کلیساگردی در قزوین جذاب خواهد بود اگر به معماری درخورتوجه کلیسای کانتور قزوین نگاه ویژه‌ای داشته باشیم، همراه باشید و از این کلیسا بدانید.

معماری درخورتوجه کلیسای کانتور قزوین

سلام نو _ سرویس گردشگری: قزوین شهری است که در آن بناهای تاریخی زیادی قرار دارد و اگر به قصد گردشگری به این شهر سفر کنید، لیستی بلند بالا از جاذبه‌های گردشگری در مقابل شما قرار خواهد داشت. یکی از جاهای دیدنی قزوین که شاید کمتر نام آن را شنیده باشید، کلیسایی بسیار زیبا است. این کلیسا با نام «کلیسای کانتور» یا «برج ناقوس» شناخته می‌شود.

آشنایی با سیر تاریخی جالب کلیسای کانتور قزوین

در واقع اگر بخواهیم در مورد تاریخچه این کلیسا توضیح بدهیم باید به جریان راه‌سازی در ایران اشاره کنیم که تاثیر بسزایی روی بناهایی داشت که توسط روس‌ها ساخته شده‌اند. راه‌سازی در ایران بیشتر بعد از سفرهای ناصرالدین‌شاه قاجار به خارج از کشور به اوج خود رسید و از آن هنگام به بعد پای روس‌ها به مملکتمان بیشتر باز شد و آن‌ها شروع به راه‌سازی در کشورمان کردند.

چنانچه که می‌توان به احداث جاده تهران-قزوین اشاره کرده که به راه شوسه معروف بود. در آن زمان فرماندار قزوین یعنی آقا باقر اصفهانی روی این پروژه نظارت داشت و دستور ساخت و اجرای این راه را صادر کرده بود.

معماری درخورتوجه کلیسای کانتور قزوین

اما از آنجایی که این پروژه روند دراز مدتی (با توجه به امکانات آن زمان داشت)، روس‌ها به ناچار مجبور به سپری کردن زمان زیادی در ایران بودند. سپری کردن زمان زیاد در ایران توسط روس‌ها موجب شد تا آن‌ها به فکر ساخت بناهایی برای آسایش و رفاه خودشان باشند که در بالا به عمارت شهرداری قزوین اشاره کردیم که قبل از واگذار شدن به شهرداری قزوین محلی برای اقامت و استراحت روس‌ها بود.

کلیسای کانتور نیز یکی از این موارد است که توسط روس‌ها برای عبادت و انجام مراسم مذهبی ساخته شد. گفته می‌شود این کلیسا به دستور شرکت بیمه و راهسازی روسی که مدیر آن شخصی به نام آناتولی نکالایویچ بستلم بود ساخته شد که صرفا برای انجام عبادت کارکنانش در نظر گرفته شده بود. این امر نشان از توجه ویژه این شخص برای کسانی که در شرکت او فعالیت می‌کردند داشت.

بازدید از این کلیسای فاخر کاملا رایگان بوده و هیچ هزینه‌ای ندارد و می‌توانید هر زمان که دوست داشتید از آن دیدن کنید. لازم به ذکر است که ساعات بازدید از این کلیسای زیبا ساعت ۹ صبح تا ۸ شب بوده که با اختصاص دادن یک ساعت از زمان خود می‌توانید از تمام قسمت‌های کلیسای کانتور قزوین بازدید کنید.

معماری درخورتوجه کلیسای کانتور قزوین

بهترین فصل برای بازدید از کلیسای کانتور قزوین فصل بهار است. چرا که در فصل بهار دمای هوا در قزوین بسیار متعادل و دلچسب‌تر می‌شود و می‌توانید با کمال آرامش از آن دیدن کنید. دمای هوای قزوین در فصل‌های زمستان بسیار سرد و در فصل تابستان نیز بسیار گرم می‌شود و ممکن است این امر به نوعی لذت گشت‌وگذار و بازدید از چنین اماکن زیبایی را برایتان به حداقل برساند.

معماری جذاب و درخورتوجه کلیسای کانتور

در گوشه ای از شهر قزوین کلیسایی سرخ رنگ خودنمایی می کند که سال هاست دیگر کسی در آن به عبادت نمی پردازد و غبار فراموشی بر تنش نشسته است. نامش کانتور است اما آن را با نام برج ناقوس نیز می شناسند و چون توسط روس ها ساخته شده است با عنوان کلیسای روسی (Russian Church) نیز از آن یاد می کنند. زمانی پیروان مذهب ارتدکس مسیحیت در آن به راز و نیاز و برگزاری مراسم شان می پرداختند؛ اما حالا دیگر اثری از آنها دیده نمی شود و حتا صدایی از ناقوس کلیسا نیز به گوش نمی رسد.

معماری درخورتوجه کلیسای کانتور قزوین

امروزه این کلیسا به یک بازارچه کوچک صنایع دستی تبدیل شده است و مراجعان در کنار بازدید از بنای کلیسا می توانند در دنیای صنایع دستی نیز غرق شوند.

این کلیسای کوچک ساختاری شبیه به بسیاری از کلیساهای دیگر دارد و بر اساس طرح چلیپایی (صلیبی) ساخته شده است. پلان چندضلعی نامنظم، استفاده از آجر قرمز لعابدار در نما و پوشش شیروانی گنبدها این بنا را از بسیاری از بناهای قزوین و سایر کلیساها متمایز می کند. بیشتر نمای این کلیسا، آجری است و با استفاده از آجر و ملات ساخته شده است. در دیوار آن پنجره هایی دیده می شود که مانند یک نعل اسب کشیده هستند و در میان دو ردیف آجرکاری برجسته قاب شده اند.

البته نمی توان نوآوری معماران در استفاده از فرم های هندسی را نیز نادیده گرفت که جلوه ای خاص به بنا بخشیده است. از جمله این فرم ها می توان به ستون‌های تزیینی در نمای خارجی کلیسا اشاره کرد. طاق ها و قوس ها از دیگر عناصری هستند که به وفور در بنا به چشم می خورند و در اتاق ها، ورودی ها، تاقچه ها و سالن از آن استفاده شده است.

معماری درخورتوجه کلیسای کانتور قزوین

از آنجا که در مذهب ارتودکس به صورت ایستاده عبادت می کردند این کلیسا را کوچک ساختند و برای افزایش سرعت در ساخت و آماده سازی از انجام تزیینات زیاد در آن پرهیز کردند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید