بازارهای کرمان تماشایی توصیف می‌شوند، از این رو با ما همراه باشید و معروف‌ترین بازارهای کرمان را از دست ندهید.

معروف‌ترین بازارهای کرمان را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: بنای بازار سرپوشیده و تاریخی کرمان به‌صورت ٰمتراکم و درون‌گرا، طراحی و ساخته شده است. این کار سبب شده است تا میزان جذب گرمای خورشید به کمترین حد خود رسیده و سایه بیشتری ایجاد شود. سقف بلند طاق‌ها و دریچه‌های آن‌ها نیز باعث ایجاد جریان هوای مطبوع در بازار و تهویه هوا و تأمین نور می‌شوند. در برخی از قسمت‌های بازار نیز بادگیرهایی برای تهویه هوا ساخته شده‌اند. در ادامه به تعدادی از بازارهای معروف‌تر کرمان می‌پردازیم.

چند بازار معروف‌تر در کرمان

بازار بزرگ کرمان

بازار بزرگ کرمان از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای شهر کرمان و از ارزشمندترین آثار تاریخی واقع در مرکز ایران است. این بازار از میدان ارگ کرمان آغاز می‌شود و تا خیابان میرزا رضای کرمانی امتداد دارد. بازار سنتی کرمان در قلب شهر کرمان واقع شده و به خاطر وسعت زیاد و ورودی‌های متعددی که دارد، دسترسی به آن از نقاط مختلف شهر، به‌راحتی امکان‌پذیر است. میدان ارگ کرمان در غرب، خیابان میرزا رضای کرمانی در شرق، خیابان امام خمینی (ره) یا خیابان مطهری در جنوب و میدان شهدا یا خیابان شریعتی در شمال این بازار بزرگ و قدیمی را احاطه کرده‌اند.

معروف‌ترین بازارهای کرمان را از دست ندهید!

بازار نقاره خانه

بازار نقاره خانه در ابتدای غربی بازار کرمان است و سقف و سردری بزرگ، بلند و مزین به کاشی‌ کاری دارد. چند اتاق در بالای این بازار به چشم می خورد که در گذشته به هنگام غروب آفتاب برای اعلام تعطیلی بازار، روی آن نقاره می زدند.

بازار سراجی

در امتداد بازار نقاره خانه به بازار سراجی می رسیم. سراج به معنای زین فروش و زین ساز است و در گذشته سراج ها و چمدان سازها در این بازار فعالیت می کردند.

بازار سردار

بازار سردار، از سه راسته بازار یا بازارچه متقاطع تشکیل شده است که بیشتر به فروش لباس و پارچه اختصاص دارند و در میان این سه راسته، سرای سردار دیده می شود. تزیینات هر یک از گنبدهای این بازار طرحی متفاوت با دیگر گنبدها دارند که با کاشی معقلی اجرا شده اند. به خاطر همین تزیینات است که بازار سردار را دایره المعارف کاشی‌ کاری معقلی می دانند. در این نوع کاشی کاری، کاشی های بسیار کوچک را کنار هم قرار می دهند تا طرح مورد نظر ایجاد شود.

معروف‌ترین بازارهای کرمان را از دست ندهید!

بازار مسگری کرمان

بازار مسگری از مهم‌ترین و معروف‌ترین بخش‌های بازار کرمان است که دکان‌های قدیمی آن با ظروف زیبای مسی مزین شده‌اند. در جای‌جای این بازار صدای خاص کوبیدن چکش مسگران بر مس شنیده می‌شود و برخی دیگر از آن‌ها نیز مشغول سفید کردن ظروف مسی هستند. شما می‌توانید انواع سازه‌های مسی، از ظروف مسی ساده و زیبا گرفته تا ظروف قلم‌زنی شده را از این بازار تهیه کنید.

بازار زرگری یا قیصریه

بازار قیصریه یا زرگری که آن را با نام «بازار ابراهیم‌ خان» نیز می‌شناسند، از تماشایی‌ترین و درخشان‌ترین بخش‌های بازار کرمان است. ابراهیم خان ظهیرالدوله حاکم کرمان در زمان فتحعلی‌شاه بود. وی در دوره حکومت خود در کرمان، بناهای پرشکوه و متعددی را در این شهر ساخت. «مجموعه ابراهیم خان»‌ در بازار بزرگ (که بازار زرگری نیز بخشی از آن است) از جمله بناهای ارزشمندی است که در آن زمان، به دست ابراهیم خان ظهیرالدوله ساخته شد. بازار قیصریه را می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین مرکز خرید و فروش طلا در استان کرمان معرفی کرد. بیش از ۹۰درصد مغازه‌های این بازار، زرگری و طلافروشی هستند.

معروف‌ترین بازارهای کرمان را از دست ندهید!

حتی اگر قصد خرید طلا نداشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از بنای پرشکوه این بازار و همچنین مغازه‌های درخشان و مملوء از طلای آن را از دست ندهید.

بازارهای کرمان، معروف و دیدنی

بازار اختیاری کرمان

بازار اختیاری از قدیمی‌ترین بخش‌های بازار کرمان است. این بازار کم‌عرض و باریک از انتهای بازار جنوبی گنجعلی‌ خان شروع می‌شود و تا اول بازار وکیل کرمان امتداد دارد. بازار اختیاری علاوه‌بر دارای بودن مغازه‌ها و حجره‌های متعدد، دارای چندین جاذبه دیدنی از جمله مسجد چهل‌ستون، کاروانسرای گلشن، سه بازارچه سرداری، حمام تاریخی و چای‌خانه سنتی وکیل است.

بازار گنجعلی‌خان

مجموعه گنجعلی خان یکی از شاهکارهای معماری ایران و نقطه عطف بازار کرمان به حساب می‌آید. کل مجموعه‏ گنجعلی خان وقف امام رضا (ع) و در تولیت آستان قدس‏ رضوی است. بنا به اسناد معتبر، این مجموعه روی بازار قدیمی شهر ساخته شده و از بارزترین نمونه‏‌های معماری دوران صفویه است. مجموعه مذکور در سال‌های ۱۰۰۵ تا ۱۰۲۹ هجری قمری در زمان حکمرانی گنجعلی‏ خان بر کرمان و طبق دستور شاه عباس بنا شد و به همت پسرش، علیمردان‏ خان تکمیل شد.

معروف‌ترین بازارهای کرمان را از دست ندهید!

بازار مظفری

بازار مظفری کرمان از انتهای بازار وکیل شروع و به خیابان میرزارضای کرمانی ختم می‌شود. عناصر مهم معماری بازار مظفری شامل تکیه (صف) عزاخانه، بازار قدمگاه و مسجد جامع کرمان است. این بازار در سال ۷۵۰ هجری قمری توسط امیر مبارزالدین محمد مظفر بنا شده است و در آن از آب‌انبار تا مدرسه و تکیه وجود دارد. متاسفانه تمامی بناهای این مجموعه، به‌غیر از مسجد جامع مظفری و تکیه (صفه عزاخانه)، به‌مرور زمان از بین رفته یا در تغییرات اخیر کرمان در سال‌های گذشته توسط شهرداری کرمان تخریب شده‌اند.

بازار عزیز

دروازه شمالی شهر قدیم کرمان (دروازه خراسان) پس از طی مسافتی به بازار عزیز می‌رسد. به‌عبارتی، بازار عزیز قسمتی از راسته شمالی-جنوبی بازار کرمان است و از خیابان شریعتی مقابل بازار حاج آقا علی شروع و به تکیه شاهزاده شاهرخ خان ختم می‌شود. در مسیر بازار حدود ۷۰ باب مغازه دایر بود؛ اما احداث خیابان شمالی و جنوبی موجب شد که اکثر مغازه‌های واقع در بازار به خیابان منتقل شوند و ازاین‌رو به‌تدریج از کسبه بازار کاسته شد و از رونق اولیه افتاد.

معروف‌ترین بازارهای کرمان را از دست ندهید!

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید