بدون شک سفر به قزوین جذاب و خاص خواهد بود، به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره قزوین گردی از بهترین تجربه‌های ممکن بدانید.

سرای سعد السلطنه

سلام نو _ سرویس گردشگری: قزوین جاذبه‌های مبهوت‌کننده و شگرفی در خود جای داده که نام و آوازه این مقصد دل‌انگیز را به خارج از مرزهای کشورمان مخابره و جهان را از وجود چنین جواهر نفیس و خوش‌تراشی مطلع کرده‌اند.

قزوین گردی و دیدن دو بنا با کاربری دینی

مسجد جامع قزوین

معماری مسجد جامع قزوین برای برخی گردشگران در برداشتی سطحی و نگاهی سرسری، بسیار ساده به نظر می‌رسد، اما با نگاهی ژرف و موشکافانه و تعمق در نمای خاص و نقش و نگارهای افسونگر گنبد منقوش بنایش، زیبایی‌های منحصربه‌فردش آشکار خواهد گشت. این مسجد کهن و باستانی که هنوز نیز نوای خوش‌آهنگ اذان در وقت نماز از گلدسته‌های خوش‌خط‌وخالش شنیده می‌شود، قدمتی چند صدساله داشته و از عصر طلائی عباسیان به یادگار مانده است.

مسجد جامع قزوین جزء مساجد انگشت‌شماری است که از چهار ایوان مختلف در طراحی‌ آن استفاده شده است: ایوان شمالی، جنوبی، شرقی و غربی که هرکدام به زیبایی با کتیبه‌هایی منقوش به خط نستعلیق و با آیات مبارک قرآن تزئین گشته‌اند. ازآنجایی‌که در معماری متمایز مسجد جامع قزوین، ردپایی از سبک‌های مختلف معماری ایرانیان در دوره‌های گوناگون تاریخی به چشم می‌خورد.

قزوین گردی از بهترین تجربه‌های ممکن

در حقیقت تماشای بخش‌های مختلف این جاذبه به‌مثابه سیری در تاریخ هنر ایران‌زمین محسوب می‌شود، سفری دل‌انگیز که با بازدید از کهن‌ترین بخش این مسجد یعنی طاق هارونی آغاز می‌شود و پس از گذر از گنبد فیروزه‌ای (یادگار دوران سلجوقیان) و مناره‌ها، رواق‌ها و ایوان‌های مختلفی که از دوران صفویان برجای‌مانده‌اند، به سر در زیبای مسجد که توسط هنرمندان دوره قاجار بدان افزوده شده است، منتهی می‌شود. در طراحی بنای این مسجد، هنر به زیبایی با معنویت آمیخته‌شده و محصولی ناب و دل‌فریب توسط مخلوقی پدید آمده است که معبود خود را لایق پرستیدن در چنین عبادتگاه شگرف و باشکوهی می‌داند.

نشانی: قزوین، خیابان سپه (شهدا)

کلیسای کانتور قزوین

یکی از دیدنی های شهر قزوین کلیسای کانتور است. این کلیسا از کوچک‌ترین کلیساهای ارتودوکس ایران محسوب می‌شود. کلیسای کانتور را روس‌ها در زمان جنگ‌ جهانی دوم در قزوین ساختند، اما امروزه این کلیسا کاربری مذهبی ندارد و به عنوان بنایی تاریخی از آن نگهداری می‌شود. در محوطه کلیسا دو سنگ قبر وجود دارد که یکی‌شان آرامگاه خلبانی روسی است که در جنگ جهانی دوم کشته شده و یکی متعلق به مهندسی روسی‌ست.

قزوین گردی از بهترین تجربه‌های ممکن

معماری این بنا و نمای آجری آن نسبت به بناهای دیگر این شهر ظاهر متفاوتی دارد. آدرس: قزوین، خیابان طالقانی، خیابان دارایی، جنوب پارک مشاهیر (لاله ها)

بناهایی جذاب و دیدنی برای قزوین گردی

عمارت کلاه‌ فرنگی قزوین

تنها کوشک باقی‌مانده از کاخ‌های صفوی در قزوین، کاخ چهلستون است. چهلستون از زمان شاه طهماسب تا حکومت قاجارها به عمارت کلاه فرنگی مشهور بود. شاه طهماسب صفوی، دستور داد بود که باغی به شکل مربع در شهر قزوین بسازند که در میانش عمارتی عالی با تالار و ایوان و حوض‌های زیبا باشد. نتیجه عمارت زیبای کلاه فرنگی شد. در دوره قاجار محمدباقر سعدالسلطنه، کلاه فرنگی را بازسازی کرد و به آن نام چهلستون را داد. حفظ بسیاری جاهای دیدنی قزوین مدیون سعدالسلطنه است.

این کاخ، عمارتی است هشت‌گوش در دو طبقه که تقریبا ۵۰۰ متر مساحت دارد. نگارگری‌های دیوارهای چهلستون، نمونه‌ای بی‌نظیر از مکتب نگارگری قزوین است و شهرتی درخور دارد. تاریخ گذشته بر این بنا را هم می‌توان در نقاشی‌ها دید. از نگارگری‌هایی با آب طلا در دوره صفوی، تا نقاشی‌های مکتب افشاریه در زمان نادرشاه. حضور نقاشی‌های قاجار با این که به قرن معاصر نزدیک‌ترند در کاخ کمرنگ‌تر است. این عمارت در سال ۱۳۳۴ در فهرست آثار تاریخی ایران هم ثبت شده است.

قزوین گردی از بهترین تجربه‌های ممکن

موزه خوشنویسی قزوین هم در کاخ چهلستون این شهر قرار دارد.

سرای سعد السلطنه

فرماندار قاجار در قزوین، سعدالسلطنه دستور ساخت کاروانسرایی بزرگ در بازار قزوین را داد. چهارسوق کاروانسرا با گنبدی بر فراز آن یکی از زیبایی‌های معماری این مجموعه است. کاروانسرای سعدالسلطنه، دارای چندین حمام، سرا، تیمچه، شترخان و مسجد است. اینجا در زمان اوج اهمیتش با عنوان یک سرای بازرگانی مهم شناخته می‌شده است.

به کاروانسرای سعدالسلطنه، سرای سعادت هم ‌می‌گفتند چرا که در محل میدان چوگان کاخ سعادت صفوی ساخته شده بود. سعدالسلطنه اینجا را زمانی ساخت که مراودات ایران و ترکیه و روسیه فراوان بود. بعد از جنگ جهانی اول اما این کاروانسرا رونقش را از دست داد. این بنا ۲٫۷ هکتار است و ۴۰۰ حجره دارد. بعد از جنگ کاروانسرای سعدالسلطنه به بازار چوب معروف شد چرا که در بخشی از آنجا کارگاه‌های چوب بری حضور داشتند.

اگر حالا به کاروانسرای سعدالسلطنه بروید، می‌توانید سوغاتی‌های زیبا و صنایع دستی قزوین را هم از آنجا بخرید. سرای سعدالسلطنه و بازار بزرگ از معروف‌ترین جاهای دیدنی قزوین هم هستند.

قزوین گردی از بهترین تجربه‌های ممکن

آب‌انبار سردار بزرگ دارای گنبدی بلند و آجری است که نورگیرهایی روی بدنه‌ آن طراحی شده است. روی این قسمت، گنبد مخروطی کوچکی از کاشی فیروزه‌ای بنا شده است. ارتفاع بلندترین قسمت این سازه تا کف، چیزی حدود ۲۸٫۵ متر است به جز بادگیر مرکزی، چهار روزن مشبک دیگر برای تهویه در گنبد آب‌انبار طراحی کرده‌اند. در دو سمت ورودی آب‌انبار سردار بزرگ، با سکوی سنگی برای نشستن و استراحت روبرو می‌شوید. راه سنگی نیز روبرویتان خواهد بود که حدوداً دارای پنجاه پله است و برای دسترسی به آب باید دوازده و نیم متر پایین بروید.

این راه در نهایت به کانالی مشهور به راه شیر منتهی شده که دارای سقف قوسی شکل است. اگر در قزوین به تماشای این بنای قدیمی رفتید، در ورودی آن با یک طاق‌نمای عریض با قوس جناغی و دو پا طاق جانبی به صورت دو طبقه که با آجرکاری و کاشی‌کاری در طرح‌های هندسی مزین شده روبرو می‌شوید. سقف داخلی طاق‌نمای میانی دارای تزیینات آجرکاری، رسم‌بندی تزیینی است که با کاشی جلوه‌ بیشتری گرفته است. سیستم آبرسانی آب‌انبار سردار جالب و دارای حجم مخزنی بالغ بر سه‌هزار مترمکعب است.

قزوین گردی از بهترین تجربه‌های ممکن

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید