ساری طبیعت، حیات وحش و گونه‌های گیاهی بی‌نظیری دارد، در همین راستا همراه باشید و از چند پناهگاه فوق‌العاده تماشایی در ساری بیشتر بدانید.

چند پناهگاه فوق‌العاده تماشایی در ساری

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر ساری پرجمعیت ترین شهر استان مازندران و مرکز آن است. این شهر زیبای شمالی قدمتی ۵۰۰۰ ساله دارد که موجب شده علاوه بر طبیعت زیبا و منحصر به فرد بناهای دیدنی فراوانی نیز داشته باشد. شهر با قرار گرفتن در نزدیکی کوه و جنگل و دریا آب و هوایی معتدل دارد که لذت سفر به آن را دوچندان می کند. ساری در ابتدای حکومت آقا محمد خان قاجار و قبل از تهران برای مدتی پایتخت ایران بود و اولین شهری بود که ساخت راه آهن سراسری در آن آغاز شد. با ما همراه باشید تا در ادامه به تعدادی از پناهگاه‌های جذاب و تماشایی ساری بپردازیم.

پناهگاه‌های فوق‌العاده و دیدنی ساری

پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه

پناهگاه حیات دودانگه و چهاردانگه منطقه کوهستانی است که با مساحت ۱۶,۹۰۴ هکتار در حدود ۹۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان ساری قرار دارد و از جمله جاهای دیدنی استان مازندران محسوب می‌شود. این ناحیه گونه‌های گیاهی و جانوری بسیار گوناگونی دارد و از نظر ویژگی‌های بوم‌شناختی نظیر آب و هوا،‏ توپوگرافی خاک و زمین‌شناسی متنوع است.

چند پناهگاه فوق‌العاده تماشایی در ساری

پناهگاه حیات وحش دودانگه با پارک ملی کیاسر، منطقه حفاظت‌شده پرور و منطقه حفاظت‌شده بولا هم‌مرز است. غیر از انواع درختان و گیاهان جنگلی و مرتعی، مجموعه‌ای از گونه‌های وحوش نیز در آن وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از گوزن، شوکا، کل، بز و میش، پلنگ، خرس، گراز و انواع پرندگان به ویژه قرقاول، کبک معمولی و کبک دری که فضای جذابی به آن بخشیده‌اند.

پناهگاه حیات وحش سمسکنده

پناهگاه حیات وحش سمسکنده از جاهای دیدنی ساری در ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر است. برای بازدید از این محدوده از ساری تا سمسکنده بروید و سپس با یک جاده روستایی به درون محوطه دسترسی خواهید داشت. از گونه‌های مهم گیاهی می‌توان از ممرز، انجیلی، توسکا، تمشک و لیلکی و از گونه‌های مهم جانوری می‌توان از گوزن زرد، مرال، شوکا، قرقاول، انواع پرندگان شکاری، شغال، گربه جنگلی، سنجاب و سمور جنگلی، گراز، عقاب جنگلی، جغد، کبوتر جنگلی و گرگ نام برد.

منطقه حفاظت شده رودخانه تجن

منطقه حفاظت شده رودخانه تجن از جاهای دیدنی ساری در استان مازندران است.

چند پناهگاه فوق‌العاده تماشایی در ساری

این رود، از کوه نیرآباد سرچشمه می‌گیرد، پس از طی مسیری کوهستانی وارد دره تجن می‌شود، در امتداد مسیر کیاسر-ساری به طرف شرق ساری جریان پیدا می‌کند و سرانجام به دریای خزر می‌ریزد. به دلیل هم‌جواری با جاده، در مسیر رودخانه تجن می‌توان چشم‌اندازهایی زیبا مثل دره، شالیزار، جنگل و پل‌های ویژه نواحی روستایی-جنگلی را مشاهده کرد. این رودخانه انواع ماهی قزل‌آلا و ماهی آزاد را در بالادست خود جای داده است و انواع کپور نیز در پایین دست آن زندگی می‌کنند.

دشت ناز؛ پناهگاهی تماشایی و جذاب در ساری

دشت ناز با وجود بیش از ۴۴۷ گونه گیاهی، در دل جنگل‌های هیرکانی و در قلب کوهستان بستری منحصربه‌فرد و استثنایی و پناهگاهی برای گونه‌های مختلف جانوری است. دشت ناز بیشتر به‌واسطه حضور گونه‌ای نادر از گوزن با نام گوزن زرد شهرت دارد. پناهگاه دشت ناز ساری زیر نظر سازمان محیط‌زیست است و تردد به این پناهگاه به واسطه اکوسیستم خاص بدون مجوز این سازمان امکان‌پذیر نیست. دشت ناز از جاهای دیدنی ساری است که هر سال گردشگران زیادی را جذب می‌کند.

چند پناهگاه فوق‌العاده تماشایی در ساری

پناهگاه دشت ناز ساری با مساحتی در حدود ۵۶ هکتار از جاهای دیدنی مازندران به شمار می‌آید و از شمال شرقی شهر ساری قابل دسترس است. این پناهگاه در شهرستان میاندرود و جاده‌ای منتهی به دریا قرار دارد. محدوده پناهگاه حیات وحش دشت ناز در دوره پهلوی بخشی از دارایی‌های رضا شاه بود. بعد از فوت او، محمدرضا پهلوی این منطقه را توسعه داد و تاریخچه تاسیس پناهگاه حیوانات و فرودگاه دشت ناز نیز به همان دوران می‌رسد.

پناهگاه دشت ناز ساری از سال ۱۳۴۶ به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده و از سال ۱۳۵۴، به‌عنوان پناهگاه حیوانات ثبت شد. این پناهگاه در ۲۹ کیلومتری (۳۰ دقیقه)ّ شمال شهر ساری و ۱۱٫۵ کیلومتری (۲۰ دقیقه) فرودگاه بین‌المللی ساری واقع شده است. پناهگاه دشت ناز ساری در فاصله ۳۰۹ کیلومتری (چهار ساعت و ۴۰ دقیقه) از تهران قرار دارد.

دشت ناز ساری با وجود ۴۴۷ گونه گیاهی اکوسیستم بی‌نظیری برای حیات وحش است. مهم‌ترین گونه‌های گیاهی این منطقه شامل راش، توسکا، ممرز، لیلکی و انجیلی و گونه‌های غالب درخت آزاد و بلوط هستند.

چند پناهگاه فوق‌العاده تماشایی در ساری

دشت ناز ساری بخش مهمی از جنگل‌های هیرکانی است؛جنگل‌های طبیعی که قدمت آن‌ها به هزاران سال پیش می‌رسد و بعد از کویر لوت دومین اثر بزرگ طبیعی ایران محسوب می‌شود که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است. ۵۳ درصد از کل جنگل‌های کشور در استان مازندران است و به همان نسبت از بین ۱۲ سایت هیرکانی ثبت شده در کل ایران، ۶ سایت در میان جنگل‌های این استان قرار دارد.

دشت ناز به واسطه تنوع و شرایط مساعد اکوسیستم میزبان گونه‌های جانوری مهم و مختلفی از جمله گوزن زرد، گربه جنگلی، مرال، شوکا و قرقاول است. از میان این‌گونه‌ها، آنچه منجر به شهرت هرچه بیشتر این پناهگاه شده، گوزن زرد است که تلاش برای افزایش جمعیت این‌گونه و حفظ آن باعث انتخاب این مکان به‌عنوان نخستین مرکز تکثیر گوزن زرد کشور شد. هر ساله تعدادی از گوساله‌های تازه متولد شده این‌گونه به مراکز دیگری در ایران فرستاده می‌شود. دشت ناز از همان آغاز ثبت به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده و پناهگاه حیات وحش، میزبان گونه‌ای بسیار نادر و کمیاب به نام گوزن زرد بود.

چند پناهگاه فوق‌العاده تماشایی در ساری

این‌گونه کمیاب که در جهان با نام علمی «Dama dama mesopotamica» یا «Persian Fallow Deer» نیز شناخته می‌شود، دارای دو نوع گوزن زرد ایرانی و اروپایی است که با وجود شباهت‌ها، در جثه، رنگ پوست و شاخ‌ها متفاوت‌ هستند. می‌توان گفت که گوزن زرد ایرانی با بدنی به طول ۱۲۰ تا ۲۰۰ سانتی‌متر، ارتفاع ۸۵ تا ۱۰۰ سانتی‌متر و وزن ۴۵ تا ۱۳۰ کیلوگرم جثه بزرگتری دارد.

استان مازندران، ساری، جاده پنبه چوله، شهر نکا، روستای اسلام‌آباد، شهریارکنده، پناهگاه حیات وحش دشت ناز

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید