۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۸
کد خبر: 55426066

مشهورترین و معروف‌ترین روغنی که برای سلامت پوست و مو توصیه می‌شود روغن آرگان است، اما فایده این روغن چیست؟

۵ فایده روغن آرگان

اگر چه دانه روغن آرگان از مراکش می‌آید، اما در حال حاضر تمام دنیا از این ماده همه‌کاره منفعت می‌برند. کاربردهای گسترده این روغن از طبخ غذا گرفته تا استفاده‌های درمانی و آرایشی، آن را به عصاره بی‌بدیل طبیعت تبدیل کرده‌است.

عصاره‌ای که در بخش زیادی از ترکیبات محصولات آرایشی و بهداشتی وجود دارد. اما این روغن علاوه بر اینکه به محصولات زیبایی پوست و مو کیفیت بخشیده، محبوبیت زیادی نیز در میان خانم‌ها به دست آورده است. به طوریکه نمونه خالص آن جایگزین انواع لوسیون‌های پوست و مو برای خانم‌ها شده است.

همانطور که گفتیم دانه روغن آرگان از دل طبیعت مراکش به دست می‌آید. این روغن از میوه درخت‌های آرگان استخراج شده و پس از تصفیه و بسته‌بندی به سراسر جهان سفر می‌کند.

روغن آرگان در درجه اول از اسیدهای چرب مانند اسید اولئیک و اسید لینولئیک و همچنین انواع ترکیبات فنلی تشکیل شده است. به طور دقیق محتوای اسیدهای چرب این ماده شامل ۲۹ تا ۳۶ درصد لینولئیک یا امگا ۶ می‌باشد. بنابراین بخش بزرگی از خواص روغن آرگان را، وجود این دو ماده می‌سازد. اسید اولئیک که در روغن زیتون نیز وجود دارد، به عنوان سلامتی بخش قلب شناخته می‌شود.

اما ماده دیگری که به وفور در این روغن طبیعی یافت می‌شود، ویتامین E است. احتمالاً نیاز نباشد از قابلیت‌های این ویتامین در سلامت و زیبایی پوست و مو چیزی بگوییم. علاوه بر آن، خواص آنتی اکسیدانی ویتامین E نقش محافظتی پوست و مو را به این روغن می‌دهد.

پس روی هم رفته روغن تراپی آرگان هم از پوست و موی شما در مقابل آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند و هم سلامت، زیبایی و جوانی را به آن برمی‌گرداند.

فرآیند استخراج روغن آرگان

  1. جدا کردن پوست ضخیم میوه آرگان
  2. شکستن دانه برای دستیابی به هسته های غنی از روغن
  3. سپس هسته های بدست آمده فشرده میشوند تا روغن خالص از آن خارج شود.
  4. در آخر برای شفاف شدن روغن تسویه و فیلتر میشود.

۵ فایده روغن آرگان

۱- مرطوب‌کنندگی و حالت‌دهندگی

این روغن از بهترین روغن‌های موجود در طبیعت برای افزایش رطوبت پوست سر و همچنین خود موهاست. روغن آرگان سرشار از اسید اولئیک و اسید لینولئیک است. به‌واسطه‌ی وجود این اسیدهای چرب، روغن آرگان ساقه‌ی مو را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این راستا، هم باعث افزایش رطوبت پوست و سر و موها می‌شود و هم حالت‌دهندگی موها را افزایش می‌دهد. موهایی که به خوبی آبرسانی شده باشد از کدری، خشکی و وز شدگی نجات پیدا می‌کند.

این روغن همچنین دارای مقدار زیادی ویتامین E است. به‌واسطه‌ی همین ویتامین ای، روغن آرگان لایه‌ای از چربی به موها و پوست سر اضافه کرده و از این طریق هم به رفع خشکی پوست سر و موها کمک می‌کند.
۲- مفید برای مشکلات پوست سر

روغن آرگان دارای چند نوع آنتی‌اکسیدان است و از این رو از خواص ضدالتهابی برخوردار است. به همین علت، یکی از خواص آرگان کمک به رفع مشکلات پوست سر است. به عنوان مثال، روغن آرگان برای رفع درماتیت سبورئیک و پسوریازیس بسیار مفید است. همچنین روی آن برای رفع شوره‌ی سر می‌توانید حساب کنید. خشکی پوست سر منجر به خارش و قرمزی پوست می‌شود؛ روغن آرگان یک گزینه مناسب برای رهایی از خشکی پوست سر و بیماری‌های دیگر مربوط به آن است.

برای رفع شوره لازم است مقداری روغن آرگان را روی پوست سرتان بمالید و آن را با نوک انگشتان و با حرکات دایره‌ای ماساژ دهید. این کار را تا جایی ادامه دهید تا روغن به ریشه مو نفوذ کند. سپس حوله‌ای تمیز را در آب داغ فرو کنید و بیرون بیاورید. پس از آن، حوله را فشار دهید تا آب اضافی‌اش گرفته شود.

حوله‌ی نم‌دار و داغ را روی مو و پوست سر گذاشته و سرتان را با آن بپیچید. این کار باعث می‌شود پوست سر شما در یک محیط مرطوب و تمیز قرار بگیرد و کاملاً آب‌رسانی و هیدراته شود. برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر و کمک به درمان شوره سر، این کار را سه بار در هفته انجام دهید.

افزون بر این، تحقیقات کمی در مورد خواص ضدقارچی روغن آرگان انجام شده‌اند، اما احتمال این‌که روغن آرگان یک ضد قارچ هم باشد، زیاد است.
۳- مفید برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از رنگ‌کردن مو

اسیدهای چرب زنجیره‌متوسط موجود در این روغن، حالتی محافظتی برای موها ایجاد می‌کنند. این باعث می‌شود روغن آرگان برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از رنگ‌کردن مو تأثیری مثبت داشته باشد.

نکته‌ی دیگر آن‌که، برخی تحقیقات نشان از آن دارند که روغن آرگان در کاهش دوشاخه‌شدن نوک مو یا همان موخوره هم مفید است.
۴- محافظت از پوست در برابر آفتاب

یکی دیگر از خواص روغن آرگان این است که از پوست در برابر مضرات ناشی از اشعه‌ی آفتاب جلوگیری می‌کند. قرن‌هاست که زنان مراکشی برای آن‌که از پوست‌شان در مقابل آفتاب تند مراکش محافظت کنند، روغن آرگان را به کار می‌گیرند.

در همین راستا، یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان داد که فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی در روغن آرگان به‌خوبی از پوست در برابر فعالیت‌های رادیکال‌های آزاد ناشی از نور خورشید محافظت می‌کنند. این ویژگی شاخص روغن آرگان البته برای موها هم به کار می‌آید. یعنی روغن آرگان تا حد زیادی سطح آسیب‌هایی که آفتاب به موها وارد می‌کند را هم کاهش می‌دهد.
۵- مفید برای درمان ریزش مو

هیچ تحقیق اختصاصی‌ای برای ارتباط روغن آرگان و کاهش ریزش مو در دسترس نیست، اما خواص روغن آرگان برای پوست و مو باعث شده‌اند که برخی پزشکان احتمال دهند که این روغنِ پُرخاصیت برای کاهش ریزش مو هم مفید است.

البته یک مطالعه‌ی تقریباً کوچک در سال ۲۰۱۰ نشان داد که این روغن برای رشد مو هم مفید است. همچنین چون ویتامین E زیادی در این روغن وجود دارد، می‌تواند تا حد زیادی از فعالیت‌های رادیکال‌های آزاد جلوگیری کند. به این ترتیب، می‌توان حدس زد که روغن آرگان روی کاهش میزان ریزش مو تأثیرگذار باشد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید