۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰
کد خبر: 55429430

در این مطلب به معرفی جاهای دیدنی سیاهکل از جمله قله درفک، کاروانسرای تی تی و آبشار لونک می پردازیم.

جاهای دیدنی سیاهکل

سلام نو-سرویس گردشگری: سیاهکل شهرستانی کوچک در استان گیلان است که دو عنصر طبیعی جنگل و کوهستان در آن به هم می رسند. این منطقه سبز و زیبا جاذبه های گردشگری و زیبایی های طبیعی فراوانی را نیز در درون خود جای داده است و از جمله مناطق توریستی استان گیلان به شمار می رود. در این مطلب قصد داریم به معرفی این جاذبه ها و جاهای دیدنی سیاهکل بپردازیم. با ما همراه باشید.

آبشار لونک

آبشار لونک یکی از زیباترین جاهای دیدنی سیاهکل است. این آبشار در دل جنگلی سرسبز در فاصله بیست و پنج کیلومتری با جنوب شهر سیاهکل واقع شده است. آبشار زیبای لونک از جمله آبشارهای دوقلو محسوب می شود و منظره آن در دل جنگل بسیار تماشایی و ناب است. در اطراف این آبشار درختان جنگلی متنوعی نیز به چشم می خورند که از جمله آنها می توان به راش، انجیلی، خرمندی، ممرز، توسکا و... اشاره کرد. بهترین زمان بازدید از آبشار لونک نیمه اول بهار و همچنین نیمه اول پاییز است. محدوده این آبشار در این برهه های سال به معتدل ترین شرایط آب و هوایی خود می رسد.

آبشار بابا ولی

در منطقه سیاهکل جاده زیبایی وجود دارد که آن را با نام جاده دیلمان به آسیابر می شناسند. در فاصله پنج کیلومتری این جاده یکی از زیباترین جاهای دیدنی سیاهکل یعنی آبشار بابا ولی قرار گرفته است. این آبشار که ارتفاع آن به بیست متر می رسد در حاشیه روستایی به همین نام واقع گردیده است. البته توجه داشته باشید که آبشار بابا ولی جزو آبشارهای چهار فصل به شمار نمی رود و تنها در فصل بهار در این منطقه به جریان می افتد. چرا که آب آن از طریق ذوب شدن برف های موجود در ارتفاعات سیاهکل تامین می شود. در این منطقه یک جاذبه گردشگری دیگر نیز قرار دارد که رودخانه پاکرود می باشد. جالب است بدانید که نواحی حاشیه ای این رودخانه سکونتگاه قوم باستانی دیلم بوده است.

کاروانسرای تی تی

گرچه اکثر جاهای دیدنی سیاهکل را جاذبه های طبیعی تشکیل داده اند اما در این منطقه چند جاذبه تاریخی نیز وجود دارد که معروف ترین آنها کاروانسرای تی تی می باشد. تی تی در زبان گیلکی به معنای شکوفه می باشد. این کاروانسرا در فاصله چهار کیلومتری با شهر سیاهکل و در مسیر جاده سیاهکل به دیلمان واقع شده است. کاروانسرای تی تی در واقع محل تلاقی ساحل شیم رود و باباکوه می باشد. گفته می شود ریشه نامگذاری این کاروانسرا به زنی به نام تی تی خانم باز می گردد. این کاروانسرا که از بناهای دوره صفوی به شمار می رود احتمالا به دستور تی تی خانم در این ناحیه ساخته شده است. وی عمه یکی از شاهان صفوی بوده و شخص بانفوذی در این ناحیه به شمار می رفته است. در ساخت کاروانسرای تی تی از مصالحی چون گچ، ساروج، آجر و سنگ استفاده شده است.

کاروانسرای تی تی

کاروانسرای تی تی

قله درفک

قله درفک نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی سیاهکل و مرتفع ترین کوه این ناحیه به شمار می رود. این قله که ارتفاع آن به دو هزار و هفتصد متر می رسد در درون منطقه جنگلی سیاهکل واقع در دهستان دشتویل قرار دارد. فاصله قله درفک با شمال شرق شهرستان رودبار نیز در حدود بیست و هفت کیلومتر می باشد و می توان این قله را به نوعی مرز طبیعی میان سیاهکل و رودبار به حساب آورد. نام اصلی این قله در اصل دالفک بوده است که در زبان کهن دیلمی به معنای آشیانه عقاب می باشد. در کوهپایه قله درفک (یا دالفک) دو غار طبیعی زیبا نیز قرار گرفته اند. دیگر جذابیت این قله منظره زیبای دشت های سیاهکل است که از فراز آن می توان مشاهده نمود.

استخر پاشوران

استخر پاشوران از جمله دیگر جاهای دیدنی سیاهکل است که مانند استخر لاهیجان در دل بافت شهری قرار گرفته است. این استخر که در خیابان امام خمینی سیاهکل واقع شده است درختان انبوه چنار و اقاقیا را در حاشیه خود می بیند که زیبایی بی مثالی را به این ناحیه بخشیده اند. دیگر جذابیت استخر پاشوران وجود مجسمه های زیبای شیر سنگی و بز سنگی در حاشیه این استخر است. علاوه بر قایق گردی امکانات تفریحی و رفاهی گوناگون دیگری نیز در محدوده این استخر برای گردشگران مهیا شده است.

منطقه شکار ممنوع دیلمان و درفک

منطقه شکار ممنوع دیلمان و درفک نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی سیاهکل است. این منطقه که در ده کیلومتری جنوب سیاهکل واقع شده است یکی از زیست بوم های جانوری ارزشمند استان گیلان به شمار می رود. از جمله گونه های جانوری مهمی که در این منطقه زندگی می کنند می توان به شوکا، پلنگ، گوزن مرال، خرس قهوه ای، رودک، گربه جنگلی، سمور، گراز، شغال و... اشاره کرد. در این منطقه حفاظت شده همچنین انواع مختلفی از گونه های گیاهی نیز به چشم می خورند که از جمله آنها لیکلی، صنوبر، ممرز، افرا، راش، شمشاد، گردو، توسکا، شیردار، پلت، انار، تمشک، ملج و... را می توان نام برد.

دشت شقایق

دشت شقایق

دشت شقایق

این جاذبه گردشگری در شش کیلومتری شرق شهر دیلمان قرار دارد. دیلمان که زیر مجموعه شهرستان سیاهکل محسوب می شود توریستی ترین ناحیه این شهرستان است. دشت زیبای شقایق که سراسر پهنه آن با گل های شقایق قرمز رنگ فرش شده است الهامبخش شاعران بزرگی همچون نیما یوشیج و هوشنگ ابتهاج نیز بوده است و شعرها و ترانه های زیادی در وصف زیبایی آن سروده شده است.

کد خبرنگار: ۲۰
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فقیری IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    1 0
    غار دیارجان هم دیدنی است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید