گشت و گرد در خانه های تاریخی جذاب و مهیج است، در همین راستا با ما همراه باشید و درباره خانه بهنام؛ زیباترین خانه تاریخی تبریز بدانید.

خانه بهنام؛ زیباترین خانه تاریخی تبریز

سلام نو _ سرویس گردشگری: خانه بهنام تبریز انگار یک راست از درون قصه‌ها پا گذاشته است به جهان واقعی. خانه بهنام یا بهنام گنجه‌ای یا قدکی بنایی مربوط به سال‌های پایانی دوران زندیان و سال‌های آغازین دوران قاجار است و قلب تبریز با وجود آن زیباتر شده است. اگر بخواهیم به تاریخ تبریز نگاه کنیم باید بگوییم که دوره اوج و شکوفایی تبریز در دوره‌ی قاجار است. در دوره‌ی قاجار این شهر به عنوان مهم‌ترین و پیشروترین شهر ایران شناخته می‌شود. تبریز به لحاظ داشتن خانه‌های تاریخی، دومین شهر کشور است زیرا تبریز مرکز ولیعهدنشین عصر قاجار بوده است. طبق آمار و آنچه را که از تاریخ درآورده‌ایم چیزی در حدود ۳۰۰ خانه قدیمی ارزشمند در شهر تبریز وجود دارد. یکی از این خانه‌ها، خانه بهنام تبریز از قدیمی‌ترین بناهای اوایل دوره قاجار در شهر تبریز و از بناهای تاریخی این شهر است.

آشنایی با زیباترین خانه تاریخی تبریز

خانه قدیمی بهنام که به خانه قدکی نیز معروف است در نزدیکی بازار تبریز در خیابان مقصودیه قرار دارد. این خانه در دوره ناصرالدین شاه مرمت و تزیینات نقاشی به آن اضافه شده است.

خانه بهنام؛ زیباترین خانه تاریخی تبریز

معماری این خانه تاریخی به قدری کامل و تزیینات و گچبری‌های به عمل آمده در آن به حدی درخور توجه و هنرمندانه است که این بنا را جز بناهای قابل مطالعه و دارای اهمیت ویژه‌ در تاریخ می‌دانند و معمارانی که خانه را بررسی کرده‌اند معتقدند که یکی از خصوصیات منحصر به فرد این خانه تاریخی کامل بودن مجموعه، پلان معماری و تنوع در ابعاد اتاق‌ها ضمن رعایت تقارن در نما است که همین زیبایی موجب شده که گردشگران بسیاری برای بازدید به این خانه تاریخی مراجعه کنند.

این خانه تاریخی شامل یک ساختمان اصلی، به عنوان ساختمان قشلاقی و یک ساختمان کوچک به عنوان ساختمان ییلاقی است و درست همانند بسیاری از خانه‌های قدیمی دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی است. حیاط اندرونی این خانه از حیاط بیرونی آن بزرگتر است. ورودی این ساختمان از کوچه مشیردفتر و از طریق دالانی در پشت خانه صورت می‌پذیرفته است. از سردر این خانه به هشتی و از هشتی به حیاط باغچه وارد می‌شود.

خانه بهنام؛ زیباترین خانه تاریخی تبریز

در دوره‌ی قاجار فضای اندرونی و بیرونی این خانه بازسازی شد و علاوه بر تزیینات داخلی به دلیل طراحی متناسب با فصول مختلف سال یکی از کاربردی‌ترین معماری‌های ایران را دارد. بهار خواب این مجموعه در ضلع شمالی مجموعه و رو به حیاط اندرونی است. نشیمن تابستانی این خانه تاریخی را ایوان جنوبی درنظر گرفتند و شاه‌نشین این خانه ایوان شمالی با ستون‌های چوبی و گچبری‌های بی‌نظیرش بود. قسمت غربی این خانه که تخریب شده اصطبل، مطبخ، توالت قرار داشته است.

نکاتی برای بازدید از خانه بهنام

اگرچه ساخت این بنا به اواخر حکومت زندیان باز می‌گردد اما در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار این خانه مورد بازسازی قرار گرفت و بسیاری از تزئینات گچی و نقاشی‌هایی که امروزه می‌بینید در این دوران به خانه اضافه شد. برای بازدید از این خانه تاریخی باید مبلغ اندکی را برای بهای بلیط بپرداذید که در مقابل ارزش بازدید از این خانه بسیار ناچیز است. همچنین بهتر است زمانی حدود ۲ ساعت برای بازدید کامل خانه گنجه‌ای اختصاص دهید.

خانه بهنام؛ زیباترین خانه تاریخی تبریز

تبریز یکی از مراکز مهم گردشگری در تابستان است زیرا آب و هوای این شهر کوهستانی است از این رو مردم در استان‌های جنوبی مانند کیش و قشم برای فرار از گرمای تابستان به این شهر سفر می‌کنند زیرا در فصل تابستان هوای دلپذیری دارد. پس بهتر است هرجای ایران پهناور هستید برای سفر تابستان خود بلیط هواپیمای تبریز را خریداری کنید تا مستقیم به این شهر تاریخی بروید.

این خانه در خیابان مقصودیه و در نزدیکی بازار تاریخی تبریز ساخته شده است اما برای وارد شدن به خانه گنجه‌ای باید از کوچه مشیردفتر و از طریق دالانی که در پشت خانه وجود دارد وارد شد. همچنین درهای این خانه از ساعت ۱۰ صبح الی ۲ ظهر و از ساعت ۴عصر الی ۶ عصر به روی بازدیدکنندگان باز است. اگر قصد دارد با ماشین شخصی خود به دیدن این خانه بروید بهتر است بدانید برای خانه گنجه‌ای پارکینگی تعبیه نشده است از این رو بهتر است خودرو خود را دورتر پارک کنید و مسیری را پیاده روی کنید و یا اینکه از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.

خانه بهنام؛ زیباترین خانه تاریخی تبریز

دسترسی با وسایل نقلیه عمومی: برای اینکه بتوانید به این موزه برسید، کار دشواری را در پیش نخواهید داشت. شما می‌توانید خود را از طریق مترو به ایستگاه ساعت برسانید و سپس با کمی پیاده‌روی به خانه بهنام بروید. به این ترتیب می‌توانید به سادگی مسیر را پیدا کرده و بازدید خود را آغاز کنید.

دسترسی با اتومبیل شخصی: خانه گنجه‌ای تقریبا در مرکز شهر قرار گرفته، به این دلیل پیدا کردن جای پارک کمی مشکل است. با این حال اگر قصد دارید که با ماشین شخصی خود به این خانه تاریخی بروید، باید خود را به میدان ساعت رسانده، سپس وارد خیابان امام خمینی شوید و بعد وارد خیابان مقصودیه شوید. از خیابان مقصودیه وارد خیابان ارک جدید شده و در این خیابان می‌توانید خانه بهنام را پیدا کنید.

امکانات خاصی در داخل مجموعه برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته نشده است. اما در اطراف این خانه فروشگاه‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها وسایل مختلفی خریداری کنید. یکی از این فروشگاه‌ها مربوط به دست‌سازه‌های دانشجویان دانشگاه است که می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید.

خانه بهنام؛ زیباترین خانه تاریخی تبریز

از دیگر جاهایی که در اطراف این خانه تاریخی وجود دارد، کافه، رستوران، گالری و چند فروشگاه دیگر است. اما توجه داشته باشید که این موارد نیز در اطراف خانه قرار دارند.

پیش از مراجعه حتما با مجموعه تماس بگیرید.

۰۴۱-۳۵۵۳۹۲۰۱-۴

آدرس: تبریز، میدان ساعت، محله مقصودیه، دانشگاه هنر تبریز، خانه بهنام تبریز

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خداداد IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    12 0
    تبریز بهترین شهر ایران بود .!!!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید