درمان کمردرد در خانه یکی از آن مسائلی است که ضروری است با آن آشنا باشیم تا بتوانیم به یکی از جدی‌ترین مشکلات مرسوم بدن بهتر رسیدگی کنیم.

درمان کمردرد در خانه

کمردرد یکی از دردهای شایعی است که ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. برای مثال چنانچه وسیله‌ای سنگین را بلند کنید و یا چنانچه هنگام بلند کردن اجسام با وزن زیاد، حالت بدن شما مناسب نباشد؛ به مهره‌ها و دیسک بین مهره‌ها فشار آمده و در نتیجه ایجاد درد در کمر می‌کند.

بد خوابیدن یا استفاده از تشک نامناسب هنگام خواب نیز ممکن است سبب ایجاد درد شود. برای درمان کمر درد ابتدا باید علت آن را بررسی کنید؛ برای مثال چنانچه علت کمر درد به دلیل رگ سیاتیک باشد و یا فشار مزمن به دیسک وارد شده باشد، باید به پزشک مراجعه نمود و درمان مناسب را دریافت کرد که ممکن است شامل قرص کمر درد یا فیزیوتراپی باشد؛ اما برای درمان کمر درد ناگهانی که دلیل خاصی ندارد و یا درمان کمردرد ناشی از برداشتن چیز سنگین، می‌توان از روش‌های سنتی و خانگی نیز استفاده نمود. با این وجود باید تلاش کرد با فشار مزمن به کمر، سبب وخیم‌تر شدن شرایط آن نشد.

چنانچه به دنبال درمان کمردرد در خانه این مطلب از را بخوانید و با سلام نو همراه شوید.

درمان کمردرد در خانه در پنج دقیقه

در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول آسیب استفاده از کیسه سرما (یخ) بهترین و سریع ترین درمان است، زیرا سرما خاصیت ضدالتهابی دارد. با اعمال سرما روی کمر پس از پنج دقیقه کمردردتان ساکت می شود، البته لازم است که اعمال سرما را تا 12 دقیقه ادامه دهید. هر چند ممکن است شما تمایل به استفاده از گرما داشته باشید، زیرا گرما درد را کم می کند و به شل کردن عضله کمک می کند، اما  از آنجا که گرما التهاب را افزایش می دهد در روزهای اول درد و آسیب مناسب نیست. پس از گذشت ۴۸ ساعت از شروع درد یا آسیب اگر بخواهید می توانید از گرما استفاده کنید. کاربرد گرما را پس از ۲۰ دقیقه متوقف کنید تا پوست شما استراحت کند.

به حرکت ادامه دهید

ستون فقرات همانند سایر قسمت های بدن برای حرکت است. فعالیت های روزمره تان را انجام دهید. تختخواب تان را مرتب کنید سر کار بروید و برای قدم زدن بیرون بروید. ورزش های هوازی همانند شنا کردن، دوچرخه سواری و پیاده روی برای تحرک بیشتر شما و ستون فقرات تان مفید هستند. فقط زیاده روی نکنید. هنگامیکه کمرتان آزرده و دردناک است، استراحت طولانی لازم نیست، تنها فعالیت های روزانه خود را تعدیل کنید.

چند پیشنهاد ورزشی ساده برای درمان کمردرد در خانه

اگر در ناحیه پشت خود احساس درد دارید، ممکن است برخاستن و حرکت کردن برای شما چالش‌برانگیز باشد. با این حال، پیاده‌روی‌های کوتاه، انجام یوگا، ورزش‌های آبی و دیگر ورزش‌های سبک در کم کردن درد کمک می‌کند. ورزش، فشار و تنش ماهیچه‌های شما را کاهش می‌دهد و باعث ترشح اندورفین (هورمون کاهش‌دهنده درد در مغز) می‌شود. همچنین می‌توانید برای افزایش قدرت و انعطاف عضلات، یک برنامه ورزشی روزانه را دنبال کنید که حرکات کششی و قدرتی را در برمی‌گیرد.

درمان کمردرد در خانه

مراحل مختلف حرکت ورزشی دیگری که می‌توانید برای تسکین در کمر انجام دهید در تصویر زیر نشان داده شده است. برای انجام این حرکت لازم است چند نکته را رعایت کنید:

  • دستانتان را در دو سوی بدن باز کرده و کف دست خود را روی زمین قرار دهید. دقت کنید که شانه‌هایتان هنگام اجرای حرکت، از زمین جدا نشوند.
  • کمر خود را نیز مانند شانه‌ها به زمین بچسبانید، به صورتی که هنگام حرکت دادن پاها، بالاتنه شما به چپ و راست نچرخد.
  • پاها را در طول اجرای حرکت، کنار هم نگه دارید.
  • ابتدا شش تا هشت تکرار را در یک سمت (راست یا چپ) انجام دهید، سپس شش تا هشت تکرار را در سمت دیگر.
  • حرکت را به آهستگی انجام دهید، به‌طوری که فعالیت عضلات پایین کمرتان را حس کنید.

    هنگام اجرای حرکت اندکی مکث کنید و ضربه نزنید.

از انواع داروهای ضد درد استفاده کنید

انواع مختلف محصولات ضد درد وجود دارند که می‌توانید از داروخانه‌ها یا با سفارش آنلاین خریداری کنید. پمادهای حاوی کپسایسین، ماده موجود در فلفل قرمز تند، می‌توانند با گرم کردن موضع، تسکین‌دهنده درد شما باشند. کپسایسین در درمان درد آرتروز نیز مفید است.

درمان کمردرد در خانه

پمادهایی که دارای منتول هستند اثر سردکنندگی دارند و درد پشت را به طور موقت کاهش می‌دهند. منتول پایانه‌های درد را روی پوست بی‌حس می‌کند. با این حال، مصرف بیش از حد منتول باعث حساسیت بیشتر شما را در برابر درد می‌شود.

کفش طبی بپوشید

پوشیدن کفش‌هایی که سایزشان مناسب پای شما نیست می‌تواند موجب کشیدگی عضلانی در پشت، پاها و حتی گردن شود. برای مثال، اگر کفش‌های پاشنه‌بلند بپوشید، بدن شما از حالت تعادل و تراز خارج شده و این امر سبب درد کمر می‌شود. پوشیدن کفش‌های بیش از اندازه تخت نیز بر پاها و پشت شما فشار مضاعف وارد می‌کند. اگر به‌طور مداوم کمردرد دارید باید کفش‌هایی انتخاب کنید که هم کاملاً اندازه پای شما باشد و هم کفی و زیره طبی داشته باشد.

رژیم ضدالتهاب بگیرید

برای داشتن یک رژیم ضد التهابی برای درمان کمر درد می‌توانید از غذاهایی که حاوی اسید چرب امگا ۳ هستند استفاده کنید؛ زیرا این چربی‌ها در کاهش التهاب در بدن موثر هستند. مواد غذایی حاوی امگا ۳ شامل ماهی، گردو، بذر کتان، بذر کنف و دانه چیا هستند. همچنین استفاده از مواد غذایی ضد التهابی همچون آناناس، زنجبیل و زردچوبه نیز می‌تواند به کاهش التهاب به میزان زیاد کمک نماید. مصرف میوه‌ها و سبزیجات نیز برای هیدراته نگه داشتن بدن و کاهش التهاب و همچنین درمان کمر درد موثر هستند؛ زیرا حاوی میزان زیادی فیتونوتریشن، ویتامین‌ها و مواد معدنی برای عملکرد صحیح عضلات و اعصاب هستند.

بعد از عدم درمان کمردرد در خانه به پزشک مراجعه کنید

ممکن است مسکن‌های طبیعی برای تمام انواع درد تأثیر کافی نداشته باشند یا در صورت شدیدتر شدن درد بی‌اثر شوند. در این مواقع می‌توانید از مسکن‌های طبیعی در کنار روش‌های دیگر کاهش درد استفاده کنید تا تأثیرگذاری آن‌ها بیشتر شود.

اگر به درد شدیدی مبتلا هستید باید نزد پزشک بروید. او بهترین راه درمانی را برای مهار درد به شما توصیه خواهد کرد. همچنین، اگر دردی دارید که علت آن را نمی‌دانید، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک علت درد شما را تشخیص می‌دهد و بهترین راه درمانی را به شما توصیه می‌کند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید