بازار تبریز از بهترین فضاهای ممکن برای خریدی درجه‌یک است از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم چگونه در بازار بزرگ تبریز خرید کنیم.

چگونه در بازار بزرگ تبریز خرید کنیم؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: بازار تبریز به‌گونه‌ای ساخته شده که بخش بیرونی آن در هماهنگی با بافت شهری است و به بناهای معمولی شباهت دارد. علاوه بر این، اهمیت بازار تبریز فقط به وسعت آن مربوط نمی‌شود و از نظر تسلط معماران در استفاده از آجر و سفال‌های آجری اهمیت دارد که باعث ایجاد فضاهای متنوعی شده است. در ادامه برای خریدی راحت‌تر بخش‌های مختلف بازار بزرگ تبریز را معرفی می‌کنیم.

درباره بازار بزرگ و ممتاز تبریز

بازار سرپوشیده تبریز با مساحتی بالغ بر یک کیلومتر مربع، وسیع‌ترین مجموعه به‌هم‌پیوسته آجری در دنیا است که از ۵,۵۰۰ حجره، ۲۰ راسته، ۲۵ تیمچه و ۳۵ سرا، مدرسه، حمام، مسجد و کاروان‌سرا تشکیل شده است و از نظر قرارگیری تمام این بخش‌ها در کنار هم، در میان بازارهای ایران همچون نگینی می‌درخشد. این بازار که از جاهای دیدنی تبریز محسوب می‌شود، در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و در سال ۱۳۸۹ به‌عنوان بخشی از شاه‌راه ابریشم و بزرگ‌ترین سازه مسقف جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

چگونه در بازار بزرگ تبریز خرید کنیم؟

به‌طور کلی، ﻛﺎرﻛﺮدﻫﺎی ﺑﺎزار تبریز شامل ﺟﻤﻊ‌آوری، ﺗﻮزﻳﻊ و ﺧﺮده‌ﻓﺮوشی می‌شود. اجناس مختلفی در این بازار به فروش می‌رسد که مهم‌ترین آن‌ها فرش دستباف، کیف و کفش چرم، محصولات گیاهی و دارویی، ادویه، پارچه است که بیشتر حال‌وهوای بازارهای سنتی را دارد و در آن از وسایل پیشرفته امروزی مثل موبایل و کامپیوتر خبری نیست.

بازار تبریز نه‌تنها یکی از جاذبه های گردشگری استان آذربایجان شرقی به شمار می‌آید، بلکه نمونه‌ای کم‌نظیر از بازارهای مناطق سردسیری در ایران محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر مورد بی‌توجهی قرار گرفته و علاوه بر فرسودگی تاسیسات شهری، تجهیزات باکیفیت نیز در آن تعبیه نشده است. این فرسایش تدریجی، کاهش کارکرد اجتماعی و اقتصادی بازار را در پی دارد که در صورت تداوم بی‌توجهی‌ مسئولان، ادامه خواهد داشت.

بازار تبریز از غرب به مسجد جامع مشرف است و از شرق به عالی قاپو و از شمال به بخش‌هایی از رودخانه میدان چایی منتهی می‌شود. بخش زیادی از مساحت بازار در جنوب میدان چایی و در فاصله بین خیابان‌های شهدا، دارایی، چای‌کنار، فردوسی، شهید مطهری و جمهوری اسلامی قرار دارد.

چگونه در بازار بزرگ تبریز خرید کنیم؟

خرید راحت از بخش‌های مختلف بازار بزرگ تبریز

بازار امیر؛ طلا، جواهرات، عطر و لوازم آرایشی

بازار امیر از زیباترین و مهمترین بخش‌های بازار بزرگ تبریز به شمار می‌رود و بورس طلا و جواهر است. این بازار از شلوغ‌ترین و پرکارترین قسمت‌ها به حساب می‌آید و گردشگران و تاجران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. در مجموع در حدود ۱۱۲ مغازه در این بازار وجود دارد که ۱۰۲ مغازه آن به کار زرگری و جواهرفروشی و باقی دکان‌ها به در زمینه پارچه، عطر و لوازم آرایشی مشغولند.

تیمچه امیر، طلا و جواهر

قدمت این تیمچه که به دوره قاجار بازمی‌گردد، محل کار طلا و جواهرفروشان تبریزی‌ست و از معروفترین تیمچه‌های بازار محسوب می‌شود. این بخش در نزدیکی میدان شهر و ابتدای بازار تبریز قرار گرفته است و طرحی هشت ضلعی با حجره‌های دو طبقه دارد. تیمچه امیر بزرگترین گنبد آجری بازار را در اختیار دارد که به وسیله طاق‌های مقرنس و کاربندی‌های زیبا تزیین شده است.

تیمچه مظفریه، فرش دستباف

از معروفترین و زیباترین تیمچه‌های بازار تبریز محسوب می‌شود. تیمچه مظفریه از مهمترین مراکز تجارت فرش و قالی در استان آذربایجان شرقی به شمار می‌رود.

چگونه در بازار بزرگ تبریز خرید کنیم؟

نفیس‌ترین و زیباترین فرش‌های دستباف تبریز را می‌توان اینجا پیدا کرد. البته در این قسمت از بازار، حجره‌دارها به غیر از خرید و فروش قالی، به کار طراحی و مرمت انواع فرش‌ و تابلوفرش نیز مشغول هستند. خوب است این را هم بدانید که هیچ فرش ماشینی به هیچ طریقی به تیمچه مظفریه راه ندارد.

تیمچه شیخ کاظم، لباس‌های بچه‌گانه و زنانه

مجموعه تیمچه شیخ کاظم در محل تقاطع راسته جدید و راسته کفاشان بازار تبریز قرار گرفته است و از شمال به حجره‌های قیزبستی بازار، از شرق به راسته جدید، از جنوب به راسته کفاشان و از غرب به سرای گرجیلر می‌رسد. بیشتر دکان‌دارهای این تیمچه در کار فروش لباس‌های زنانه و بچه‌گانه هستند و صنف حوله‌داران نیز چند دکانی در این قسمت در اختیار دارند.

بازار بلورفروشان، قیزبستی بازار

این بازار در گذشته محل فروش وسایل شیشه‌ای مانند بلور در تبریز محسوب می‌شد. تیمچه‌ها و سراهای آن شامل تیمچه قندفروشان، تیمچه مظفریه، دالان بامچی لر، دالان حاج شیخ، دالان میرزا محمد، سرای میرزا محمد و سرای گرجیلر (جورجیلر) می شود.

چگونه در بازار بزرگ تبریز خرید کنیم؟

بازار شیشه‌گر خانه، لوازم آرایشی و لوازم التحریر

این بازار در گذشته محل فروش شیشه محسوب می شد و دکان های آن اغلب کار شیشه سازی می کردند. بازار شیشه‌گر خانه دو سرا به نام های حاج رسول و میرزاعلی النقی داشت که به وسیله شهرداری تبریز تخریب شد و در محل آنها بازار و پارک شمس تبریزی را ساخت. امروزه در این بازار می توانید انواع لوازم آرایشی و لوازم التحریر را خرید کنید. بازار شیشه‌گر خانه، بین خیابان تربیت و شهدا قرار دارد.

بازار کفاشان

همان طور که از نام آن بر می آید این بازار از مهمترین مکان های تولید و عرضه کفش در تبریز محسوب می شود و دکان های آن محل دوخت و دوز و فروش انواع کفش های دست ساز است. از جمله بخش های مختلف این بازار می توان به تیمچه امید، تیمچه حاج ابوالقاسم، سرای امید، سرای حاج ابوالقاسم اشاره کرد.

بازار یمنی دوز

یمنی به نوعی کفش محلی تبریز که به چارخ شباهت دارد، گفته می شود. بازار یمنی دوزها نیز در قدیم محل دوخت این نوع کفش ها محسوب می شد.

چگونه در بازار بزرگ تبریز خرید کنیم؟

راسته بازار

از بزرگترین بازارچه های تبریز که تیمچه و سراهای متعددی را در خود جای داده است و در آن اجناس مختلفی به فروش می رسند. از این بازارچه به عنوان بازار ملی نیز یاد می کنند.

تیمچه صفی، گیاهان دارویی و ادویه جات

تیمچه میرزا شفیع، فرش دستباف

بازار صادقیه، قالی دستباف

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید