دشت ناز از جاذبه‌های منحصربه‌فرد ساری به حساب می‌آید، از این رو با ما همراه باشید و درباره مهم‌ترین ویژگی‌های دشت ناز ساری بیشتر بدانید.

مهم‌ترین ویژگی‌های دشت ناز ساری

سلام نو _ سرویس گردشگری: در تمام نقاط شهرهای شمالی، جاذبه های دیدنی و گردشگری به چشم می خورد و شهر ساری در استان مازندران از این قاعده مستثنی نبوده و جاذبه های دیدنی و گردشگری متعددی در خود جای داده است و به همین منظور در تمام روزهای سال، گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. دشت ناز در شهر ساری یکی از همان جاذبه های دیدنی و گردشگری است که در این مقاله قصد داریم با آن آشنا شویم. شاید در این میان کسانی باشند با خواندن این اطلاعات و آشنا شدن با این دشت زیبا، کوله بار سفر خود را ببندند و به سمت ساری روانه شوند.

دشت ناز ساری؛ پناهگاهی منحصربه‌فرد

پناهگاه دشت ناز یکی از جاذبه های طبیعی است که دوست داران طبیعت می توانند آن را برای گردش انتخاب نمایند و از دیدن حیوانات متنوع لذت ببرند. پناهگاه دشت ناز در مساحتی به وسعت ۵۶ هکتار و در شمال شرقی ساری قرار گرفته است. تمام اطراف این دشت زیبا حصارهایی کشیده شده است. گوزن هایی در این پناهگاه زندگی می کنند که از پس دیوارهای سیمی که به عنوان حصار کشده شده، قابل مشاهده هستند و می توان آن ها را دید.

مهم‌ترین ویژگی‌های دشت ناز ساری

اگر می خواهید برای بازدید از این پناهگاه اقدام کنید می توانید در تمام ایام سال به جز زمان زایش گوزن ها، به بازدید از آن ها بروید. اما زمان زایش گوزن ها بازدید از این منطقه ممنوع می باشد. دشت زیبای ناز در سال ۱۳۴۶ منطقه تحت حفاظت قرار گرفت و همچنین در سال ۱۳۵۴ با عنوان پناهگاه حیات وحش نامیده شد. جالب است بدانید که این پناهگاه از سال ۱۳۴۶ محل تکثیر گوزن زرد ایرانی شده است.

علاقمندان به حیات وحش و طبیعت می توانند با گرفتن مجوز از سازمان محیط زیست به تماشای گوزن زرد، کبوتر و قرقاول در این دشت زیبا بپردازند. اما در فصل بهار که زمان زایش و زایمان گوزن های زرد می باشد، جهت حفظ آرامش آن ها، بازدید از این منطقه تا آخر فصل بهار ممنوع می شود. گوزن های زرد حدود ۸ ماه در دوران آبستن به سر می برند و پس از گذشت این مدت، اغلب یک گوساله به دنیا می آورند. جالب است بدانید میانگین طول عمر گوزن های زرد در اسارت به ۱۶ سال می رسد.

مهم‌ترین ویژگی‌های دشت ناز ساری

پناهگاه حیات وحش دشت وسیع ناز از جاهای گردشگری ساری برای طبیعت دوستان می باشد و پیشنهاد می شود در زمان مناسبی مانند فصل تابستان به این منطقه سری بزنید.

نشانی: سی کیلومتری شمال شرقی ساری

به منظور دسترسی به پناهگاه دشت ناز باید ابتدا به سمت شهر ساری در مازندران بروید، سپس به سمت شهر نکا و بعد از پیمودن حدود ۱۰ کیلومتر به چهارراه شهر سورک می رسید. اما اگر به سمت چپ بروید به شرکت نکا چوب می‌رسید و بعد از آن هم به روستای اسلام‌آباد که از وسط این روستا یک جاده دارد که به سمت چپ می‌رود که این منطقه را هم شهریار کنده می‌گویند که فرودگاه بین‌المللی ساری در اینجا واقع شده‌است. درست در وسط اسلام آباد منطقه دشت ناز مشخص است.

ویژگی‌های مهم‌تر دشت ناز در ساری

موقعیت مکانی پناهگاه حیات وحش دشت ناز برای پرورش و نگهداری گوزن های زرد ایرانی بسیار مساعد است و به همین دلیل این گونه از گوزن ها در این منطقه پرورش یافته و به زیستگاه های دیگر ایران در حواشی رودخانه دز و کارون نیز ارسال می شوند.

مهم‌ترین ویژگی‌های دشت ناز ساری

تعدادی گوزن نیز به پناهگاه جزیره اشک واقع در دریاچه ارومیه فرستاده می شوند. گوزن زرد، گونه ای است که در گذشته از غرب و شمال غرب ایران گرفته تا شمال شرق آفریقا و از جنوب اروپا گرفته تا بالکان به صورت پراکنده می زیسته اند. امروزه، این گوزن های زرد در جنگل های متراکم و غیرقابل نفوذ خوزستان و زاگرس زندگی می کنند.

برای حافظت و جلوگیری از انقراض گوزن های زرد، تعدادی از آن ها به دشت ناز مازندران، تعدادی به دشت ارژن و جزیره اشک دریاچه ارومیه انتقال داده می شوند. شکار بی رویه این گوزن زرد رنگ ایرانی از دلایل اصلی انقراض آن ها است و باتوجه به این که در گذشته کارشناسان محیط زیست از بین رفتن این گونه جانوری را پیش بینی کرده بودند، در سال ۱۳۳۷ یکی از علاقه مندان محیط زیست به باغ وحش اپل اعزام گردید و پس از تکثیر ۶ رأس گوزن به دشت ناز بازگشت. از جمله گونه های مهم جانوری که در پناهگاه حیات وحش دشت ناز زندگی می کنند گوزن زرد، گربه جنگلی، مرال، شوکا و قرقاول هستند.

مهم‌ترین ویژگی‌های دشت ناز ساری

اکوسیستم پناهگاه حیات وحش دشت ناز طبیعی و منحصر به فرد بوده و از جنگل های هیرکانی تشکیل یافته است. همانطور که پیش تر گفتیم، بیش از ۴۴۷ گونه گیاهی در این منطقه وجود دارند و همین دلیل بارزی بر منحصر به فرد و طبیعی بودن اکوسیستم منطقه است. مهم ترین گونه های گیاهی که در پناهگاه حیات وحش دشت ناز رشد می کنند عبارتند از: راش، توسکا، ممرز، لیلکی و انجیلی. اما عواملی هستند که پناهگاه حیات وحش دشت ناز را تهدید می کنند.

یکی از مهم ترین این عوامل خطر افزایش گونه گوزن زرد است که برای گونه های اندمیک منطقه خطر جدی محسوب می شود. علاوه بر این، فشاری که طی بیش از ۵ دهه از تکثیر و نگهداری گوزن زرد وارد می گردد و همچنین تخریب پوشش جنگلی و رویش کم و عدم جایگزینی درختچه های جدید از جمله مهم ترین عوامل مخربی هستند که پناهگاه حیات وحش دشت ناز را تهدید می کنند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید