دریاچه الندان از جاذبه‌های طبیعی تماشایی در مازندران است، با ما همراه باشید تا بدانیم بهترین زمان سفر به دریاچه الندان چه زمانی است.

بهترین زمان سفر به دریاچه الندان

سلام نو _ سرویس گردشگری: دریاچه زیبای الندان یکی از زیباترین مکان‌های طبیعی ایران و منطقه مازندران است. این دریاچه تماشایی و جذاب در نزدیکی ازنی، از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری است. این دریاچه، در حقیقت الماس درخشان و گرانبهای ساری به شمار می‌رود که از عصر کواترنری، یکی از دوره‌های مهم زمین شناسی برجای مانده. زیبایی دریاچه دیدنی الندان تا حدی است که بسیاری از گردشگران، خصوصا گردشگران خارجی، برای تماشای آن، به منطقه ازنی سفر می‌کنند. ترکیب درخشش آب دریاچه و تلالو نور طلایی خورشید، تصویری رویایی را در این منطقه ایجاد می‌کند که تماشای آن بسیار لذت‌بخش است. اگر به شهرستان ساری و منطقه ازنی سفر می‌کنید، حتما در اولین فرصت از این دریاچه تاریخی و اسرارآمیز نیز دیدن کنید.

آشنایی با دریاچه الندان در مازندران

دریاچه الندان یا به گویش بومیان محل «آب‌بندان پله ازنی» از خاص‌ترین و شگفت‌انگیزترین دریاچه‌های ایران و از جذاب‌ترین جاهای دیدنی‌ مازندران است. دریاچه‌ای طبیعی با قدمت ۲٫۵ میلیون سال و متعلق به عصر کواترنری زمین‌شناسی که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسید.

بهترین زمان سفر به دریاچه الندان

آب این دریاچه زیبا و طبیعی،‌ تنها با نزولات جوی و بارش برف و باران تامین می‌شود و هیچ رودخانه یا چشمه‌ای در شکل‌گیری آن دخیل نیست. تغییر مساحت این دریاچه در فصول پر بارش و کم‌ بارش سال،‌ از جمله ویژگی‌های خاص آن معرفی می‌شود؛ گستره‌ای ۱۷ هکتاری که با افزایش بارندگی، به ۳۰ هکتار می‌رسد و آب شالیزارهای اطراف را تامین می‌کند.

دریاچه الندان (Alendan) یا آب‌بندان پله ازنی، از جمله وسیع‌ترین و زیباترین دریاچه‌های شمال ایران است که در دل جنگل‌های هیرکانی قرار دارد. این دریاچه خاص و تماشایی، به‌عنوان یکی از بهترین مناطق طبیعت‌گردی ایران نیز معرفی می‌شود و چشم‌انداز رویایی آن، نظر گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند.

علاوه بر آن، دریاچه الندان کیاسر، قدمتی دیرینه دارد و پیدایش آن را به دوره‌ای از زمین‌شناسی موسوم به «کواترنری» نسبت می‌دهند؛ ازاین‌رو، این دریاچه زیبا را از قدیمی‌ترین جلوه‌های طبیعی مازندران می‌دانند که حدود ۲٫۵ میلیون سال از عمرش می‌گذرد.

ویژگی خاص و منحصربه‌فرد دریاچه الندان، تامین آب این دریاچه از طریق بارش باران‌های فصلی است. به عبارت دیگر، هیچ رودخانه‌ای به‌سمت دریاچه الندان جریان ندارد و آب این دریاچه، تنها با نزولات آسمانی تامین می‌شود.

بهترین زمان سفر به دریاچه الندان

جنس خاص خاک این منطقه و نفوذناپذیری آب در آن و نیز شیب زمین و فرم قرارگیری آب‌بندان، از دیگر علل تشکیل و دوام دریاچه عنوان می‌شود.

زمان بهتر برای سفر به دریاچه الندان

دریاچه الندان از معدود جاذبه های گردشگری ساری و شمال کشور است که بهترین زمان بازدید ندارد و شما هر موقعی از سال که مراجعه کنید، لذت و صفای خودش را دارد. اگر میخواهید از طبیعت بکر، سرسبز و زیبا برخوردار شوید، بهترین زمان برای بازدید از دریاچه الندان ساری فصل های بهار و پاییز است. در فصل بهار طبیعت به زیباترین و سرسبزترین حالت خود می رسد، کوه های غرق در مه، گل های شکوفه زده، درختان برگ پهن و کلی گل و گیاه که بویشان همه را مست می کنند در فصل بهار خود را نشان می دهند. از طرفی هم چون در اطراف دریاچه الندان ساری کلی زمین شالی هم قرار دارد، هوا در اینجا شرجی است ولی چون هنوز گرمای تابستان نرسیده، گرما و شرجی بودن هوا آنقدر اذیت کننده نیست.

بهترین زمان سفر به دریاچه الندان

فصل تابستان اما، از نظر برخی زمان خوبی برای بازدید از دریاچه الندان نیست چون به همان دلیل حضور زمین های شالی در اطراف دریاچه، هوای اینجا بسیار گرم و شرجی می شود و کسی نیست که از هوای گرم و شرجی خوشش بیاید. اما از سوی دیگر، در فصل تابستان به همین دلیل خیلی ها قید بازدید از دریاچه الندان را میزنند و زمان خوبی است که از خلوتی محیط و آرامش و سکوتی که دارد لذت ببرید.

از طرفی، اگر هم بخواهید از خدمات و امکانات اینجا بهرمند شوید بخصوص خدماتی مانند آتلیه های عکاسی، چون زمان توریستی دریاچه الندان نیست، از نظر قیمتی هم به مراتب کمتر از زمان هایی خواهد بود که دریاچه الندان مملو از طبیعت گرد است.

فصل پاییز هم همانند فصل بهار لذت و صفای خودش را دارد با این تفاوت که در فصل پاییز بجای طبیعت سبز، طبیعتی نانجی و زرد به همراه برگ ریزان های پاییزی را میبینید. شاید برخی سرسبزی را بیشتر از برگ ریزان های پاییز بپسندند اما در این ایام، هوا بسیار خنک و دلنشین و دوست داشتنی است و در کنار آن، کلی باران هم می بارد که به واسطه آن سطح آب دریاچه افزایش پیدا می کند و فرصت خوبی هم برای ماهیگیری خواهد بود.

بهترین زمان سفر به دریاچه الندان

البته در نظر داشته باشید در برخی از ایام پاییز و بیشتر روزهای زمستان، شاید نتوانید از خدمات قایقرانی در دریاچه الندان بهرمند شوید.

در فصل زمستان، دریاچه الندان بخاطر ارتفاعی که از سطح دریا دارد، بارش های سنگین باران و هوای بسیار سرد منطقه، یخ میزند و عملاً بسیاری از تفریحات در این دریاچه از جمله ماهیگیری و قایق سواری محدود می شوند. از سوی دیگر، در برخی از روزهای زمستان هم مسیر دسترسی به جاده الندان یخبندان می شود و گردشگران به سختی می توانند به کنار دریاچه برسند اما فقط در فصل زمستان است که کلی اردک وحشی مهاجر به دریاچه الندان می آیند و می توانید آن ها را از نزدیک ببینید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید