دریاچه الندان از دیدنی‎های فوق‌العاده مازندران است، از این رو با ما همراه باشید تا درباره چند جاذبه تماشایی اطراف دریاچه الندان در مازندران بیشتر بدانید.

چند جاذبه تماشایی اطراف دریاچه الندان در مازندران

سلام نو _ سرویس گردشگری: برای دسترسی به دریاچه الندان ساری باید مسیر طولانی را طی کنید. از خود شهر ساری کمتر از دو ساعت زمان نیاز است تا به دریاچه برسید. از طرفی برخی از مسیرها هم خاکی هستند و نمی توان با سرعت بالا از آن ها عبور کرد و این خودش هم زمانی میگیرد. لذا، برنامه سفر و بازدید از دریاچه الندان را فقط به خود دریاچه و اطرافش محدود نکنید و حالا که کلی زمان و انرژی گذاشتید تا به اینجا رسیدید، نگاهی هم به جاهای دیدنی اطراف دریاچه الندان ساری هم بیاندازید. برویم ببینیم در اطراف دریاچه الندان چه جاهای دیدنی و مناطق بکری هست.

جاذبه‌های تماشایی در نزدیکی دریاچه الندان

روستای الندان

ما می گوییم الندان اما محلی ها به اینجا می گویند الندون. صد ها و شاید هزاران روستا در شهرستان چهاردانگه ساری هست و هرکدام هم جذابیت های خاص خود را دارند. روستای الندان یا روستای الندون از معدود روستاهای شهرستان چهاردانگه است که توریستی بوده و روستایی بسیار زیبا و دوست داشتنی با مردمی مهربان دارد.

چند جاذبه تماشایی اطراف دریاچه الندان در مازندران

روستای الندان در اطراف دریاچه الندان قرار اما فاصله روستا تا دریاچه الندان کمتر از ۵ کیلومتر بوده و با استفاده از خودرو هم ۲۰ دقیقه طول میکشد تا از دریاچه به روستا برسید. لازم به ذکر است روستا در مسیر جاده دریاچه الندان ساری قرار دارد و اگر قبل از اینکه به دریاچه الندان برسید میخواهید تنقلات خود را از نزدیک ترین سوپرمارکت تهیه کنید، می بایست در جاده الندان وارد خروجی روستای الندون شوید.

همچنین در مجاورت روستای الندان، روستای کیاده قرار دارد که آرامگاه ها و امامزاده های مختلفی دارد و اقامتگاه های بوم گردی اینجا هم برای اقامتی چند روزه در اطراف دریاچه الندان مناسب هستند. زمانی که وارد روستای الندون شدید، دو نکته را در نظر داشته باشید.

مردم روستای الندان که نام دریاچه هم برگفته از نام روستا می باشد بر این باورند که آب دریاچه الندان ساری یا آب بندان الندان ۷ در فاصله ۷ کیلومتری از روستا و از دل زمین میجوشد و باور دارند که این آب همیشه به کشت و روزی آن ها همیشه برکت داده.

چند جاذبه تماشایی اطراف دریاچه الندان در مازندران

نکته دوم هم این است که در اطراف روستای الندون جنگلی وجود دارد که برای جنگل نوردی بسیار جذاب است و حتماً بازدید از این جنگل را هم در برنامه بازدید از دریاچه الندان قرار دهید.

مرقله (مارقلعه)

قلعه تاریخی مارقلعه یا مرقله، از ابنیه تاریخی و کمتر شناخته شده روستای الندان است که در مرتفع‌ترین نقطه کوه قرار دارد. جایی که برای دیدار از آن، باید از دل جنگل کوهستانی بگذرید و پس از گذر از یک سر بالایی طولانی، زمانی که به محل قلعه رسیدید، دشتی وسیع و زیبا را زیر پای خود خواهید دید.

این قلعه از سمت شمال، در انبوه درختانی بی‌شمار و از سمت جنوب، به کوهی سنگی و غیر قابل نفوذ، محصور شده است. در قسمت پایین قلعه نیز چند غار سنگی به چشم می‌خورد که گفته می‌شود، ورود و خروج اسرارآمیز و مخفیانه به قلعه،‌ احتمالا از این غارها صورت می‌گرفت.

جاذبه‌های دیدنی در اطراف دریاچه الندان

آبشار سنگ لوه

آبشار سنگ لوه، از جاذبه‌های طبیعی و زیبای منطقه کیاسر است که در حد فاصل روستاهای الندان و کیاده قرار دارد و آن را یکی از زیباترین آبشارهای استان مازندران می‌دانند.

چند جاذبه تماشایی اطراف دریاچه الندان در مازندران

وجه تسمیه نام این آبشار، از آنجا بر می‌آید که از بالا، شبیه چند دیگ سنگی به نظر می‌رسد که در کنار هم قرار گرفته‌اند. در واقع،‌ اثر طولانی مدت آب روی سنگ‌ها، شکل آن‌ها را به‌صورت دیگ تغییر داده است.

روستای ازنی

ازنی، روستایی از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری به حساب می‌آید که در حدود ۶۵ کیلومتری جنوب ساری و ۲۰ کیلومتری کیاسر، در دامنه کوهی به همین نام قرار دارد. نام دیگر دریاچه الندان، یعنی «آب‌بندان پله ازنی» نیز برگرفته از نام روستای ازنی است و آب این آب‌بندان، منبع اصلی تامین آب شالیزارهای این روستا و روستاهای اطراف معرفی می‌شود.

موقعیت جغرافیایی این روستای زیبای جنگلی به‌گونه‌ای است که تنها از سمت جنوب و از فاصله‌ای دور،‌ می‌توان آن را دید. در واقع،‌ تا وارد محل روستا نشوید؛ از سه سمت شمال و شرق و غرب، دیدی به روستا وجود ندارد که این امر را، به‌دلیل تدابیر امنیتی روستا می‌دانند.

این موقعیت خاص امنیتی را شاید بتوان به قلعه تاریخی ازنی نسبت داد که از آثار مهم تاریخی در این منطقه است و نشان از قدمت و اهمیت روستای ازنی دارد.

چند جاذبه تماشایی اطراف دریاچه الندان در مازندران

باغ طبیعی اندون (Ondon) از دیگر جاذبه‌های روستای ازنی به حساب می‌آید که از درختان ازگیل، به وحشی، سیب ترش، ولیک و گلابی وحشی، پوشیده شده است.

قلعه تاریخی ازنی

قلعه ازنی در سمت جنوب غربی روستای ازنی قرار گرفته و تاریخ ساخت و نام سازنده آن تاکنون مشخص نشده است. این قلعه تاریخی، شامل یک ساختمان مرکزی و خندق عمیقی است که دور آن حفر کرده‌اند. ظاهرا آب این خندق، به کمک لوله‌های سفالی و از چشمه محل تامین می‌شد. نقل است روی خندق،‌ پل چوبی وجود داشت که محل تردد بود و شب‌ هنگام،‌ آن را جمع می‌کردند.

بنا بر شواهد موجود، یک راه زیرزمینی نیز به درون ساختمان ساخته بودند و همه این تدابیر، به گفته کارشناسان، از امیرنشین بودن قلعه حکایت می‌کند. در فاصله چند کیلومتری این قلعه و در دو سمت شرق و غرب، دو قلعه دیگر نیز به چشم می‌خورد که هیچ‌یک،‌ ساختاری مشابه این قلعه ندارند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید