلومتر دو جاده نغندر

اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید، از شهر مشهد خود را به میدان آزادی برسانید و از آنجا وارد اتوبان وکیل آباد شوید. مسیر را تا انتها به‌سمت غرب بروید تا به یک میدان بزرگ برسید. وارد خروجی سوم میدان یعنی بلوار امام رضا و سپس کمربندی امام خمینی طرقبه شوید. سپس در میدان شهر طرقبه وارد جاده نغندر شوید تا پس از طی سه کیلومتر به چالیدره برسید.

اگر قصد دارید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید، گزینه‌هایی چون تاکسی‌های بیرون شهری، تاکسی‌های آنلاین و اتوبوس‌های بین شهری پیش روی شما است.

دریاچه ی چالیدره کجاست؟

اگر سوار اتوبوس بین شهری شدید در طرقبه پیاده شوید و از طرقبه تا چالیدره تاکسی بگیرید. شما همچنین می‌توانید با استفاده از مترو و خط یک خود را به وکیل آباد برسانید و از آنجا تاکسی بگیرید.

برای ورود به چالیدره نیاز نیست که مبلغی بابت ورودی بدهید؛ اما اگر با ماشین وارد این منطقه شوید باید برای استفاده از پارکینگ هزینه بپردازید. مجموعه گردشگری چالیدره در پشت کوه واقع شده است و باید خود را با پای پیاده یا با استفاده از تله‌سیژ و عبور از کوه‌ها به آن برسانید.

اگر بخواهید پای پیاده از پله‌ها به چالیدره بروید نیازی به پرداخت هزینه ندارید؛ اما در صورت استفاده از تله‌سیژ یا ترن کوهستان باید بلیط رفت و برگشت تهیه کنید. اطراف پله‌های سنگی فضای سبز است. آلاچیق‌ها و نیمکت‌هایی نیز برای نشستن و رفع خستگی وجود دارد؛ اما مسیر پیاده‌روی کمی طولانی است و برای سالمندان یا بچه‌ها مناسب نیست. اگر دوست ندارید به دره بروید در همان ورودی چالیدره از وسایل بازی استفاده کنید. برای خرید بلیط وسایل بازی به کیوسک‌ها مراجعه کنید.

دریاچه ی چالیدره کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید