۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۸
کد خبر: 55429483

خانه‌های قدیمی تماشایی می‌شوند اگر محل زندگی افراد مشهور باشند، از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم خانه استاد شهریار کجاست.

خانه استاد شهریار کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: خانه استاد شهریار سومین منزلگاه استاد شهریار، شاعر معاصر ایران بوده که در سال ۱۳۴۷توسط ایشان خریداری شده و در بیست سال پایانی عمر استاد میزبان و محل تراوشات ذهنی ایشان بوده است. در سال ۱۳۶۷، پس از درگذشت استاد منزل مسکونی وی از سوی شهرداری تبریز خریداری و با توافق خانواده استاد و همکاری آن‌ها در اهدای وسایل وی به موزه ادبی استاد شهریار تبدیل شد. این موزه از آن دوران تا به امروز زیر نظر این نهاد اداره می‌شود.

آشنایی با خانه قدیمی استاد شهریار

خانه استاد شهریار، با قدمت دوره پهلوی دوم (۱۳۴۷) در مرکز شهر تبریز قرار دارد.استاد شهریار که غزل‌های دلنشین بسیاری سروده از جمله غزلی با مطلع «آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا» در این خانه زندگی می‌کرده است. این خانه در ۲ طبقه و با مصالح کاملا جدید در عرصه ۲۲۵ متر مربع و زیربنای ۱۲۵ متر مربع ساخته شده است.خانه استاد شهریار بعدها به تملک شهرداری شهر تبریز درآمد و به موزه ادبی استاد شهریار تبدیل شد.خانه استاد شهریار در سال ۱۳۸۶ توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با شماره ۲۲۷۲۹ در فهرست اثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانه استاد شهریار کجاست؟

این خانه قدیمی و کوچک بوده اما سرشار از خاطره های ماندگاری است که ما را با این شاعر گرانقدر بیشتر آشنا می کند. شهر تبریز که شهر مدرن می باشد در دوره قاجار در اوج شکوفایی بود، در دوره معاصر هم یکی از شهرهای مهم و اقتصادی کشور محسوب می شود و با آثار تاریخی فراوان خود مانند خانه ها و موزه هایی که در اصل خانه های قدیمی هستند، نظر گردشگران زیادی را جذب می کند.

سید محمد حسین بهجت تبریزی متخلص به "شهریار" شاعری ایرانی و اهل آذربایجان بود. او در سال ۱۲۸۵ چشم به جهان گشود. پدر وی، حاج میرزا آقا خشکنابی از وکلای مبارز تبریز و مردی فاضل بود. استاد شهریار در کودکی و در جریان حوادث دوره مشروطه، به خواست پدرش به روستایی در خشکناب منتقل شد و دوران کودکی خود را در دامان طبیعت سپری کرد.

بازتاب این بخش از زندگی او در منظومه حیدربابا کاملا محسوس است. استاد شهریار در سال ۱۳۰۰ برای ادامه تحصیل عازم تهران شد و تا سال ۱۳۰۳ در مدرسه دارالفنون تحصیل کرده و پس از آن در دانشگاه به تحصیل در رشته پزشکی پرداخت.

خانه استاد شهریار کجاست؟

او مدتی پیش از فارغ التحصیلی به علت شکست در عشق، تحصیل را ناتمام گذاشت و به شعر و شاعری روی آورد. این شاعر توانا پس از سرودن اشعار زیبا و به یادماندنی در سال ۱۳۶۷ درگذشت و پس از فوت بنا به وصیت خود در مقبره ملک الشعرای تبریز به خاک سپرده شد.

محل قرارگیری خانه موزه استاد شهریار

خانه موزه استاد شهریار از دیدنی های استان آذربایجان شرقی به شمار می‌آید و در یکی از محله‌های قدیمی شهر تبریز به نام محله مقصودیه و در خیابان ارتش جنوبی واقع است. برای رسیدن به خانه استاد شما از چند مسیر می‌توانید بروید. از طرف میدان ساعت، وارد کوی شهرداری شده که به محله مقصودیه وارد می‌شوید. از سمت خیابان طالقانی یا ارتش جنوبی وارد خیابان ارگ جدید می‌شوید که از آن‌جا چند قدم پیاده به مقصودیه خواهید رسید.

در کوچه مقصودیه چند قدمی که بروید، پلاک ۲۱ منزل استاد با در و میله‌های آبی رنگ را خواهید دید. اگر هم از مترو استفاده می‌کنید در ایستگاه مترو میدان ساعت پیاده شده و به سمت خانه استاد حرکت کنید.

خانه استاد شهریار کجاست؟

درمجموع، بیش از ۵۰۰ قطعه از آثار لوازم شخصی استاد شهریار مانند کتاب‌ها، کیف، عصا، آثار چاپ شده، دفترها و اوراق دست‌نویس آثار وی، نسخه قرآنی که توسط ایشان با خط نسخ نوشته شده، لوازم تحریر، وسایل شخصی و لوازم زندگی، آلبوم‌های عکس و انواع یادبودها و هدایای داخلی و خارجی این شاعر اندیشمند و فرزانه در معرض نمایش عموم قرار داده شده است.

در قسمت زیرزمین موزه نیز عکس‌های استاد از دوران زندگی مختلف وی، واحد سمعی-بصری و قسمتی برای استراحت میهمانان و بازدیدکنندگان موزه قرار دارد.

همچنین سه تار معروف استاد نیز برای نمایش عموم قرار داده شده است. برای بازدید از موزه استاد شهریار هر روزی از سال به جز روزهای تعطیل رسمی، از ساعت هفت و نیم صبح تا دو نیم بعد از ظهر و پس از آن ساعت ۳ تا ۷ غروب می‌توانید از اینجا بازدید کنید. بلیط ورودی برای بازدیدکننده‌های ایرانی و خارجی رایگان است. ساعت بازدید از خانه استاد شهریار، با همان حال و هوای زنده داخل خانه و استراحت روی تخت‌های کنار حوض در زیر زمین، تنها یک ساعت زمان می‌برد. آدرس خانه استاد شهریار تبریز در محله مقصودیه تبریز است.

خانه استاد شهریار کجاست؟

این محله از محله‌های قدیمی دیار شهریار است، در خیابان ارتش جنوبی کوچه مقصودیه، تابلو استاد شهریار بر دیوار خانه‌ای با پلاک ۲۱ زده شده که نشان از محل سکونت این شاعر خوش ذوق دارد. خانه‌ای که درِ آبی رنگ آن رو به یک بنای دو طبقه قدیمی و حوض داخل حیاط باز می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی اصغرمحمودی اصل IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    2 0
    روح استادشاد!درسرودن اشعارترکی وفارسی تبحرخاصی داشت خدارحمت کند!
  • ناشناس IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    0 0
    نام اقای شهریار شاعر با احساس و ارام در سرزمین وطن درس وطن دوستی در قلبش ازادهگی نشان اوست نامش در تاریخ ماندهگار شد روانشان شاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید