۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶
کد خبر: 55425878

بازارها از دیدنی‌ترین و جذاب‌ترین مقاصد گردشگری هستند، در این میان با ما همراه باشید تا بدانیم بازار کرمان کجاست.

بازار کرمان کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: یکی از بزرگترین استان های ایران کرمان است که در دل کویر قرار گرفته و در سمت جنوب شرقی کشور واقع است. این استان هفت هزار جاذبه تاریخی دارد که ۷۰۰ مورد از آن ها در لیست آثار ملی ایران نیز قرار گرفته اند. به دلیل جاذبه هایی که در این استان وجود دارد به عنوان پنجمین شهر تاریخی ایران عنوان گرفته است. جاذبه ای که در این مطلب از مجله ی گردشگری الی گشت می خواهیم به آن اشاره کنیم، بازار کرمان است که قدمت آن به بیش از ۶۰۰ سال قبل باز می گردد. این بازار در دوره ی مظفری و تیموری ساخته شده و در راستای شکل گیری و گسترش شهر کرمان ساخت اولیه آن تغییرات بسیاری یافته است.

آشنایی با بازار بزرگ کرمان

بازار کرمان که در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۰ هجری شمسی به‌عنوان اثری ملی به ثبت رسید، دوره‌های تاریخی بسیاری را پشت سر گذاشته و سبک معماری آن بسیار غنی و باارزش است. این بازار از دید بسیاری از محققان گردشگری، بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین بازار ایران محسوب می‌شود و از دیرباز محل خریدوفروش و صادرات و واردات استان بوده است.

بازار کرمان کجاست؟

همچنین با توجه به اینکه بر سر راه ادویه و بعد از آن جاده ابریشم قرار داشت، نقش بسیار بزرگی در رونق اقتصادی منطقه ایفا می‌کرد. پارچه، ظروف مسی و انواع صنایع دستی کرمان به کشورهای چین و هند صادر و از آنجا نیز ادویه و پارچه وارد می‌شد.

بازار بزرگ کرمان شامل راسته‌ها و بازارهای متفاوتی می‌شود و جالب اینکه، مجموعه بناهای متصل به این بازار، ۶۰ درصد از بناهای تاریخی کرمان را تشکیل می‌دهند. در هر یک از این بازارها بناهایی چون مسجد و حمام نیز وجود دارد. صف عزاخانه، مسجد وکیل، مسجد گنجعلی خان و مسجد چهل‌ستون هر یک مساجدی هستند که با نام بازار اصلی خود نامیده می‌شوند و جزئی از بنای آن به حساب می‌آیند. از شکل خاص هر یک از حمام‌ها یا مسجدها در بازارهای مختلف می‌توان نوع معماری دوره‌شان را بررسی کرد و به نتایج جالبی رسید.

بازار بزرگ کرمان همچنین در اطراف خود بناهای دیگری دارد که هر یک در ارتباط با بازارهای مختلف و در دوران‌ مختلف به وجود آمده‌اند. به‌عنوان مثال، مجموعه ابراهیم‌خان که از بناهای معروف است، شامل مدرسه و مسجد و کاروان‌سرا و حمام می‌شود و همین طور مجموعه وکیل که مدرسه و مسجد وکیل را در خود جای داده است.

بازار کرمان کجاست؟

یکی از ویژگی‌های دیگر بازار کرمان، بازارهایی هستند که به‌صورت غربی و شرقی آن را قطع کرده‌اند؛ در این میان دو بازار قلعه و قلعه محمود در راستای هم و در جهت عمود بر راستای بازار قرار دارند.

بازار کرمان از دیرباز محل تجارت پارچه، صنایع دستی و ظروف مسی بوده است. این بازار به‌عنوان مهم‌ترین پخش‌کننده‌ ادویه‌ در جنوب شرق ایران شناخته می‌شود و از زیره معروف کرمان گرفته تا کاری هندوستان در آن به فروش می‌رسد. وجود معدن مس سرچشمه در ۵۰ کیلومتری رفسنجان نیز باعث شده است تا راسته‌ مسگرهای بازار کرمان شهرت خاصی داشته باشد. سوغات و شیرینی‌های خاص کرمان مانند کلمپه نیز در این بازار به‌وفور یافت می‌شود و بازار عطاران آن به‌دلیل عرضه داروهای گیاهی و عرقیجات باکیفیت مشهور است.

هنگام بازدید از این بازار بزرگ می‌توانید از امکاناتی نظیر مسجد، سرویس بهداشتی، رستوران و کافه، قهوه‌خانه، سفره‌خانه و پارکینگ استفاده کنید.

محل قرارگیری بازار دیدنی کرمان

قدمت این بازار به ۶۰۰ سال پیش باز می گردد و سبک معماری آن بسیار غنی و با ارزش است. به عقیده بسیاری از کارشناسان و محققان گردشگری این بازار بزرگ ترین و طولانی ترین بازار ایران است و از گذشته بازار کرمان محل خرید و فروش و صادرات و واردات این استان بوده است. پارچه، ظروف مسی و انواع صنایع دستی کرمان به کشورهای چین و هند صادر و از آنجا نیز ادویه و پارچه وارد می ‌شده است.

بازار کرمان کجاست؟

از ورودی های متعددی می توانید به بازار بزرگ کرمان دسترسی پیدا کنید:

از غرب: میدان ارگ

از شرق: خیابان میرزا رضای کرمانی

از جنوب: خیابان امام خمینی یا خیابان مطهری

از شمال: میدان شهدا یا خیابان شریعتی

دسترسی با وسایل نقلیه عمومی

ایستگاه اتوبوس سه راه شمال جنوبی در خیابان شریعتی، ایستگاه تاکسی های میرزا رضای کرمانی و تاکسی های به مقصد میدان ارگ (توحید) بهترین گزینه ها برای رسیدن به بازار با وسایل نقلیه عمومی هستند.

پارکینگ ها

پارکینگ های خیابان گلبازان، پارکینگ ابراهیمی در میدان ارگ، پارکینگ در جوار کاروانسرای هندو، پارکینگ بازار ارگ، پارکینگ بازار (خیابان امام خمینی، کوچه امام ۱۷) و پارکینگ بازار مظفری از جمله پارکینگ های در دسترس در این بازار بزرگ هستند.

توجه: ساعت ها برای بخش های داخلی بازار هستند و زمان هایی را اعلام می کنند که بیشتر مغازه ها فعالیت دارند. در تعطیلات برخی از مغازه ها به فعالیت خود ادامه می دهند. مغازه های زیادی در زمان اذان ظهر برای نماز تعطیل می کنند.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید