جدیدترین روش درمان لکنت زبان برای کسانی که دنبال درمان لکنت خود یا کودکانشان هستند بسیار مهم است. با هم نگاهی به این روش‌ها داریم و جدیدترین روش درمان لکنت زبان را مرور می‌کنیم.

جدیدترین روش درمان لکنت زبان

برای آشنایی با جدیدترین روش درمان لکنت زبان باید بدانیم لکنت چیست. لُکنَت زبلان به اختلال در روانی گفتار و الگوی زمانی آن که سخن گفتن را دشوار می‌سازد گفته می‌شود. لکنت عمدتاً و به‌طور کلی جز در موارد استثنایی در دوران خردسالی آغاز شده و یک پدیده خاص دوران کودکی است و معمولاً از سنین ۲ تا ۴ سالگی شروع می‌شود. لکنت از مهم‌ترین و متداول‌ترین اختلالات تکلمی است. در سنین ۶ تا ۷ سالگی نیز که مصادف با زمان آغاز مدرسه‌است به لحاظ ویژگی‌های عاطفی و سازگاری اجتماعی خاص این دوره موقعیت مناسبی است برای بروز لکنت در میان کودکانی که بیشتر مستعد چنین اختلالی هستند. گاهی از موارد در دوران بلوغ نیز افرادی که قبلاً به نحوی لکنت داشته‌اند دچار لکنت زبان می‌شوند.

نگاهی به انواع جدیدترین روش درمان لکنت زبان

درمان لکنت بر اساس سن و اهداف ارتباطی فرد متفاوت است. یک آسیب شناس گفتار زبان (SLP) می تواند به شما کمک کند روش های درمانی را که ممکن است برای شما یا فرزند شما بهتر باشد پیدا کنید. گروه های پشتیبانی برای لکنت نیز می توانند به شما کمک کنند.

در اینجا برخی از روش های درمانی موجود برای بحث با گفتار درمانگر آورده شده است:

    درمان برای کودکان: درمان زود هنگام با کمک یک متخصص می تواند برای جلوگیری از لکنت طولانی مدت بسیار مفید باشد. والدین یا سرپرست می توانند با صبر و حوصله هنگام برقراری ارتباط با کودک ، گوش دادن با دقت به جای قطع صحبت او و نیز بررسی روند پیشرفت و احساسات کودک به او کمک کنند.

    لکنت درمانی: تکنیک های تنفس ، روش های آرام سازی ، یادگیری صحبت کردن آرام تر و بررسی مسائل اضطرابی از جمله تکنیک هایی هستند که گفتار درمانگر می تواند هم در کودکان و هم در بزرگسالان از آنها استفاده کند.

    داروها: هنوز هیچ دارویی برای لکنت زبان مورد تأیید FDA نمی باشد ، اما برخی از داروهایی که برای مشکلات دیگر استفاده می شوند، ممکن است برای لکنت زبان نیز استفاده شوند. به طور خاص در مورد هرگونه عارضه جانبی با پزشک یا گفتار درمانگر خود مشورت کنید.

    دستگاه های پزشکی: محققان در جستجوی تجهیزات پزشکی هستند که بتوانند به روان صحبت کردن کمک کنند ، مانند دستگاه هایی که می توانند در گوش قرار بگیرند یا از تحریک مغز برای کمک به ارتباطات استفاده کنند. در این زمینه تحقیق بیشتری مورد نیاز است.

سوالی که زیاد مطرح میشود این است، آیا برای درمان لکنت زبان، قرصی وجود دارد؟

آیا قرص باعث درمان لکنت زبان می‌شود؟

۳ قرص برای افراد دارای لکنت زبان تجویز می‌گردد:

۱- آلپرازولام Xanax (ضد اضطراب)

۲- سیتالوپرام Celexa (بازدارنده مجدد جذب سروتونین و کلومپیامین (آنافرانیل))

۳- سروتونرژیک (داروی سروتونرژیک)

        حال سوال اینجاست که آیا این قرص ها لکنت زبان را به طور کامل بهبود می‌بخشند و بخشی از جدیدترین روش درمان لکنت زبان است؟

خیر – زیرا سازندگان این داروها در ابتدا فکر میکردند که لکنت زبان مشکلی روانپزشکی و روانی بوده ، اما اکنون به این نتیجه رسیده اند که ، لکنت مشکل گفتاری است.

لکنت زبان اگر خفیف هم باشد، میتواند با برخورد نامناسب اطرافیان به شدت افزایش پیدا کند ، که تجویز این قرص ها برای کاهش اضطراب بود و نه درمان لکنت.

آیا اکنون این قرص ها تجویز می‌شوند؟

در مواردی نادر، برای افراد بزرگسال که اوضاع روانی مساعدی ندارند و با مشورت متخصص گفتاردرمانی تجویز می‌گردد.

جدیدترین روش درمان لکنت زبان

در اینجا چند روش وجود دارد که می تواند به شما یا فرزندتان در کاهش علائم لکنت کمک کند.

جدیدترین روش درمان لکنت زبان

آرام حرف بزنید

یکی از راه های موثر برای جلوگیری از لکنت زبان این است که سعی کنید آهسته تر صحبت کنید. عجله برای تکمیل یک فکر می تواند باعث لکنت زبان ، صحبت کردن سریع به یا مشکل در به زبان آوردن کلمات شود.

کشیدن چند نفس عمیق و آرام صحبت کردن می تواند به شما کمک کند. به اطرافیان خود بگویید که میخواهید این کار را امتحان کنید و صبر آنها واقعاً می تواند به شما کمک کند.

تمرین مداوم داشته باشید

با یک دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده خود تماس بگیرید تا ببینید آیا آنها می توانند با شما بنشینند و صحبت کنند. تمرین گفتار در یک محیط امن ممکن است به شما کمک کند تا با خود و نحوه به نظر رسیدن گفتار خود راحت تر کنار بیایید.

پیوستن به یک گروه همیاری با سایر افرادی که لکنت زبان دارند نیز ممکن است مفید باشد. می توانید بفهمید وقتی آنها در جمع یا حتی در گروه های کوچک دوستانه صحبت می کنند ، چه چیزی به آنها کمک می کند. همچنین ممکن است باعث شود احساس کنید تنها نیستید.

ذهن آگاهی و مدیتیشن را جدی بگیرید

ذهن آگاهی نوعی مدیتیشن است که به شما امکان می دهد آرام باشید و بر افکار خود یا عمل خاصی تمرکز کنید. این می تواند به شما در آرامش و کمک به تسکین اضطراب کمک کند. بزرگسالان و کودکان می توانند آن را برای کمک به لکنت زبان تمرین کنند.

برخی شواهد محدود وجود دارد که تکنیک های ذهن آگاهی می توانند در یک برنامه درمانی جامع برای لکنت زبان کمک کننده باشند. برای تعیین اینکه کدام نوع مدیتیشن ممکن است مفید باشد ، تحقیقات بیشتری لازم است.

صدای خودتان را با ضبط کردن چند بار گوش کنید

ضبط صدای خود می تواند به شما در درک بهتر پیشرفتتان کمک کند. این کار می تواند به شما کمک کند تا کلمات یا عباراتی را که باعث لکنت شما می شوند ، مشخص کنید. همچنین می تواند به شما کمک کند مواردی را بشنوید که در غیر این صورت متوجه آنها نمی شدید.

اگر حس کردید که گوش دادن به صدای خود آزار دهنده است یا باعث اضطرابتان می شود ، آرام آرام شروع کنید. بخاطر داشته باشید که شنیدن پیشرفته ای شما می تواند دلگرم کننده باشد. اما همه تکنیک ها برای همه مفید نیستند.

روش‌های تازه را پیگیری کنید

جدیدترین روش درمان لکنت زبان

در بعضی موارد ، یک دستگاه گوشی مخصوص که به عنوان مانیتور گفتار نامیده می شود ، می تواند مفید باشد. این دستگاه ها از نرم افزار فیدبک با تأخیر و تغییر یافته فرکانسی برای کمک به شما در صحبت روان تر استفاده می کنند.

دقیقاً مانند سمعک ، دستگاه به داخل گوش کاربر متصل می شود. این نرم افزار صدای شما را تغییر می دهد و کسری از ثانیه صدا را به تأخیر می اندازد. این دستگاه می تواند به شما در کاهش سرعت گفتار کمک کرده و شما را قادر کند بدون لکنت صحبت کنید.

اگرچه برخی تحقیقات برای پشتیبانی از کارایی دستگاه وجود دارد ، اما مشخص نیست که این اثرات طولانی مدت هستند یا خیر.

محققان به دنبال دستگاه ها و برنامه های جدیدتری هستند که بتوانند در آینده نیز کمک کنند.

با پزشک خود در مورد دستگاه های موجود که می توانند برای شما موثر باشند صحبت کنید و همیشه دنبال جدیدترین روش درمان لکنت زبان باشید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید