یوش دهکده‌ای توریستی است و آب و هوای ییلاقی دارد، اما شهرتش را مدیون خانه نیما یوشیج است.

روستای یوش؛ زادگاه پدر شعر نو فارسی

سلام نو-سرویس گردشگری: روستای یوش زادگاه علی اسفندیاری (نیما یوشیج) در مازندران، جای است که نیما دوران کودکی خود را در آنجا گذراند و همان جا نیز آرام گرفت. پدر شعر نو پارسی دوران خوشی را در این منطقه کوهستانی و زیبا گذراند؛ شاید دلبری‌های اینجا در شکوفا شدن طبع شعر و شاعری او بی‌تاثیر نبوده است. روستای یوش از توابع شهر بلده دهکده‌ای توریستی با آب‌وهوای ییلاقی است که در دره‌ای زیبا بین کوه‌های البرز قرار دارد و بیشترین دلیل محبوبیت آن قرارگیری خانه و موزه نیما یوشیج در آنجاست. آب‌وهوای دل‌انگیز کوچه باغ‌های یوش و چشم‌اندازهای بی‌مانند آن دل هر بیننده‌ای را می‌برد.

اینجا جایی است که در کنار لذت بردن از طبیعت بکرش، می‌توانید تاملی بر ادبیات معاصر ایران داشته باشید و با تاریخ و آثار تاریخی نیز آشنا شوید. دهکده تفریحی یوش با باغ‌ها و چشمه‌های پرآبش از گذشته تاکنون تفرجگاهی منحصربه‌فرد به شمار می‌رود. جاده منتهی به این دهکده با دشت‌های زیبا و سرسبز و خانه‌های شیروانی‌دار انتظار شما را می‌کشند، پس خود را آماده کنید تا قدم در این جاده بی‌نظیر بگذارید.

نگاهی به یوش

جاده‌ای که به نام آب‌ پری شناخته می‌شود، فقط یک مسیر دسترسی برای رسیدن به مقصد نیست. بلکه خودش جاذبه توریستی به شمار می‌آید. ۳ هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد و پچ و خم‌هایش حتی از ابرها نیز بالاتر می‌رود. منظره کوهستان‌ البرز میانی و قله سفید فام دماوند از میان آن، دهکده‌های ییلاقی با سقف‌های رنگارنگ خانه هایشان و پوشش گیاهی که متناسب با ارتفاع تغییر می‌کند از زیباترین چشم‌اندازهایی است که ممکن است با آن روبه‌رو شوید. جاده آب ‌پری از جنگل‌های خزری شهر رویان شروع می‌شود. از کنار آبشار آب ‌پری می‌گذرد و آن گاه به خط ‌الراس کوهستان می‌رسد. سپس در مسیر سراشیبی قرار می‌گیرد و انتهایش به بلده ختم می‌شود.

البته این یکی از مسیرهایی است که به یوش و محدوده بلده ختم می‌شود. از جاده هراز و همچنین از چالوس">جاده چالوس هم می‌توان به بلده و یوش رسید. در واقع اگر جاده هراز و چالوس">جاده چالوس را به صورت دو خط موازی در نظر بگیریم، بلده در جاده‌ای قرار دارد که این دو را از عرض به یکدیگر پیوند می‌دهد.

جاده فرعی آب ‌پری نیز به موازات جاده چالوس و جاده هراز کشیده شده و ساحل را به کوهستان متصل می‌کند. پس از بازدید از نمک ‌آبرود و چالوس و رد شدن از نوشهر و جنگل سی ‌سنگان، خودتان را به رویان برسانید. از رویان راه بلده را در پیش گیرید و پس از گذر از جاده جنگلی و بازدید از آبشار و تماشای دنیا از بالای لایه‌های ابر، به بلده و پس از آن یوش سفر کنید.

یوش دهکده‌ای توریستی است. آب و هوای ییلاقی دارد و بزرگ ترین عامل شهرت و محبوبیتش، مدیون منزل موروثی نیما یوشیج است. نیما یوشیج از نام ‌آورترین شاعران معاصر و پدر شعر نوی پارسی است که انقلابی در ادبیات ایران به پا کرده. منزل اجدادی وی در دهکده یوش قرار گرفته و هم ‌اکنون این منزل زیبا و اربابی، به آرامگاه نیما و همچنین موزه مردم ‌شناسی تبدیل شده است. کوچه‌ باغ‌های یوش، آب و هوایش و همچنین چشم ‌اندازهای زیبایش تا حدی زیبا و رویایی است که آدم‌های عادی را نیز شاعر و لطیف می‌کند.

روستای یوش؛ زادگاه پدر شعر نو فارسی

جاذبه‌های طبیعی یوش

جاده روستا: راه رسیدن به یوش را مسیری کوهستانی در برگرفته، در این جاده آهسته برانید تا از دیدن زیبایی‌های آن‌، تپه‌ها، دره‌ها، درختان و خانه‌های شیروانی‌دار نهایت لذت را ببرید. در این مسیر چندین روستای دیگر با جاذبه‌های دیدنی قرار دارد که از میان آن‌ها می‌توان روستاهای دونای سفلی و علیا، کمربُن، الیکا، نسن، پیل، میناک، کلاک، تنه و نیکنام نام برد.

در روستا: پس از رسیدن به روستا در کوچه باغ‌های آن قدم بزنید؛ فراموش نکنید که این خاطرات و زیبایی‌های را در جایی ثبت کنید تا یادآور روزها و لحظات ناب شما باشند. در اطراف روستا مناظر بکری است که شما را مسحور می‌کند؛ حتی می‌توانید در دشت‌های اطراف روستا گیاهان وحشی مثل گون، اسپند، پونه، خاکشیر، گزنه و مورد را بیابید. این روستا از ییلاق‌های خوش آب‌وهواست که در آن ۱۴ چشمه وجود دارد. در نزدیکی این چشمه‌ها باغ‌های گردو، فندق، گیلاس و زردآلو فراوان است که البته در فصل گرم پر میوه می‌شوند. اگر قصد پیاده‌روی در طبیعت اطراف روستا دارید، پس از اطمینان از شرایط آب‌وهوایی مناسب می‌توانید با یک راهنمای محلی راهی این طبیعت بکر شوید. ارتفاعات منتهی به یوش حتی در فصل گرم هم گاهی مه آلود است، پس لباس مناسب همراه خود ببرید.

اوزرود: یوش طبیعتی کم‌نظیر دارد و به هر طرف آن که بنگرید زیبایی‌هایش مشهود است، اما اگر می‌خواهید در این طبیعت بکر در کنار چشمه‌ای بنشینید بهتر است به سمت اوزرود بروید و از لحظاتتان لذت ببرید.

جاذبه‌های تاریخی یوش

خانه نیما یوشیج

روستای یوش دارای جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری است که خانه نیما یوشیج هم یکی از آن‌ها محسوب می‌شود. هر ساله گردشگران زیادی از سراسر ایران برای بازدید از خانه این شاعر معاصر خود را به روستای یوش می‌رسانند. خانه نیما یوشیج در دوران قاجار ساخته شده و پیش از نیما نیز اجداد وی در آن زندگی می‌کردند. این خانه به طورکلی به صورت مربعی ساخته شده و معماری آن به گونه‌ای است که شما یک حیاط بزرگ در وسط خانه می‌بینید که در اطراف آن اتاق‌های زیادی قرار دارند.

روستای یوش؛ زادگاه پدر شعر نو فارسی

مولفه‌های تزئینی بناهای دوره قاجاریه از گچ بری‌ها گرفته تا ارسی‌های زیبا به خوبی در خانه نیما یوشیج قابل مشاهده هستند. البته فضای داخلی اتاق‌های این خانه اکنون به موزه‌ای مملو از اشیای قدیمی ارزشمند تبدیل شده است که در معرض دید عموم قرار دارد. البته به جز آثار نیما یوشیج، آثاری از خواهر وی یعنی بهجت اسفندیاری نیز در داخل خانه به چشم می‌خورند که بد نیست به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید.

موزه مردم ‌شناسی منزل نیما یوشیج، در تمام طول سال به جز روزهای عزاداری عمومی به مناسبت شهادت باز است. آرامگاه کیا داوود: در بالای روستای یوش گورستانی قرار دارد که در تپه مشرف به گورستان بنایی معروف به کیا داوود واقع شده است. برخی معتقدند این بنا در زمان زرتشتیان آتشکده بوده است؛ از این‌رو این محل را به نام آتشکده کیا داوود نیز می‌شناسند. آرامگاه کیا داوود به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سایر جاذبه‌های تاریخی: از دیگر جاذبه‌های تاریخی یوش می‌توان به حمام تاریخی یوش، بنای جفت برار ، مقبره سید امین و سید جلال، باغ شاه، سنگ سیاه رنگ، مقبره سید امین و سید جلال، کوه‏های سرخ‏بند، خانه میرزا مهدی خان و باغ شاه، قلعه پولاد بلده و سایر جاذبه‌ها اشاره داشت.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید