۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 55432191

ساری نه تنها جاذبه‌های گردشگری تماشایی دارد که طبیعت آن نیز دلفریب است، با ما همراه باشید و درباره بهترین جاذبه‌های طبیعی ساری بدانید.

بهترین جاذبه‌های طبیعی ساری

سلام نو _ سرویس گردشگری: برای گذراندن لحظاتی متفاوت در بازدید از شهر ساری به نظاره شگفت‌انگیزترین شاهکارهای طبیعت بروید و همین‌طور از چشمه‌های آب معدنی باداب سورت دیدن کنید.

تالاب‌های جذاب ساری

تالاب سراندون و بالندون

تالاب سراندون و بالندون مجموعه تالابی با دو بخش جنوبی (سراندون) و شمالی (بالندون) است که در فاصله ۲۵ کیلومتری ساری به طرف بابلسر، در نزدیکی روستای سید محله قرار دارد. وسعت آن‌ها حدود ۳۰ هکتار و عمق متوسط‌شان یک متر برآورد می‌شود. این مجموعه تالاب‌ در زمستان و پاییز پرآب و در بهار و تابستان به‌علت استفاده‌های زراعی کم‌آب است. درون و پیرامون دو بخش تالاب نیزار و گیاهان مردابی روییده‌اند و با مرغزار و شالیزار احاطه شده‌اند. این مجموعه از تالاب‌ها به دلیل اقلیم مناسب، آب شیرین، پوشش گیاهی و مواد غذایی کافی، زیستگاه پرندگان و آبزیان است. همچنین در فصول پاییز و زمستان این منطقه مامن مرغان مهاجر از جمله قو، مرغابی، قره غاز و پرلا می‌شود. دسترسی مناسب، محوطه سرسبز و دلنشین و مناظر بکر و وحشی از ویژگی‌های مهمی هستند که این منطقه را در فهرست جالب‌ترین مکان های دیدنی ساری قرار داده‌اند.

بهترین جاذبه‌های طبیعی ساری

تالاب حمیدآباد

تالاب حمیدآباد از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ساری است که در جاده دریای ساری به سمت فرح آباد (خزرآباد) در روستای سرسبز و زیبای حمید آباد قرار دارد. این تالاب پوشیده از گل‌های نیلوفر آبی هستند که در زمان باز شده جلوه خاصی به این تالاب و این منطقه می‌دهد. گونه‌های مختلف پرندگان اعم از پرندگان مهاجر و غیرمهاجر در این تالاب زندگی می‌کنند که زیبایی این منطقه را صد چندان می‌کند.

پناهگاه‌های ساری؛ جاذبه‌ای بهتر و دیدنی‌تر

دشت ناز

دشت ناز با وجود بیش از ۴۴۷ گونه گیاهی، در دل جنگل‌های هیرکانی و در قلب کوهستان بستری منحصربه‌فرد و استثنایی و پناهگاهی برای گونه‌های مختلف جانوری است. دشت ناز بیشتر به‌واسطه حضور گونه‌ای نادر از گوزن با نام گوزن زرد شهرت دارد. پناهگاه دشت ناز ساری زیر نظر سازمان محیط‌زیست است و تردد به این پناهگاه به واسطه اکوسیستم خاص بدون مجوز این سازمان امکان‌پذیر نیست. دشت ناز از جاهای دیدنی ساری است که هر سال گردشگران زیادی را جذب می‌کند.

بهترین جاذبه‌های طبیعی ساری

پناهگاه دشت ناز ساری با مساحتی در حدود ۵۶ هکتار از جاهای دیدنی مازندران به شمار می‌آید و از شمال شرقی شهر ساری قابل دسترس است. این پناهگاه در شهرستان میاندرود و جاده‌ای منتهی به دریا قرار دارد. محدوده پناهگاه حیات وحش دشت ناز در دوره پهلوی بخشی از دارایی‌های رضا شاه بود. بعد از فوت او، محمدرضا پهلوی این منطقه را توسعه داد و تاریخچه تاسیس پناهگاه حیوانات و فرودگاه دشت ناز نیز به همان دوران می‌رسد.

پناهگاه دشت ناز ساری از سال ۱۳۴۶ به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده و از سال ۱۳۵۴، به‌عنوان پناهگاه حیوانات ثبت شد. این پناهگاه در ۲۹ کیلومتری (۳۰ دقیقه)ّ شمال شهر ساری و ۱۱٫۵ کیلومتری (۲۰ دقیقه) فرودگاه بین‌المللی ساری واقع شده است. پناهگاه دشت ناز ساری در فاصله ۳۰۹ کیلومتری (چهار ساعت و ۴۰ دقیقه) از تهران قرار دارد.

پناهگاه حیات وحش میانکاله

یکی از جذاب ترین و بهترین دیدنی های ساری، پناهگاه حیات وحش میانکاله است. این منطقه دیدنی در شبه جزیره میانکاله قرار دارد و سالانه میزبان صدها هزار گردشگر می باشد.

بهترین جاذبه‌های طبیعی ساری

پناهگاه حیات وحش میانکاله محل نگهداری از ده ها گونه مختلف پرنده و آبزی می باشد اما در گذشته، به لطف شکار بی رویه و غیرمجاز، در شورای عالی نظارت بر شکاربانی طی جلسه ای که در سال ۱۳۴۸ برگزار شد تصمیم گرفتند تا پناهگاه را به عنوان منطقه ای حفاظت شده انتخاب کرده و هرگونه شکار در آنجا غیرمجاز باشد.

گردشگرانی که میخواهند در سفر به ساری از این پناهگاه دیدنی بازدید کنند خوب است بدانند پناهگاه حیات وحش میانکاله دارای سه بخش با نام های شبه جزیره میانکاله، خلیج گرگان و جزیره آشوراده می باشد. لازم به ذکر است این پناهگاه با نام تالاب بین المللی میانکاله نیز شناخته می شود.

جاذبه طبیعی خاص و بهتر ساری

باداب سورت

چشمه های باداب سورت، پدیده های کم نظیر در دنیا به شمار می روند که حاصل میلیون ها سال تاثیر عوامل طبیعی هستند. چشمه های باداب سورت نه تنها در میان دیدنی های ساری بلکه از معدود جاذبه های گردشگری شمال کشور به حساب می آیند که بازدید از آن ها به شدت پیشنهاد می شود.

بهترین جاذبه‌های طبیعی ساری

همچنین جالب است بدانید سالانه هزاران گردشگر و علاقه مند به پدیده های طبیعی در دنیا به ایران و استان مازندران سفر می کنند تا نگاهی به این چشمه های جذاب و دیدنی بیاندازند.

چشمه های باداب سورت در جنوب شرقی ساری قرار دارند و اگر در میان دیدنی های ساری تصمیم به بازدید از باداب سورت را دارید، خوب است بدانید همواره از دو مسیر می توانید به این چشمه ها دسترسی داشته باشید. یکی از این مسیرها از طریق شمال استان سمنان می باشد بطوریکه در استان سمنان کافیست وارد منطقه مهدیشهر شوید تا در روستای فولاد محله مسیر دسترسی به روستای اروست و باداب سورت را مشاهده کنید و مسیر دیگر، از ساری و روستای کیاسر است و در این روستا می بایست به سه راهی با نام تلمادره برسید تا راه ورود به روستای اروست را مشاهده کنید.

گفته میشود بیش از ۱۰ میلون سال طول کشیده تا چشمه های باداب سورت به وجود آید. باداب سورت در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا قرار دارد لذا آب و هوای دلنشینی در منطقه حاکم است.

بهترین جاذبه‌های طبیعی ساری

همچنین در اطراف چشمه، درختچه های زرشک وحشی و درختان سوزنی هم مشاهده می شود که طبیعتی زیبا و دیدنی را به وجود آورده اند. چشمه های باداب سورت به صورت پلکانی هستند و آب در هر پله، مزه ای متفاوت نسبت به دیگری دارد بطوریکه در یکی از پله ها، آب مزه ای ترش داشته و در دیگری، مزه آب به تلخ یا شیرین تغییر می کند و همچنین به دلیل کربنات موجود در رسوبات، آب دارای مقداری گاز هم می باشد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید