طبیعت‌گردی و شب‌مانی در طبیعت جذاب و آرامش‌بخش است، از این رو با ما همراه باشید و اقامت در زیباترین دریاچه قزوین را از دست ندهید.

اقامت در زیباترین دریاچه قزوین را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: مسیر سرسبز و زیبای منطقه الموت و گردنه های پیچ در پیچش به دو راهی ختم می شود که با انتخاب یکی از آن ها به صحنه نقاشی زنده طبیعت می رسید. دریاچه ای که مثل یک بوم بزرگ آسمان، کوه و درختان اطرافش را در خود ثبت کرده و زیبایی آن ها را به شکل مسحورکننده‌ای بازتاب می کند. دریاچه اوان قزوین یکی از شگفتی های طبیعت این شهر است که در تمام ایام سال طبیعت‌دوستان را ترغیب می‌کند تا در اولین فرصت به این دریاچه زیبا سفر کنند.

آشنایی با دریاچه اوان

دریاچه اوان با ابعاد ۳۲۵ متر در ۲۷۵ متر، دارای وسعتی بیش از ۷۰۰۰۰ مترمربع است. ارقام مختلفی برای عمق این دریاچه بیان کرده اند اما مطالعات و مشاهدات تیم غواصی عمقی برابر ۶.۸ متر را برای عمیق ترین قسمت دریاچه در جنوب شرقی آن، تایید می کند. آب دریاچه اوان شیرین است و دمای آن در عمیق ترین قسمت به حدود ۲۳ درجه سانتی گراد می رسد.

اقامت در زیباترین دریاچه قزوین را از دست ندهید!

بستر مملو از لجن و رسوبات دریاچه حالتی چسبنده را در کف آن به وجود آورده و میدان دیدی کمتر از یک متر را در زیر آب ایجاد می کند. آب دریاچه اوان از چشمه هایی کوچکی که در بستر آن قرار دارند، تامین می شود. در کنار چشمه ها نزولات جوی نیز بر مقدار آب دریاچه می افزایند؛ اما میزان آب تامین شده بسیار کمتر از آبدهی چشمه های زیرزمینی است. سرریز آب اوان، در قالب یک رود کوچک به روستاهای کوشک و آیین می رود تا مورد استفاده کشاورزان قرار گیرد و زمین های آنها را سیراب کند.

در حاشیه دریاچه تا دامنه کوه های اطراف، درختانی همچون بید، چنار، تبریزی، سیب، آلبالو، گیلاس، سنجد، فندق و گردو دیده می شوند و در میان آنها گیاهان علفی مانند گون، کنگر، شیرین‌بیان نیز فرصت رشد پیدا کرده‌اند. از گیاهان میان آب های دریاچه نیز می توان به نی‌بن و گیاهان غوطه ور خوشاب و چنگال آبی اشاره کرد.

در اطراف دریاچه کل و بز کوهی، پلنگ، خرس قهوه‌ای، روباه، شغال، گرگ، گراز، شنگ (نوعی سمور)، سیاه گوش (گربه وحشی) انواع عقاب، دال، دلیچه، شاهین، جغد، کبک، فاخته، دارکوب، سبزقبا، زاغ و انواع گنجشک‌سانان، قورباغه، لاک‌پشت و خرچنگ زندگی می کنند.

اقامت در زیباترین دریاچه قزوین را از دست ندهید!

ماهیانی همچون قزل‌آلای رنگین‌کمان و کپور نیز در دریاچه وجود دارند و به سبب وجود گیاهان درون دریاچه محیط مناسبی برای زندگی اردک ماهی نیز فراهم شده است.

اقامت در زیباترین دریاچه قزوین

بسیاری از گردشگران ترجیح می دهند شب را در کنار دریاچه و در چادر بگذرانند. باید بدانید که ضلع جنوبی دریاچه بهترین مکان برای برپا کردن چادر و شب مانی است. اگر علاقه مند به کمپینگ نیستید برای اقامت می توانید از هتل های شهر قزوین در ۷۵ کیلومتری دریاچه استفاده کنید یا به سراغ اقامتگاه های بوم گردی و خانه های روستایی در منطقه الموت بروید.

اگر قصد دارید شب را در کنار دریاچه بمانید و کمپ بزنید وسایل و لوازم لازم را با خود ببرید، چون اوان از شهر دور است. در فصول پاییز و زمستان دما بسیار پایین گاهی تا ۲۰- درجه سانتی‌گراد و در هنگام شب دما به ۱۲ - درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. پس اگر قصد کمپینگ در اطراف این دریاچه را دارید لباس گرم و مناسب به‌همراه داشته باشید.

اقامت در زیباترین دریاچه قزوین را از دست ندهید!

اگر هم می‌خواهید شب را در اقامتگاه سپری کنید، اقامتگاه‌های بومگردی متعددی در منطقه الموت و در روستاهای نزدیک دریاچه مانند زرآباد و وربن وجود دارد که می‌توانید شب را در آن‌ها بمانید تا با حوصله و وقت بیشتری این منطقه خوش آب‌وهوای قزوین را بگردید.

در کنار دریاچه اوان امکانات گردشگری چندانی برای بازدیدکنندگان وجود ندارد. بهتر است ناهار و شام و وسایل مورد نیاز را با خودتان ببرید. در کنار دریاچه تخت‌هایی برای نشستن و صرف چای، سرویس‌های بهداشتی و محل‌هایی برای چادر زدن مسافران وجود دارد و فضایی نیز برای پارک خودروهای گردشگران در نظر گرفته شده است.

بهتر است بدانید که هم در رجایی دشت و هم معلم کلایه (۱۱ کیلومتر بعد از دو راهی دیکین) کافه و رستوران‌های کنار میسر وجود دارد که می‌توانید صبحانه را صرف کنید. نگران تمام شدن بنزین خودروتان نباشید؛ چراکه رجایی دشت و معلم کلایه هر دو پمپ بنزین دارند.

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه اوان اردیبهشت تا مهر است اما هر یک از فصول سال ویژگی های خاصی را به منطقه می بخشند:

اقامت در زیباترین دریاچه قزوین را از دست ندهید!

بهار و تابستان: به دلیل قرار گرفتن دریاچه در منطقه ای کوهستانی، آب و هوای آن در بهار و تابستان بسیار معتدل و دلپذیر است و مسافران زیادی در این فصول به اوان می آیند.

پاییز و زمستان: با آغاز فصل سرما و کاهش دما، سرما بر منطقه حاکم می شود اما نمی توان از هزار رنگ پاییزی و سپیدی چهره زمستان گذشت و این زیبایی ها را ندیده گرفت.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید