۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲
کد خبر: 55433278

مشهد جاذبه‌های دیدنی درجه یکی دارد از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم باغ ملی مشهد کجاست.

باغ ملی مشهد کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: باغ ملی مشهد به عنوان قدیمی ترین و نخستین پارک تفریحی شهر مشهد بوده که واقع در خیابان امام خمینی یا همان خیابان ارگ سابق می باشد. اگر به جای جای این پارک نگاهی بیاندازید سردیس بسیاری از مشاهیر علم و ادب کشور را مشاهده خواهید کرد. در ابتدا باغ ملی مشهد در زمینی با وسعت ۴۰ هزار متر مربع قرار داشت که طی تصرفات برخی از سازمان ها که در این زمین انجام دادند، در حال حاضر تنها ۲۶ هزار متر مربع از این باغ ملی باقی مانده است. همچنین قسمتی از این باغ را به اتاق بازرگانی و قسمت دیگری را نیز به صدا و سیمای خراسان رضوی اختصاص داده اند.

سیر تاریخی باغ ملی مشهد

در زمان های گذشته این باغ که یکی از دیدنی های جذاب مشهد بود، توسط آب قنات رکن آبادی آبیاری می شده است. به دلیل قرار گیری موقعیت مکانی این باغ ملی که در نزدیکی های ارگ حکومتی مشهد بود و علاوه بر آن، در بخش مرکزی این شهر قرار داشت، محل برگزاری بسیاری از برنامه های فرهنگی و اجتماعی بود.

باغ ملی مشهد کجاست؟

اما با گذشت زمان و تاسیس پارک های بزرگ دیگر در این شهر، باغ ملی مشهد به یک پارک محلی تبدیل شده است. ولی به دلیل قدمت و پیشینه زیادی که دارد، چیزی از اهمیت آن کم نشده است.

یکی از مهمترین دلایل برای انتخاب این پارک برای اوقات فراغت خود این است که باغ ملی مشهد در مرکز شهر قرار دارد و گردشگران و زائران می توانند پس از زیارت و خرید، برای استراحت به این پارک بروند.

درمورد تاریخچه باغ ملی مشهد نقل قول های زیادی وجود دارد. برخی از افراد ادعا دارند که صاحب این باغ حاج حسین ملک بوده که در سال ها آخر زندگی خود، آن را وقف کرده است. در مقابل نیز افراد دیگری ادعا دارند شهرداری آن را به تصرف خود درآورده است.

اما در تاریخ آمده است که در سال ۱۲۸۰ هجری شمسی، مظفرالدین شاه این باغ را به حاج کاظم ملک التجار داده است. پس از آن نسل به نسل در میان افراد گشته تا در آخر و در سال ۱۳۴۵ به شهرداری استان خراسان رضوی واگذار شده است.

باغ ملی مشهد کجاست؟

همچنین نام گذاری این پارک به باغ ملی در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی صورت پذیرفت. در سال ۱۳۵۰ بهای این باغ ملی حدود ۲۰ میلیون تومان بود. اگر وارد این باغ ملی شوید می بینید که تمام بخش های مختلف آن، انواع چنارها با قدمت چندین ساله به همراه درختان دیگر و گیاهان متنوع و همچنین گل کاری های زیبا در فضای سبز و چمن کاری ها دیده می شود که زیبایی این پارک را دو چندان کرده اند و باعث می شود بسیاری از گردشگران برای استراحت و گشت و گذار در مکان طبیعی به این پارک روانه شوند.

محل قرارگیری باغ ملی مشهد

آدرس: مشهد، خیابان امام خمینی، امام خمینی ۲۵، روبه‌روی خیابان جنت

باغ ملی مشهد در محله جنت و خیابان امام خمینی (خیابان ارگ سابق) قرار دارد. در گذشته باغ ملی مشهد از آب یکی از قنات‌های مشهور شهر یعنی قنات رکن‌ آباد تغذیه می‌شد. نزدیکی این باغ به ارگ حکومتی مشهد و همچنین مرکز شهر، باعث شده بود تا این مکان محل برگزاری مراسم‌های مختلفی در گذشته باشد.

باغ ملی مشهد کجاست؟

گسترش شهر مشهد و همچنین احداث پارک‌ها و بوستان‌های متعدد در نقاط مختلف آن، سبب شده است تا باغ ملی، جایگاه ویژه و برجسته خود در میان مردم شهر مشهد را از دست بدهد؛ با این حال، این پارک همچنان به خاطر قدمت خود دارای اهمیت بالایی است و افراد زیادی روزانه در سایه درختان آن استراحت می‌کنند.

باغ ملی مشهد درست در میان یکی از شلوغ‌ترین مراکز مسکونی و تجاری این شهر قرار دارد. همین امر، آن را به مکانی ویژه در این منطقه تبدیل کرده است. سرسبزی و زیبایی این مکان در میان هیاهوی خیابان‌های شلوغ مشهد، پناهگاهی موقت برای بسیاری از افرادی است که از خیابان‌ها و بازارهای اطراف عبور می‌کنند. آن‌ها می‌توانند در این بوستان، نفسی تازه کنند.

از جمله مراکز مهمی که پیرامون این باغ قرار دارند می‌توان به بیمارستان آریا، بازار خیابان جنت، کتاب‌فروشی آستان قدس رضوی، مجتمع تجاری جنت (ارگ)، شعبه مرکزی بانک ملی مشهد و مهمانسرای جوادالائمه (ع) ارتش اشاره کرد. باغ ملی مشهد، از جمله پارک‌های عمومی و جاذبه های گردشگری استان خراسان رضوی در مشهد به شمار می‌رود و نیازی به پرداخت ورودی برای آن نیست.

باغ ملی مشهد کجاست؟

علاوه بر این، این پارک ۲۴ ساعت شبانه‌روز باز است و هیچ‌گونه ممنوعیتی برای لذت بردن از امکانات داخل آن وجود ندارد. باغ ملی مشهد همیشه زیبا و باصفا است؛ با این حال، کسانی که علاقه‌مند به ورزش صبحگاهی هستند، می‌توانند در صبح به این بوستان بیایند و از هوای صاف آن لذت ببرند.

کسانی که در بازارها و خیابان‌ها گردش می‌کنند نیز می‌توانند در روزهای گرم و به هنگام ظهر، به خنکای درختان چنار باغ ملی پناه ببرند. بعدازظهر نیز بهترین زمان برای عکاسی در کنار تندیس‌ها و مجمسه‌های مختلف این پارک به شمار می‌رود. علاوه بر این موارد، شب‌نشینی را در باغ ملی مشهد نیز نباید از دست داد؛ از همین رو، زمان بازدید از باغ ملی مشهد، بستگی به خود شما دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید