اطراف قزوین دیدنی‌های جذابی دارد از این رو با ما همراه باشید تا درباره دو قلعه معروف در قزوین که باید دید، بیشتر بدانید.

دو قلعه معروف در قزوین که باید دید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: قزوین یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز استان قزوین است. این شهر در دوران حکومت صفویان، به مدت ۵۷ سال پایتخت کشور بود و به همین دلیل بناها و موزه‌های تاریخی زیادی دارد. فارغ از بناها و دیدنی‌های داخل شهر، قزوین دو قلعه زیبا و تماشایی دارد که در ادامه به آن‌های می‌پردازیم.

قلعه الموت؛ با شهرت تاریخی فراوان

در تاریخ ایران نام الموت با فرقه اسماعیلیه و حسن صباح به‌عنوان رییس آن گره خورده است و گفته می‌شود که حسن صباح برای ۳۵ سال در قلعه الموت زندگی می‌کرد و به امور رهبری می‌پرداخت. طبق اسناد تاریخی، در عصر صفوی از این قلعه برای زندان استفاده می‌شد؛ هرچند کاوش‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که این محل فقط زندان نبوده و محل زندگی افرادی با مرتبه اجتماعی خاصی بوده است.

قلعه الموت که مساحتی بالغ بر ۲۰ هزار متر مربع دارد، در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. قلعه بالای صخره‌ای سنگی قرار دارد که برای رفاه گردشگران، پله‌هایی سنگی در مسیر ورودی آن تعبیه‌ شده است.

دو قلعه معروف در قزوین که باید دید!

اکثر گردشگران با رسیدن به ورودی قلعه، برای استراحت روی زمین یا سکوها می‌نشینند. تابلویی در این محل وجود دارد که ضمن معرفی حسن صباح، ‌آن را خداوندگار الموت نامیده است. کل قلعه را با سقف‌های برزنتی پوشانده‌اند و در برخی بخش‌ها توضیحاتی ارائه شده؛ هرچند ورود به قسمت‌های درونی قلعه ممنوع است.

با توجه قرارگیری قلعه در ارتفاع بالا و چشم‌انداز زیبای اطراف آن، گردشگران حسابی به عکاسی مشغول می‌شوند و در جاهایی که نمای بهتری دارد، به نوبت عکس می‌گیرند. از بالای قلعه الموت می‌توان شاهد دشت وسیع گازرخان، دره الموت و رودخانه اندج بود.

قلعه الموت بر فراز صخره‌ای بلند به ارتفاع ۲,۱۶۳ متر از سطح دریا در شمال شرق روستای گازرخان در منطقه الموت قزوین قرار دارد و برای دسترسی به آن مسیری پرپیچ‌وخم در پیش دارید که بیش از یک ساعت طول می‌کشد؛ هرچند در فصل بهار چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد. علاوه بر این، باید از پله‌های مسیر این صخره‌ صعب‌العبور بالا بروید تا پس از حدود ۴۵ دقیقه کوهپیمایی بتوانید از این سازه تاریخی بازدید کنید.

دو قلعه معروف در قزوین که باید دید!

آدرس: استان قزوین، معلم کلایه، شمال شرق روستای گازرخان

قلعه لمبسر؛ حیرت‌انگیز و مشهور

قلعه لمبسر یکی از جاهای دیدنی قزوین به شمار می‌رود که در سه کیلومتری شمال شرقی رازمیان در بخش الموت غربی قرار دارد. الموت و دژهایش در طول تاریخ به‌سختی توسط قوای مهاجم فتح می‌شدند؛ لمبسر نیز دژی مستحکم و فتح‌ناپذیر بود که از مهم‌ترین پایگاه‌های اسماعیلیان محسوب می‌شد. از نکات شگفت‌آور در مورد این قلعه، سازوکار حیرت‌انگیز جمع‌آوری و ذخیره آب باران، سیستم آب‌رسانی و همچنین مخازن غلات در جنوب و جنوب شرقی آن است که سبب می‌شد، ساکنان آن علی‌رغم محاصره بلندمدت به زندگی خود ادامه دهند. در حال حاضر، بخشی از مسیر پای کوه تا قلعه مجهز به پله است و به‌راحتی می‌توانید از این جاذبه تاریخی و باشکوه بازدید کنید.

برای بازدید از قلعه لمبسر باید بعد از خروج از شهر قزوین وارد جاده‌ سرسبز و زیبای الموت شوید. در دو راهی معلم کلایه-علی‌آباد، مسیر معلم کلایه و سپس قلعه الموت را در پیش بگیرید. پس از آنکه به رازمیان رسیدید، حدودا ۱۰ دقیقه دیگر با خودرو به‌سمت شمال شرق شهر بروید تا به قلعه برسید.

دو قلعه معروف در قزوین که باید دید!

مسیر ماشین‌رو تا پای کوه وجود دارد. بعد از پارک وسیله نقلیه باید مسیری با سراشیبی نسبتا ملایم را تا قلعه طی کنید.

در گذشته دسترسی به این قلعه راحت نبود و مستلزم صخره‌نوردی و سنگ‌نوردی بود. در حال حاضر، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بخش‌هایی از این محل را مورد ترمیم قرار داده و راه‌های ورودی مناسبی با پله‌های سیمانی و آهنی برای آن تعبیه کرده است تا تردد گردشگران به سهولت انجام شود.

قلعه لمبسر که معروف‌ترین قلعه‌ الموت بعد از آشیانه‌ عقاب یا همان قلعه‌ حسن صباح است، به‌دلیل موقعیت استراتژیک و معماری منحصربه‌فردش حتی از قلعه الموت مستحکم‌تر بود. این قلعه که از آثار ملی ایران به شمار می‌رود، در بلندترین نقطه‌ کوهی وسیع قرار دارد و از سه طرف با پرتگاه‌های غیرقابل نفوذ و از یک طرف با زمینی مسطح احاطه شده است. علاوه بر این، لمبسر از دو سو به‌وسیله‌ دو رود نینه‌رود و لمه‌رود احاطه شده است که هرچه بیشتر آن را دست‌نیافتنی کرده‌اند. وجود مخازن شگفت‌آور و عظیم آب و غلات در جنوب و جنوب‌شرقی قلعه نشان می‌دهند که آن روزگار کشاورزی رونق فراوانی داشته است.

دو قلعه معروف در قزوین که باید دید!

اهمیت عمده قلعه لمبسر در استراتژی نظامی اسماعیلیه آن بود که به‌عنوان سپری برای پشت سر عمل می‌کرد؛ جایی که قلعه‌های اصلی اسماعیلیه قرار داشتند. مقاصد و منظورهای استراتژیکی که لمبسر برای آن‌ها ساخته شده بود، نیازی به استقرار قوای زیادی نداشت؛ بنابراین احتمالا از قلعه برای اهداف دیگری مانند تعلیم و آموزش فدائیان اسماعیلی استفاده می‌شد؛ هرچند هیچ مدرکی برای این امر در دست نیست.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید