سیمین دشت با تهران در حدود ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد و در فیروزکوه قرار دارد و مثل بهشتی کوچک منتظر گردشگران است.

روستای سیمین دشت؛ بهشتی در نزدیکی تهران

سیمین دشت یکی از روستاهای شهرستان فیروزکوه در استان تهران است که می‌تواند در روزهای گرم سال مقصد خوبی برای گردش و تفریحات نیم‌روزی باشد. روستای سیمین دشت نیمی از زیبایی خود را به خاطر باغ‌های سرسبز میوه دارد که بیشتر در فصل بهار جلوه‌گری می کنند. یکی از دیدنی‌های جذاب اطراف روستا، دریاچه‌های آهنک هستند که در فاصله 5 کیلومتری روستا قرار دارند و با یک پیاده روی 2 ساعته از روستا می‌توان به آن‌ها رسید. بسیاری از غواصان حرفه‌ای برای غواصی تفریحی به این دریاچه می‌روند و عمق دریاچه‌ها را به ترتیب 8 و 32 متر ارزیابی کرده‌اند. از دیگر دیدنی‌های اطراف روستا می‌توان به کوه‌های انار کندو اشاره کرد که به دلیل فرسایش شکل ویژه‌ای به خود گرفته‌اند و ارزش دیدن را دارند.

روستای سیمین دشت کجاست؟

سیمین دشت روستایی زیبا و خوش آب و هوا در نزدیکی تهران است که طبیعت زیبا و چشم‌نوازی دارد. این روستا در شهرستان فیروزکوه و در دهستان حبله رود قرار گرفته است و اطراف آن را روستاهای «حصاربن»، «گچه» و «محمود آباد» پوشانده‌اند. روستای «زرین دشت» نیز در شمال شرقی سیمین دشت قرار دارد.

چطور به سیمین دشت برویم؟

سیمین دشت با تهران در حدود ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد و در شرق پایتخت قرار گرفته است. فاصله این روستا با فیروزکوه نیز در حدود ۵۵ کیلومتر است و در جنوب غربی این شهر قرار دارد. برای بازدید از روستای سیمین دشت باید از تهران به‌سمت جاده فیروزکوه بروید و از جاده زرین دشت به‌سمت این روستا ادامه مسیر دهید.

روستای سیمین دشت؛ بهشتی در نزدیکی تهران

عکاس: ایمان ولیخانی، منبع عکس: صفحه اینستاگرام imanvalikhanii

برای رسیدن به روستای سیمین دشت باید از خروجی‌های شرق و شمال شرق تهران به‌سمت جاده فیروزکوه بروید. ابتدای مسیر را می‌توانید از اتوبان تهران پردیس آغاز کنید. در این مسیر فاصله کمتری طی خواهید کرد و از شلوغی ماشین‌های سنگین در جاده قدیم جاجرود دور می‌مانید. اگر مسیر جاده قدیم را انتخاب کنید، پس از عبور از پل جاجرود و سه راهی دانشگاه رودهن به گیلاوند و سپس به جاده فیروزکوه خواهید رسید. در ادامه مسیر از آبسرد، آینه ورزان، جابان و سربندان می‌گذرید و به تابلوی جاده فرعی روستای زرین دشت خواهید رسید. پیمودن این مسافت در حدود دو ساعت تا دو ساعت و نیم طول خواهد کشید.

روستای سیمین دشت؛ بهشتی در نزدیکی تهران

جاده فرعی فیروزکوه به‌سمت روستای زرین دشت نزدیک به ۲۰ کیلومتر طول دارد و از روستاهای فرح آباد و آتشان عبور می‌کند. روستای سیمین دشت در امتداد همین جاده فرعی و در حدود ۲۰ کیلومتر پس از روستای زرین دشت قرار گرفته است. مسیر جاده فرعی از سربندان و پمپ بنزین سید آباد به روستای کلاک و حصاربن نیز به سیمین دشت می‌رسد. این جاده فرعی نیز از میان روستاهای زیبا و خوش آب و هوا عبور می‌کند و مورد توجه گردشگران زیادی قرار دارد. عبور خط راه آهن از این منطقه در روستای زرین دشت، راه را برای سفر به روستاهای سیمین دشت و زرین دشت با استفاده از قطار مهیا می‌کند و گردشگران می‌توانند با قطارهای خط تهران-ساری خود را به این روستاها برسانند.

  • آدرس سیمین دشت: ۱۲۰ کیلومتری شمال شرقی تهران، شهرستان فیروزکوه، جاده فرعی روستای زرین دشت، روستای سیمین دشت

نگاهی به روستای سیمین دشت

روستای سیمین دشت؛ بهشتی در نزدیکی تهران

روستای سیمین دشت منطقه‌ای در نزدیکی فیروزکوه با طبیعت بکر و ظرفیت‌های برجسته گردشگری طبیعی است. این روستا و طبیعت اطراف آن از مناطق ژئوتوریسم در شمال ایران هستند که تنوع پدیده‌های زمین شناسی در گرداگرد آن‌ها به چشم می‌خورد. وجود منابع طبیعی غنی و سیستم ارتباطی گسترده و مناسب با این روستا، سیمین دشت را به یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری شهرستان فیروزکوه تبدیل می‌کنند.

روستای سیمین دشت در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و از قدیمی‌ترین روستاهای فیروزکوه است. چنار تنومند در مسجد جامع این روستا، قدمت این منطقه را مشخص می‌کند. کوهستان‌های اطراف سیمین دشت برای علاقه‌مندان به کوهنوردی گزینه‌های مناسبی هستند که از میان آن‌ها می‌توان به کوه‌های انار، آهنک، گوران، یورد شریف و بزکوه اشاره کرد.

کشاورزی و دامداری مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی مردم روستای سیمین دشت را تشکیل می‌دهند. باغ‌های پردرخت این روستا نیز محصولات متنوعی دارند. از مهم‌ترین محصولات کشاورزی در روستای سیمین دشت می‌توان به انار، گندم، جو، یونجه، گردو، سیب، زرد آلو، کدو و خیار اشاره کرد. پرورش ماهی نیز یکی دیگر از فعالیت‌های اقتصادی مردم این منطقه است.

وجود درختان قطور در روستای سیمین دشت سبب هوای پاکیزه و آسمانی صاف در این منطقه می‌شود که لذت گشت و گذار در کوچه باغ‌های این روستا را دوچندان می‌کنند. عبور رودخانه «حبله رود» از سیمین دشت نیز سبب سرسبزی دشت‌های میان کوه در این ناحیه شده است. گرداگرد روستای سیمین دشت را کوه‌های بلند احاطه کرده‌اند که رودخانه حبله رود نیز از این کوه‌ها سرچشمه می‌گیرد. مهم‌ترین سرچشمه‌های این رودخانه چشمه‌های گور سفید، نرود، دلیچای، ساواشی، هویر و قزقانچای هستند.

ارتفاع کوه‌های اطراف روستای سیمین دشت نزدیک به سه هزار متر است و به همین دلیل آب و هوای این روستا در ۶ ماه دوم سال سرد و پر بارش است. میانگین بارش سالانه در سیمین دشت به حدود ۶۰۰ میلی‌متر می‌رسد. از مهم‌ترین کوهستان‌های اطراف سیمین دشت می‌توان به کوه‌های «پل»، «نواس» و «تپه مراد» اشاره کرد.

روستای سیمین دشت؛ بهشتی در نزدیکی تهران

رودهای سیمین دشت

سیمین‌دشت، دو رود به نام‌های حبله‌رود و دلیچای دارد که نه تنها باعث زیبایی و سرسبزی روستا شده‌اند، بلکه آب لازم برای آبیاری محصولات کشاورزی را نیز تأمین می‌کنند. این دو رود در سیمین‌دشت به یکدیگر می‌پیوندند و به سمت گرمسار رهسپار می‌شوند. در دهانه‌ی این رود سدی انحرافی احداث شده که بخشی از آب رود را به گرمسار هدایت می‌کند و بخش دیگر را برای آبیاری زمین‌های کشاورزی هدایت می‌کند. از عمده‌ترین محصولات روستای سیمین‌دشت سیب، گردو، قیسی، آلو، خیار، زردآلو، کدو، سبزیجات و.... است. در سفر خود به سیمین‌دشت حتماً از محل سد که امروزه تبدیل به زیستگاه پرندگان مهاجر و بومی شده دیدن کنید.

کوه‌های سیمین دشت

سیمین‌دشت به دلیل وجود کوه‌هایش مورد توجه آن دسته از کوهنوردانیست که به دنبال فتح زیبایی‌های تازه و گذر از چالش‌های تازه هستند. مهم‌ترین و زیباترین کوه سیمین‌دشت کوهیست که محلی‌ها به آن انارکندو می‌گویند؛ اما به غیر از آن کوه‌های دیگری به نام‌های آهنک، گوران، یورد شریف، بز کوه یا بزتور نیز در سیمین دشت و اطراف آن سر به فلک کشیده‌اند.

کوه انار کندو

کوه انار کندو که در قسمت شمال شرقی سیمین‌دشت قرار دارد کوهی زیبا، تاریخی و منحصر به فرد است. در زمان‌های قدیم در بالای این کوه مردمانی زندگی می‌کردند که آثار تاریخی باقیمانده از آن‌ها هنوز در بالای کوه قابل دیدن است. از جمله قلعه‌ای تاریخی که آن را به دوره‌ی اسماعیلیان نسبت می‌دهند. درگذشته برای رسیدن به بالای کوه از مسیری در پشت کوه استفاده می‌شد، اما امروزه مسیر فوق به دلیل فرسایش خاک به طور کامل از بین رفته و تنها راه صعود به کوه مسیریست که نیاز به کوهنوردی حرفه‌ای با تجهیزات دارد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید