۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱
کد خبر: 55430743

قزوین از تماشایی‌ترین مقاصد گردشگری ایران به حساب می‌آید، با ما همراه باشید تا بدانیم قزوین چه جاهای دیدنی دارد.

قزوین چه جاهای دیدنی دارد؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: جاهای دیدنی قزوین به این شهر رتبه اول در داشتن ابنیه تاریخی در کشور را داده است. قزوین یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران و در بخشی از تاریخ صفوی پایتخت بوده است. قزوین، به خاطر شاه‌راه ابریشم برای سال‌ها محل گذر تجار و بازرگانان هم بود. به علاوه همه این‌ها، قزوین موطن بسیاری از خوش‌نویسان بزرگ ایران مانند میرعماد قزوینی است. زبان مردم این شهر فارسی با لهجه قزوینی است. اما زبان‌های تاتی، گیلکی و آذری هم در این شهر رواج دارد.

زیباترین جاهای دیدین قزوین

مسجد جامع قزوین

مسجد جامع قزوین ، بنایی ۴ ایوانی است که در خیابان سپه «شهدای فعلی» قزوین قرار دارد. در واقع اولین خیابان شهر را کنار مهم‌ترین مسجد شهر بنا کرده‌اند. در سال ۱۹۲ هجری قمری، هارون الرشید دستور ساخت این بنا را بر ویرانه‌های یک آتشکده داد. مسجد جامع قزوین، در خود مِهر و داغ دوره‌های تاریخی مختلفی را دارد. در زمان حمله مغول، بخش‌هایی از مسجد تخریب شد اما صفویان و قاجاریان آن را ترمیم کردند.

قزوین چه جاهای دیدنی دارد؟

سبک معماری مسجد، نشانه‌هایی از معماری صفوی و سلجوقی را همزمان در خود دارد. گنبد مسجد یکی از زیباترین گنبدهای فیروزه‌ای را بین مساجد جامع به نام خود کرده است. مسجد جامع قزوین چهار در ورودی و چهار صحن دارد و گنبد در قسمت جنوبی مسجد قرار گرفته است. محراب زیبای مسجد، از سنگ مرمر است و اطرافش را با کاشی‌های رنگی جلا داده‌اند. منبری زیبا از جنس سنگ هم در نزدیکی محراب وجود دارد. دیوارهای منبر، گنجینه‌ای از کتیبه‌های گچبری شده است. مسجد جامع از زیباترین جاهای دیدنی قزوین است که نباید دیدنش را از یاد ببرید.

کاخ چهلستون یا عمارت کلاه‌ فرنگی قزوین

تنها کوشک باقی‌مانده از کاخ‌های صفوی در قزوین، کاخ چهلستون است. چهلستون از زمان شاه طهماسب تا حکومت قاجارها به عمارت کلاه فرنگی مشهور بود. شاه طهماسب صفوی، دستور داد بود که باغی به شکل مربع در شهر قزوین بسازند که در میانش عمارتی عالی با تالار و ایوان و حوض‌های زیبا باشد. نتیجه عمارت زیبای کلاه فرنگی شد. در دوره قاجار محمدباقر سعدالسلطنه، کلاه فرنگی را بازسازی کرد و به آن نام چهلستون را داد. حفظ بسیاری جاهای دیدنی قزوین مدیون سعدالسلطنه است.

قزوین چه جاهای دیدنی دارد؟

این کاخ، عمارتی است هشت‌گوش در دو طبقه که تقریبا ۵۰۰ متر مساحت دارد. نگارگری‌های دیوارهای چهلستون، نمونه‌ای بی‌نظیر از مکتب نگارگری قزوین است و شهرتی درخور دارد. تاریخ گذشته بر این بنا را هم می‌توان در نقاشی‌ها دید. از نگارگری‌هایی با آب طلا در دوره صفوی، تا نقاشی‌های مکتب افشاریه در زمان نادرشاه. حضور نقاشی‌های قاجار با این که به قرن معاصر نزدیک‌ترند در کاخ کمرنگ‌تر است. این عمارت در سال ۱۳۳۴ در فهرست آثار تاریخی ایران هم ثبت شده است. موزه خوشنویسی قزوین هم در کاخ چهلستون این شهر قرار دارد.

کلیسای کانتور قزوین

یکی از دیدنی های شهر قزوین کلیسای کانتور است. این کلیسا از کوچک‌ترین کلیساهای ارتودوکس ایران محسوب می‌شود. کلیسای کانتور را روس‌ها در زمان جنگ‌ جهانی دوم در قزوین ساختند، اما امروزه این کلیسا کاربری مذهبی ندارد و به عنوان بنایی تاریخی از آن نگهداری می‌شود. در محوطه کلیسا دو سنگ قبر وجود دارد که یکی‌شان آرامگاه خلبانی روسی است که در جنگ جهانی دوم کشته شده و یکی متعلق به مهندسی روسی‌ست. معماری این بنا و نمای آجری آن نسبت به بناهای دیگر این شهر ظاهر متفاوتی دارد.

قزوین چه جاهای دیدنی دارد؟

آدرس: قزوین، خیابان طالقانی، خیابان دارایی، جنوب پارک مشاهیر (لاله ها)

جاهای دیدنی قزوین که نباید از دست داد

کاروانسرای سعد السلطنه قزوین

این کاروانسرا یکی از مهم‌ترین دیدنی های شهر قزوین است که در دوران قاجار و به دستور سعدالسلطنه حاکم وقت این شهر بنا شده و بزرگ‌ترین کاروانسرای سرپوشیده داخل شهری در ایران است. کاروانسرا در نزدیکی بازار قدیمی شهر که قدمتی هزارساله دارد ساخته شده. کاروانسرای سعدالسلطنه در سال‌های اخیر بازسازی شده و به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری قزوین تبدیل شده است. معماری جالب و فضای متفاوت بازار شما را به گذشته می‌برد و انقدر جذاب است که از گشت‌وگذار در آن خسته نخواهید شد. اما اگر بین قدم‌زدن‌هایتان دلتان خواست کمی بنشینید و نفسی تازه کنید، می‌توانید به کافه نگار در راسته وزیر بروید و با نوشیدن یک لیوان عرقیجات یا دم‌نوش‌های گیاهی خستگی‌تان را در کنید.

آدرس: قزوین، خیابان امام خمینی

دروازه تهران قدیم

قزوین در گذشته ۹ دروازه به شهرهای مختلف ایران داشته است. امروزه تنها دو دروازه از این مجموعه باقی مانده است.

قزوین چه جاهای دیدنی دارد؟

دروازه تهران، در زمان قاجار از شهر قزوین در برابر حملات دزدان و راهزنان محافظت می‌کرد. معماری زیبا و کاشی‌کاری های دلکش این دروازه به دوره ناصرالدین شاه قاجار باز می‌گردد.

دریاچه اوان

مقصد بعدی که در راهنمای سفر به قزوین قرار دارد، دریاچه اوان است. دریاچه شگفت‌انگیزی که می‌تواند، مقصدی نیم‌ روزه برای استراحت در تعطیلات آخر هفته یا کمپ دو سه روز برای طبیعت‌گردان باشد. این دریاچه در میان کوه‌های سربه فلک کشیده قرار گرفته که در فصل بهار و تابستان درختان سرسبز آن را احاطه کرده‌اند. در پاییز هم می‌توانید سمفونی رنگ‌ها را در اطراف دریاچه ببینید.

در تمامی مسیر درختان چشمان شما را از زیبایی سیراب خواهند کرد تا اینکه در انتهای مسیر، آبی شفاف دریاچه اوان شما را شگفت‌زده کند. این دریاچه آب خود را از چشمه‌های زیرزمینی تامین می‌کند که در نوع خود منحصر به فرد است. در دریاچه اوان می‌توانید تجربه قایق سواری و سایر وزرش‌های آبی را داشته باشید.

قزوین چه جاهای دیدنی دارد؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید