قزوین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فراوانی دارد، با ما همراه باشید و از چند جاذبه طبیعی و تماشایی در قزوین که باید دید، بیشتر بدانید.

چند جاذبه طبیعی و تماشایی در قزوین که باید دید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: قزوین یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز استان قزوین است. این شهر در دوران حکومت صفویان، به مدت ۵۷ سال پایتخت کشور بود و به همین دلیل بناها و موزه‌های تاریخی زیادی دارد. این شهر پایتخت بزرگ خوشنویسی ایران است و از معروف‌ترین خوشنویسان آن، می‌توان به میرعماد قزوینی اشاره کرد. قزوین در گلوگاه ارتباطی استان‌های شمالی و غربی کشور قرار دارد و بسیاری از گردشگران شاید در مسیر تردد خود، از این شهر عبور کرده باشند اما از جاذبه‌های گردشگری و اماکن دیدنی آن غافل باشند.

جاذبه‌های طبیعی و دیدنی قزوین

دریاچه اوان

دریاچه اوان با چشم‌اندازی زیبا و بی‌نظیر در میان چهار روستای «اوان»، «ورین»، «زواردشت» و «زرآباد» واقع شده است. اوان به‌معنای وان پر از آب و محل گرد آمدن آب است. این دریاچه بیش از ۷۰ هزار متر مربع مساحت دارد و عمق آن در عمیق‌ترین قسمت به حدود ۶ متر می‌رسد. این دریاچه از محیط خارج خود آبی را به‌طور مستقیم دریافت نمی‌کند و تنها منبع آن از آب نزولات جوی و چشمه‌های موجود در کف دریاچه هستند. همچنین، از سرریز آب دریاچه رود کوچکی تشکیل می‌شود که آب آن مورد استفاده کشاورزان روستاهای کوشک و آیین است.

چند جاذبه طبیعی و تماشایی در قزوین که باید دید!

در فصل بهار دریاچه اوان و طبیعت آن از زیبایی دوچندانی برخوردار و در فصل تابستان نیز تفرجگاهی مفرح برای گردشگران است. برای لذت بردن از هوای مطبوع و دلپذیر آن، طلایی‌ترین زمان برای دیدن اردیبهشت‌ماه تا مهرماه است. به‌علت ارتفاع بالای دریاچه و قرار گرفتن در دامنه کوه خشچال، آب و هوای دریاچه در زمستان و پاییز بسیار سرد است.

به‌دلیل حفظ اکوسیستم دریاچه اوان صید و شکار در این محل ممنوع است. پس به‌منظور حفظ حیات وحش و محیط زیست این دریاچه از این کارها جدا خودداری کنید. شنا کردن در دریاچه اوان ممنوع به‌دلیل رسوبات کف دریاچه و گیاهان موجود ممنوع است و یک فعالیت پر خطر برای گردشگران محسوب می‌شود.

آدرس: استان قزوین، معلم‌ کلایه، جوار روستاهای اوان و وربن

دره گرماگلو

دره گرماگلو در ارتفاع ۱,۷۷۰ متری از سطح دریا واقع است و جهتی شمال شرقی-جنوب غربی دارد. این دره از دو بخش با عرض بسیار کم تشکیل می‌شود که بخشی با عرض وسیع در وسط آن‌ها قرار دارد. طول دره به حدود ۶۰۰ متر می‌رسد و در آن رودخانه‌ای زیبا جریان دارد. ضمن اینکه پلی فلزی از روی آن عبور می‌کند.

چند جاذبه طبیعی و تماشایی در قزوین که باید دید!

رودخانه‌های فصلی که از کوه‌های هودکان و شاتان سرچشمه می‌گیرند، از دره‌های زیبای اغوزبن، خرازرو و دومکی می‌گذرند و از طریق دره گرماگلو به مزارع گزادشت سرازیر می‌شوند.

دره گرماگلو در روستای گازرخان قرار دارد؛ روستایی که با آب‌وهوای دل‌انگیز خود، سفری فراموش‌نشدنی را برایتان رقم می‌زند. آب‌وهوای خنک گازرخان برای سفر در روزهای گرم بسیار مناسب است. کسانی که در جغرافیای گرم و آفتابی ساکن هستند، می‌توانند برای تجربه آب‌وهوایی خنک و دلچسب به‌سمت این روستا حرکت کنند.

به‌طور کلی، بهترین زمان بازدید از دره گرماگلو و روستای گازرخان، بهار سرسبز با گل‌های رنگارنگ و تابستان با میوه‌های تابستانی خوشمزه است.

آدرس: استان قزوین، بخش الموت شرقی، روستای گازرخان

قزوین و جاذبه‌های طبیعی و تماشایی آن

آبشار ورچر

آبشار ورچر، آبشاری در نزدیکی روستای رزجرد و از جاهای دیدنی قزوین است. این آبشار در ۶ کیلومتری شرق روستای رزجرد قرار دارد. ارتفاع این آبشار به بیش از ۳۰ متر می‌رسد و محصور شدن آن در بین صخره‌های عظیم، زیبایی خاصی به این آبشار بخشیده است. از گونه‌های گیاهی منطقه می‌توان به بید و ون اشاره کرد.

آدرس: قزوین، ابتدای جاده الموت، روستای رزجرد

چند جاذبه طبیعی و تماشایی در قزوین که باید دید!

چشمه الله بلاغی

چشمه الله بلاغی از جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی قزوین است که در حومه روستای ماهان قرار دارد. می‌گویند این چشمه آب معدنی برای دفع سنگ کلیه و از بین بردن سنگ‌های مثانه و مجاری ادرار مفید است و هرساله بسیاری از بیماران از نواحی نزدیک به این منطقه سفر می‌کنند. اهالی منطقه نیز از آب این چشمه برای مصارف دارویی و درمانی استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه زیرساخت‌های مناسب گردشگری برای بهره‌برداری از این چشمه فراهم نشده، تنها شاهد استفاده سنتی از آن‌ها هستیم.

قله سیالان

سیالان، نام کوهی است که قله‌ آن در مرز استان‌های مازندران و قزوین قرار گرفته‌ است و از مقاصد کوهنوردی در استان قزوین به شمار می‌رود. این کوه از جنوب به منطقه‌ی رودبار الموت از استان قزوین و از شمال به دره‌ی دوهزار از شهرستان تنکابن در مازندران مشرف است. برای این قله یک جانپناه در سمت شمالی و یکی در سمت جنوبی وجود دارد و به صورت کلی می‌توان از سه مسیر یه سیالان صعود است.

چند جاذبه طبیعی و تماشایی در قزوین که باید دید!

غار سفیدآب

غار سفیدآب در ۱۷۰۰ متری شمال روستای سفیدآب و در دل کوه سفیدچشمه به ارتفاع تقریبی ۲۴۰۰ متر از سطح دریا واقع شده‌ است. این غار به خاطر وجود آب بسیار، دهلیزهای عمودی فراوان که فرود بعضی چاه‌روهای آن به عمق ۵۰ متر می‌رسد، استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌های جوان و بافت‌های گل کلمی در سطوح مختلف به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی قزوین شناخته می‌شود که مورد توجه غارنوردان و توریست‌های ماجراجو است.

زمین‌شناسان بر اساس سنگ‌های آهکی رسی مربوط به سازند روته سن غار سفیدآب را بین ۲۵۰ تا ۲۹۰ میلیون سال و مربوط به اواخر دوران پالئوزوئیک، دوره پرمین تخمین زده‌اند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید