۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 55432193

دشت ناز از زیباترین پناهگاه‌های حیات وحش ایران به شمار می‌آید از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم دشت ناز کجا قرار دارد.

سلام نو _ سرویس گردشگری: یکی از مقاصد محبوب گردشگری شمال کشورمان که سالانه میزبانی مسافران زیادی را می کند، شهر ساری مرکز استان مازندران است. در ساری جاذبه های طبیعی و فرهنگی زیادی برای بازدید وجود دارند، اما یکی از جذاب ترین جاذبه های ساری پناهگاه حیات وحش دشت ناز (Dasht-e Naz Wildlife Refuge) است که یکی از منحصر به فردترین اکو سیستم های طبیعی ایران را برخوردار است. این پناهگاه در ۲۹ کیلومتری شمال شهر ساری واقع شده و یک منطقه کوهستانی با جنگل های هیرکانی است. وجود بیش از ۴۴۷ گونه گیاهی در پناهگاه حیات وحش دشت ناز دلیل بارزی بر بی نظیر بودن آن است.

دشت ناز؛ از زیباترین پناهگاه‌های ایران

این پناهگاه در تمام ایام سال به غیر از دوران زایش گوزن ها، به روی عموم باز است و از شمال شرق شهر ساری به راحتی می توانید به پناهگاه حیات وحش دشت ناز دسترسی داشته باشید. دوران زایمان گوزن های زرد فصل بهار است و هر سال از اوایل بهار تا اواخر آن جهت حفظ آرامش و جلوگیری از ناامنی و استرس ناخواسته گوزن ها، از ورود بازدیدکنندگان به پناهگاه جلوگیری می شود.

دشت ناز کجا قرار دارد؟

لازم به ذکر است پناهگاه حیات وحش دشت ناز که بخشی از جنگل های جلگه ای را در برگرفته، از سال ۱۳۴۶ محل تکثیر گوزن زرد ایرانی قرار گرفته است. دوران آبستنی گوزن های زرد هشت ماه طول می کشد و یک گوساله به دنیا می آورند. متوسط عمر گوزن های زرد ۱۶ سال است.

موقعیت مکانی پناهگاه حیات وحش دشت ناز برای پرورش و نگهداری گوزن های زرد ایرانی بسیار مساعد است و به همین دلیل این گونه از گوزن ها در این منطقه پرورش یافته و به زیستگاه های دیگر ایران در حواشی رودخانه دز و کارون نیز ارسال می شوند. تعدادی گوزن نیز به پناهگاه جزیره اشک واقع در دریاچه ارومیه فرستاده می شوند. گوزن زرد، گونه ای است که در گذشته از غرب و شمال غرب ایران گرفته تا شمال شرق آفریقا و از جنوب اروپا گرفته تا بالکان به صورت پراکنده می زیسته اند. امروزه، این گوزن های زرد در جنگل های متراکم و غیرقابل نفوذ خوزستان و زاگرس زندگی می کنند.

دشت ناز کجا قرار دارد؟

برای حافظت و جلوگیری از انقراض گوزن های زرد، تعدادی از آن ها به دشت ناز مازندران، تعدادی به دشت ارژن و جزیره اشک دریاچه ارومیه انتقال داده می شوند. شکار بی رویه این گوزن زرد رنگ ایرانی از دلایل اصلی انقراض آن ها است و باتوجه به این که در گذشته کارشناسان محیط زیست از بین رفتن این گونه جانوری را پیش بینی کرده بودند، در سال ۱۳۳۷ یکی از علاقه مندان محیط زیست به باغ وحش اپل اعزام گردید و پس از تکثیر ۶ رأس گوزن به دشت ناز بازگشت. از جمله گونه های مهم جانوری که در پناهگاه حیات وحش دشت ناز زندگی می کنند گوزن زرد، گربه جنگلی، مرال، شوکا و قرقاول هستند.

محل قرارگیری و دسترسی به دشت ناز

پناهگاه دشت ناز ساری با مساحتی در حدود ۵۶ هکتار از جاهای دیدنی مازندران به شمار می‌آید و از شمال شرقی شهر ساری قابل دسترس است. این پناهگاه در شهرستان میاندرود و جاده‌ای منتهی به دریا قرار دارد. محدوده پناهگاه حیات وحش دشت ناز در دوره پهلوی بخشی از دارایی‌های رضا شاه بود.

دشت ناز کجا قرار دارد؟

بعد از فوت او، محمدرضا پهلوی این منطقه را توسعه داد و تاریخچه تاسیس پناهگاه حیوانات و فرودگاه دشت ناز نیز به همان دوران می‌رسد. پناهگاه دشت ناز ساری از سال ۱۳۴۶ به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده و از سال ۱۳۵۴، به‌عنوان پناهگاه حیوانات ثبت شد. این پناهگاه در ۲۹ کیلومتری (۳۰ دقیقه)ّ شمال شهر ساری و ۱۱٫۵ کیلومتری (۲۰ دقیقه) فرودگاه بین‌المللی ساری واقع شده است. پناهگاه دشت ناز ساری در فاصله ۳۰۹ کیلومتری (چهار ساعت و ۴۰ دقیقه) از تهران قرار دارد.

شما می‌توانید برای دسترسی به پناهگاه دشت ناز ساری از تهران، سفر هوایی را انتخاب کنید؛ چراکه فرودگاه بین‌المللی ساری در ۱۱٫۵ کیلومتری این منطقه قرار گرفته است. فرودگاه بین‌المللی ساری در منطقه «شهریار کنده» در روستای اسلام آباد است؛ درست همان‌جایی که دشت ناز ساری نیز قرار دارد.

علاوه بر هواپیما، شما می‌توانید از تهران با قطار نیز به ساری سفر کنید. مسیر قطار تهران به ساری بی‌شک یکی از زیباترین مسیرهای ریلی کشور است و به‌خصوص با گذر از فیروزکوه، شما به دل طبیعتی سرسبز و دست‌نخورده خواهید رفت. با قطار برای رسیدن به ساری در حدود هفت ساعت و نیم در سفر خواهید بود.

دشت ناز کجا قرار دارد؟

از ایستگاه قطار ساری از جاده فرح‌آباد و پنبه‌چوله ۳۲ کیلومتر (۳۶ دقیقه) مسافت در پیش خواهید داشت. اگر برای رفتن به دشت ناز قصد دارید ماشین شخصی را انتخاب کنید، کافی است خود را از تهران به ساری برسانید. برای رفتن به ساری می‌توانید از طریق جاده هراز به فیروزکوه به‌سمت مازندران حرکت کنید. از جاده هراز به شهر آمل و از آنجا با عبور از شهرهای بابل و قائم‌شهر به ساری خواهید رسید و از جاده فیروزکوه مستقیم به قائم‌شهر و سپس ساری دسترسی خواهید داشت.

از ساری با طی مسافتی در حدود ۱۰ کیلومتر در جاده ساری به گوهرباران به‌سمت شهر نکا می‌روید و به چهارراه شهر سورک می‌رسید. اگر در این چهارراه مسیر خود را به‌سمت چپ منحرف کنید، به شرکتی به نام «نکا چوب» خواهید رسید. با عبور از این شرکت و ادامه مسیر، به روستای اسلام آباد و منطقه شهریار کنده خواهید رسید که از آنجا با طی مسافت کمی می‌توانید خود را به دشت ناز ساری برسانید.

آدرس پناهگاه حیات وحش دشت ناز: مازندران، ساری، جاده پنبه چوله، شهر نکا، روستای اسلام‌آباد، شهریارکنده، پناهگاه حیات وحش دشت ناز

دشت ناز کجا قرار دارد؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید