سفر به ساری برای گشت‌وگرد در باداب سورت، مهیج است از این رو با ما همراه باشید و درباره مهم‌ترین نکات برای بازدید از باداب سورت در ساری بیشتر بدانید.

مهم‌ترین نکات برای بازدید از باداب سورت در ساری

سلام نو _ سرویس گردشگری: در ابتدای بازدید از چشمه باداب سورت، با پلکانی رنگین مواجه می‌شوید که حیرت هر کسی را بر می‌انگیزد. اما این پلکان چطور شکل گرفته است؟ به زبان ساده باید بگوییم که آب‌های معدنی راهی طولانی را می‌پیمایند و از اعماق سنگ‌های سخت راه خود را به روی زمین باز می‌کنند. باد دست به کار می‌شود و آب‌ها را به این سو و آن سو حرکت می‌دهد. در همین حین خورشید داغ، آب را تبخیر می‌کند و مواد معدنی همچون ردپایی از آب‌ها به جای می‌مانند. این مواد معدنی به شکل رسوب بر روی زمین باقی می‌مانند و طبقه‌طبقه روی هم قرار می‌گیرند. به مرور زمان پلکانی تماشایی شکل می‌گیرد که حاصلش باداب سورت است.

باداب سورت ساری؛ چشمه‌ای تماشایی و باورنکردنی

آب‌های معدنی بر روی پلکانی که تشکیل شده حرکت می‌کنند و بر اساس مواد تشکیل‌دهنده‌شان از خود رنگ‌های بسیار زیبای طلایی، نارنجی، قرمز و کرم بر جای می‌گذارند تا شاهکار آفرینش تکمیل شود. رسوب آهن رنگ قرمز، رسوب مس رنگ سبز، گوگرد رنگ زرد و آهک و نمک هم رنگ سفید را پدید می آورند.

مهم‌ترین نکات برای بازدید از باداب سورت در ساری

باکتری‌های موجود در آب، نور خورشید و دمای هوا نیز تغییر رنگ آب حوضچه‌ها را موجب می‌شوند. حوضچه‌های پایینی باداب سورت، شفاف‌تر هستند چرا که املاح در حوضچه‌های بالادست، ته‌نشین می‌شوند.

نمای این طبقات و محل قرارگیری چشمه در دامنه کوهستان و چشم‌اندازهای اطراف به هنگام غروب به زیباترین شکل خود می‌رسد. حالا این پلکان رنگین پیش روی شماست تا آنها را ببینید و لذت ببرید. گفته می‌شود تشکیل یک سانتی‌متر از حوضچه‌های باداب سورت، ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال زمان می‌برد.

آنچه به باداب سورت شهرت بخشیده تنها ظاهر پلکانی آن نیست. در این اثر چشمه‌هایی با آب‌های کاملا متفاوت از نظر رنگ، بو، مزه و حجم آب را خواهید دید:

چشمه شور و برمودای اروست: در بخشی از باداب سورت که پرآب‌تر است حوضچه‌ای با قطر حدود ۱۵ متر و عمق نسبتا زیاد شکل گرفته که آب بسیار شوری دارد و در اطراف آن رسوبات سیاه رنگی دیده می‌شود. می‌گویند که آب این چشمه جهت درمان دردهای کمر و پا، امراض پوستی، روماتیسم و میگرن کارایی دارد و به همین علت بسیاری در آن تن به آب می‌زنند تا از خواصش بی‌بهره نمانند.

مهم‌ترین نکات برای بازدید از باداب سورت در ساری

این دریاچه به علت دارا بودن املاح و مواد معدنی و نمک فراوان در فصل زمستان یخ نمی‌زند و هیچ جانداری هم امکان زیست در آن را ندارد. در قسمتی از کف این دریاچه حفره‌ای عمیق وجود دارد که به برمودای اروست شهرت پیدا کرده است و به همین دلیل برخی این چشمه را نیز با نام برمودای اروست می‌شناسند. بد نیست بدانید که در زبان محلی این حفره یا چاه را بَن نِدار می‌خوانند به معنای بدون پایان. عمق این حفره را تا ۹۸ متر نیز تخمین زده‌اند.

نکات مهم‌تر بازدید از باداب سورت ساری

بازدید از چشمه‌های باداب سورت در تمام فصول سال امکان دارد. در بهار علاوه بر سرسبزی و طراوات طبیعت، چشمه‌ها در پرآب‌ترین وضعیت خود هستند. تابستان‌ها میزان آبدهی کم می‌شود و آفتاب تند می‌تواند آزاردهنده باشد. در فصول سرد، چشمه‌ها رنگی قرمزتر به خود می‌گیرند؛ اما ممکن است در مسیر دسترسی به مشکلاتی بربخورید. با در نظرگیری تمام این نکات، بهترین زمان بازدید از چشمه‌های باداب سورت اردیبهشت ماه است.

مهم‌ترین نکات برای بازدید از باداب سورت در ساری

دیدار از چشمه و حوضچه‌های باداب سورت در اردیبهشت ماه خستگی را از جان گردشگران بیرون می‌کند و چشمان کنجکاو و حقیقت‌جو در کنکاش مناظر طبیعی جنگلی و کوهستانی پیرامون تا دوردست‌ها مبهوت و خیره می‌ماند. خیال انگیزترین صحنه‌های منطقه به هنگام طلوع و غروب خورشید است که تلالو نور خورشید در حوضچه‌ها و انعکاس نور آن‌ها همراه با سایه روشن طبیعت اطراف، جلوه‌های تحسین‌برانگیزی را از موهبت خداوندی به جلوه می‌گذارد.

کسانی که قصد اقامت شبانه را در این منطقه دارند، می‌توانند از در اطراف روستا و مکان‌های عمومی کمپ برپا کنند. همچنین خانه‌هایی برای کرایه شبانه در روستای اروست برای گردشگران وجود دارد. در نظر داشته باشید برپایی کمپ در حوالی چشمه‌ها ممنوع است. همچنین هنگام کمپینگ به محل دقت داشته باشید تا به‌اشتباه در زمین‌های کشاورزی متعلق به روستاییان چادر خود را برپا نکنید. سعی کنید پیش از بازدید، از محل اقامت خود مطمئن باشید.

ساعات بازدید از ۶ صبح تا ۹ شب است. البته این ساعات در طول سال تغییر خواهد داشت؛ چراکه به‌دلیل نبود روشنایی کافی، امکان بازدید در ساعات تاریکی وجود ندارد. در حال حاضر (۱۳۹۹) بلیط چشمه‌های باداب سورت ۱۵ هزار تومان است.

مهم‌ترین نکات برای بازدید از باداب سورت در ساری

اگر قصد دارید از نیسان‌های مردم محلی برای رسیدن به محل چشمه‌ها استفاده کنید، هزینه آن‌ را باید در نظر داشته باشید. همچنین هزینه پارکینگ به‌صورت جداگانه باید پرداخت شود.

متاسفانه این مجموعه دارای امکانات چندانی نیست. سرویس بهداشتی پایین مسیر و در پارکینگ قرار دارد. این سرویس بهداشتی طبق گزارش بسیاری از گردشگران فاقد مایع دستشویی و آب است. همچنین برای خرید، باید در روستاهای مسیر مایحتاج خود را تهیه کنید.

هنگام بازدید از چشمه‌های باداب سورت محتاط باشید و از راه رفتن و دویدن روی پلکان‌ها خودداری کنید. حتما خوراکی و آب همراه داشته باشید. از ریختن زباله روی زمین یا در چشمه‌ها جدا خودداری کنید. برای این منظور سطل‌هایی در نظر گرفته شده است. ورود حیوانات خانگی به این محوطه ممنوع است. از روشن کردن آتش در حوالی چشمه‌ها خوددرای کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید