۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵
کد خبر: 55429759

بسیاری از گردشگران که مقصد تبریز را برای سفر انتخاب کردند تمایل به بازدید از خانه‌های تاریخی دارند، با ما همراه باشید و از آدرس خانه بهنام تبریز بدانید.

آدرس خانه بهنام تبریز

سلام نو _ سرویس گردشگری: خانه بهنام یا بهنام گنجه‌ای یا قدکی بنایی مربوط به سال‌های پایانی دوران زندیان و سال‌های آغازین دوران قاجار است و به‌عنوان یک خانه مسکونی ساخته شده است. اکنون بخش اداری دانشگاه هنر اسلامی تبریز در این خانه مستقر است. در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار، این خانه نوسازی و با نقاشی‌هایی تزیین شد. در بازسازی اخیر این خانه، تاکنون چند نگارگری ایرانی فرسکو کشف شده است که هم‌اکنون در حال تعمیر شدن توسط متخصصان هستند.

درباره خانه قدیمی و تماشایی بهنام

اگر گذرتان به تبریز اُفتاد پیشنهاد می‌کنیم بعد از گشت و گذار در شهر و تماشای دیدنی‌های تبریز همچون مقبره‌الشعرا، مسجد کبود، موزه قاجار و بازار تبریز سری هم به خانه تاریخی بهنام (خانه گنجه‌ای) بزنید که یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین خانه‌های تاریخی شهر تبریز به شمار می‌آید. در زمان قاجار شهر تبریز مهد تولد عهدنشینان بوده است به طوری که این شهر به دلیل داشتن خانه‌های قدیمی بی‌شمار توجه همگان را به سوی خود جذب می‌کند. خانه بهنام (خانه قدکی) در نزدیکی بازار تبریز و در خیابان مقصودیه قرار دارد.

آدرس خانه بهنام تبریز

قدمت این خانه قدیمی به دوره ناصرالدین شاه برمی‌گردد که ۳۰۰۰ متر مربع وسعت دارد. اگر به هنر معماری مردمان این دیار علاقه‌مند هستید در تور تبریز بازدید از خانه بهنام را در صدر لیست گشت‌های خود قرار دهید تا با هنر دست استادان این دیار در روزگاران گذشته آشنا شوید. در بدو ورود به این خانه قدیمی، معماری بی‌نظیری را مشاهده خواهید کرد که تزیینات زیبایی در بنایش به کار برده‌اند.

از جمله این تزیینات تماشایی می‌توان به گچ‌بری‌های هنرمندانه و نمای سرخ‌گون و حوض آسمانی رنگش در وسط حیاط اشاره کرد که چشم هر بیننده‌ای را خیره به خود می‌کند. معماری بی‌نظیر که با گذشت سال‌ها از زمان ساختش هنوز هم می‌تواند مورد پسند هر فرد هنردوستی باشد. سبک معماری در خانه بهنام تبریز به مانند دیگر خانه‌های تاریخی ایران است که دو حیاط اندرونی و بیرونی دارد و شامل هشتی ورودی، دالان سردار، ایوان ستون‌دار و غیره است.

پنجره‌های اروسی خانه بهنام با شیشه‌های رنگی به سمت شمال و جنوب عمارت باز می‌شود. خانه بهنام به دلیل معماری ظریف و زیبایش و همچنین پنجره‌های مشجر و طاق‌ها و ایوان‌های بلند و بزرگ خود روح مفرحی به بنا بخشیده است.

آدرس خانه بهنام تبریز

در نمای اصلی بنا ایوان‌هایی با ستون‌های استوار و سرستون‌های زیبا و گچ‌بری‌های دل‌انگیزی را می‌بینید که معادل با ارتفاع ستون‌های ایوان شمالی ساخته شده است. اتاق‌های گوشوار خانه قدیمی بهنام نیز در طرفین تالار بزرگ (طنبی) که به اتاق شاه نشین معروف است واقع شده‌اند. گره‌سازی از مهم‌ترین ویژگی‌های معماری خانه بهنام تبریز به شمار می‌رود.

این نوع معماری را در سردرها، کتیبه‌ها، رو پنجره‌ها و طاق‌های خانه بهنام که با آجر، کاشی، آیینه و گچ تزیین شدند به وضوح می‌توان دید. بازی نور در خانه بهنام به قدری زیبا و دلنشین است که هنر منبت‌کاری، طرح‌های هندسی و تزیینی این بنا را در هم می‌آمیزد و زیبایی خاصی را در این بنا به وجود می‌آورد.

آدرس و نحوه دسترسی به خانه بهنام تبریز

اگر برای دیدن معماری عهد قاجار اشتیاق دارید و می‌خواهید زیبایی‌های آن را مشاهده کنید، خانه بهنام تبریز یکی از موارد خوب برای این امر شمرده می‌شود. خانه بهنام گنجه‌ای با ویژگی‌های مختلفی که در معماری از جنبه‌های هنری و غیره دارد، اهمیت بالایی داشته و افراد زیادی را به خود جذب می‌کند.

آدرس خانه بهنام تبریز

نماهای آجری، گچ‌کاری‌ها، نقاشی‌هایی که در بخش‌های مختلف خانه وجود دارد و مواردی از این دست بر اهمیت این خانه افزوده و روی زیبایی بنا نیز تاثیر مثبتی داشته است.

آدرس

تبریز، میدان ساعت، محله مقصودیه، دانشگاه هنر تبریز، خانه بهنام تبریز

دسترسی

دسترسی با وسایل نقلیه عمومی: برای اینکه بتوانید به این موزه برسید، کار دشواری را در پیش نخواهید داشت. شما می‌توانید خود را از طریق مترو به ایستگاه ساعت برسانید و سپس با کمی پیاده‌روی به خانه بهنام بروید. به این ترتیب می‌توانید به سادگی مسیر را پیدا کرده و بازدید خود را آغاز کنید.

دسترسی با اتومبیل شخصی: خانه گنجه‌ای تقریبا در مرکز شهر قرار گرفته، به این دلیل پیدا کردن جای پارک کمی مشکل است. با این حال اگر قصد دارید که با ماشین شخصی خود به این خانه تاریخی بروید، باید خود را به میدان ساعت رسانده، سپس وارد خیابان امام خمینی شوید و بعد وارد خیابان مقصودیه شوید. از خیابان مقصودیه وارد خیابان ارک جدید شده و در این خیابان می‌توانید خانه بهنام را پیدا کنید. امکانات خاصی در داخل مجموعه برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته نشده است.

آدرس خانه بهنام تبریز

اما در اطراف این خانه فروشگاه‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها وسایل مختلفی خریداری کنید. یکی از این فروشگاه‌ها مربوط به دست‌سازه‌های دانشجویان دانشگاه است که می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. از دیگر جاهایی که در اطراف این خانه تاریخی وجود دارد، کافه، رستوران، گالری و چند فروشگاه دیگر است. اما توجه داشته باشید که این موارد نیز در اطراف خانه قرار دارند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید