۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۱
کد خبر: 55429769

تبریز با داشتن جاذبه‌های تاریخی و گردشگری فراوان، مسافران خود را سیراب می‌کند در این میان با ما همراه باشید و درباره عمارت شهرداری تبریز + آدرس بدانید.

عمارت شهرداری تبریز + آدرس

سلام نو _ سرویس گردشگری: عمارت شهرداری تبریز در زمینی به مساحت ۹۶۰۰ مترمربع و زیربنای ۶۵۰۰ مترمربع در فاصله سال‌های ۱۳۱۴ تا ۱۳۲۰ هجری شمسی در محل گورستان متروکه کوی نوبر (ابتدای محله مقصودیه) و در سه طبقه ساخته شده است. بنای زیبای عمارت دارای برج ساعتی به ارتفاع ۳۰٫۴ متر است که طی ۷۰ سال اخیر بی‌وقفه هر ۱۵ دقیقه یک‌بار آوای گوش‌نواز آن گذشت زمان را به مردم شهر یادآوری کرده است. این بنا در وسط شهر تبریز و در میدانی موسوم به میدان ساعت واقع شده و در حال حاضر تمام امور عمرانی شهر و امور اداری شهرداری تبریز در این تالار و عمارت متمرکز است.

درباره معماری و کاربری عمارت شهرداری تبریز

بنای U شکل عمارت شهرداری تبریز در سه طبقه با زیربنای ۶۵۰۰ مترمربع احداث و نمای خارجی آن از سنگ تراشیده‌ شده‌ است. نقشه هوایی عمارت شبیه به‌ طرح یک عقاب در حال پرواز است که با نمونه ساختمان‌های کشور آلمان، قبل از جنگ جهانی دوم مطابقت دارد. دیوارهای این بنا عموما از جنس آجر و ملات ماسه و آهک بوده و نمای آن‌ها در قسمت شمال و شرق (معابر اصلی شهر) سنگی و نمای جنوبی و غربی آن ترکیبی از آجر و سنگ است.

عمارت شهرداری تبریز + آدرس

البته کلیه دیوارها در جهت طولی و عرضی دارای کلاهک آهنی هستند. سنگ‌های حجاری‌شده نما در قاب پنجره‌ها و نیز در قسمت رخ بام از زیباترین موارد تزئینی به کار رفته در معماری این عمارت باشکوه است. البته این شیوه معماری در سایر بناهای تاریخی شهر تبریز نیز مشهود است. از جمله سایر ویژگی‌های این بنا وجود یک ورودی تشریفاتی در قسمت مشرف به میدان و چندین ورودی متعارف در بخش محوطه است.

نمای زیبا و هماهنگی بسیار خوب برج ساعت در محور اصلی و مرکزی بنا با کل عمارت جز شاخصه‌‌های اصلی این مجموعه محسوب می‌شود. این زیبایی منحصربه‌فرد حتی از فاصله دور نیز نظر رهگذران را به خود جلب می‌کند.

این بنا از ابتدا به‌صورت اداری و با هدف محل استقرار شهرداری تبریز احداث شده و در طول دوره تحولات صورت گرفته در شهر تبریز همواره جایگاه خود را به‌عنوان یکی از ابنیه خوب و زیبای این شهر حفظ کرده است. البته امروزه با تقسیم شهر تبریز به‌ ده منطقه و نیز انتقال اکثر امور عمرانی و اداری شهرداری به ساختمانی جدید، این عمارت همچنان به‌ عنوان پایگاهی مرکزی برای فعالیت‌های شهرداری محسوب می‌شود.

عمارت شهرداری تبریز + آدرس

حتی به‌دلیل اهمیت این بنا، شهردار كلان شهر تبريز نیز برخی از ملاقات‌های رسمی، ديپلماتیک را با مقامات عالی رتبه در محل كاخ مذكور انجام می‌دهد. علاوه بر آن، نخستین موزه شهر و شهرداری‌های كشور، شورای اسلامی شهر تبريز در بخشی از ساختمان مذكور مستقر بوده و جلسات رسمی شورا در محل آمفی‌تئاتر موجود در ساختمان تشكيل می‌شود.

آدرس و آثار عمارت شهرداری

موزه شهرداری داخل عمارت شهرداری، دقیقا در مرکز شهر قرار داشته و مسیرهای دسترسی فراوانی دارد. ابتدا به سمت مرکز شهر یعنی میدان ساعت حرکت کنید و در میدان ساعت عمارت کاخ موزه شهرداری را با عظمت و ابهت شگفت انگیزش مقابل خود مشاهده خواهید کنید. عمارت شهرداری دارای چندین ورودی است. اما درب اصلی آن از طرف پیاده راه مقصودیه می باشد. بازدید از موزه شهرداری در تمامی فصول و در ساعات اداری امکان پذیر است. بازدید از موزه شهرداری نیاز به تهیه بلیت ورودی دارد که در ابتدا باید تهیه نمایید.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان امام، میدان ساعت

این موزه همان ‌طورکه از نامش پیداست، دربرگیرنده آثار به‌ جامانده از بلدیه (شهرداری) تبریز است و چندین تالار دارد.

عمارت شهرداری تبریز + آدرس

یک تالار به دوربین‌های قدیمی اختصاص یافته و در آن می‌توانید روند تکامل دوربین‌ها را ببینید که بیشتر آنها شامل ۱۵۰ دستگاه دوربین توسط محمدعلی جدیدالسلام عکاس پرتره و مجموعه دار اهل تبریز به این موزه اهدا شده است. در تالار فرش، قالی‌های ناب و اصیلی را خواهید دید که قدمت برخی از آنها، به بیش از صد سال باز می‌گردد.

اگر می‌خواهید بزرگترین فرش ایران را که در سال ۱۳۲۰ هجری شمسی بافته شده ببینید باید در تالار فرش موزه شهرداری به دنبال آن باشید. اسناد مکتوب ازجمله کتاب‌‌ها و نسخ خطی و اسناد مربوط به شهرداری تبریز و شخصیت‌‌های این شهر نیز در این موزه و در تالار اسناد قرار داده شده است. یکی از بخش‌های جالب این موزه، تالار صدای آن است که سازهای ملی و بومی و کلاسیک را در خود جای داده است.

تار و سه‌تار ایرانی، تار آذربایجانی، بالابان، ساز عاشقی (گوپوز)، نی‌انبان، دوتار جنوب خراسان، همچنین انواع زنگوله و کوبه دَر، سازهای آیینی، مذهبی، رادیوها و تلفن‌های قدیمی و به‌طورکلی وسایل مربوط به صدا در این تالار برای بازدیدکنندگان به نمایش درآمده است.

عمارت شهرداری تبریز + آدرس

تالار دفاع مقدس (تالار شهدا) عکس و اسنادی از مقاومت و پایداری ایرانیان به خصوص مردم آذربایجان در جنگ تحمیلی را در معرض نمایش گذاشته است.

تالارهای دیگر شامل تالار هنرهای معاصر، تالار خط و خوشنویسی، تالار حکمت، تالار چاپ و نشر و غیره می‌شود.

از دیگر اشیای جذاب موزه شهرداری تبریز واقع در کاخ شهرداری (میدان ساعت) می‌توان به هدایای مقامات خارجی به شهرداران، جام‌های قهرمانی باشگاه شهرداری تبریز، چینی آلات، اسلحه قاسم خان والی (اولین شهردار تبریز)، اولین پمپ آتش خاموش کن، عکس از بناهای تاریخی تبریز و سرداران مشروطه، اولین مکاتبات شهرداران اشاره کرد. اگر با تور تبریز یا شخصا به شهر اولین‌ها سفر می‌کنید خوب است سری هم به خانه حیدر زاده، خانه نیکدلب، موزه ادبی استاد شهریار و موزه سنجش بزنید که درست پشت کاخ شهرداری تبریز قرار گرفته‌اند. همچنین موزه عصر آهن، ارگ علیشاه و مسجد کبود نیز از دیگر دیدنی های تبریز به شمار می‌آیند که فاصله چندانی با موزه شهرداری تبریز ندارند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید