شیرینی آردی یکی از انواع شیرینی‌های خوشمزه و سنتی ایرانی است که برای عید نوروز بسیار مناسب است و دستور تهیه آسانی دارد، شما می توانید این شیرینی را به راحتی در منزل تهیه و نوش جان کنید.

دستورپخت شیرینی آردی برای سفره عید + طرز تهیه و آموزش قدم به قدم

به گزارش سلام نو؛ با نزدیک شدن به ایام نوروز پخت انواع شیرینی‌های رنگارنگ و خوشمزه خانگی رونق می‌گیرد. شیرینی‌های خانگی مخصوص نوروز معمولا خشک، ریز و بسیار متنوع و رنگارنگ هستند. شیرینی آردی یکی از انواع شیرینی‌های سنتی نوروز است که از ترکیب آرد با روغن جامد و پودر قند تهیه می‌شود و دستور پخت بسیار ساده‌ای دارد. شما می‌توانید با همین مواد ساده این شیرینی خوشمزه را برای عید نوروز در منزل تهیه کنید. در ادامه این مطلب طرز تهیه شیرینی آردی همراه با ارائه نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه این شیرینی تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه شیرینی آردی

آرد سفید قنادی: ۵۰ گرم
روغن جامد: ۲۵ گرم
پودر قند: ۲۵ گرم
وانیل: یک هشتم قاشق چای‌خوری
خرفه: به میزان لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

روغن

روغن

۱ ـ نکات مربوط به روغن

برای تهیه شیرینی‌های آردی بهتر است از روغن‌های مخصوص شیرینی آردی استفاده کنید که به صورت حلبی در فروشگاه‌های فروش روغن موجود است و چربی آن‌ها مخصوص شیرینی آردی است. در صورتی که به این روغن دسترسی ندارید، از روغن جامد نباتی استفاده کنید. توجه داشته باشید که هرگز از روغن‌های صاف قنادی که در لوازم قنادی‌ها موجود است، به تنهایی استفاده نکنید؛ زیرا باعث خشکی بیش از حد شیرینی می‌شوند. توصیه ما این است که اگر از روغن مخصوص شیرینی آردی استفاده نمی‌کنید، حتما از مخلوط روغن جامد نباتی و روغن صاف قنادی یا کره استفاده کنید.

۲ ـ نکات مربوط به آرد

آرد

نکته مهمی که باید در مورد آرد به آن توجه کنید، کیفیت آردهای موجود در بازار است که با هم تفاوت دارند. به همین دلیل متناسب با کیفیت آرد ممکن است میزان آن کم‌تر یا زیادتر از مقداری شود که در دستور گفته شده است؛ بنابراین موقع اضافه کردن آرد به این مسئله توجه داشته باشید. اگر دیدید مواد شیرینی درحال سفت شدن است؛ ولی هنوز مقداری از آرد باقی مانده است؛ یعنی آردی که اضافه کرده‌اید، کافی است و بقیه را اضافه نکنید.

اگر هم طبق دستور عمل کردید؛ ولی حس کردید مواد شما هنوز به آن غلظتی که باید برسد، نرسیده است؛ یعنی باید کمی بیشتر آرد اضافه کنید؛ بنابراین شما همیشه مقدار آردی را که در دستور گفته شده است، تهیه کنید. حال ممکن است این مقدار با توجه به کیفیت آرد کم یا زیاد شود.

۳ ـ نکات مربوط به پودر قند

پودر قند

پودر قند باید حتماً از قند تهیه شده باشد؛ یعنی قند را پودر کرده باشد. اگر شکر را آسیاب کنید، هرگز به نرمی قند آسیاب شده نخواهد بود. پودر قند مرغوب پودر قندی است که به نرمی آرد باشد. توجه داشته باشید که پودر قند بعد از مدتی که داخل کیسه یا ظرف بماند، ممکن است سفت شود؛ بنابراین قبل از اینکه آن را به مواد شیرینی اضافه کنید، حتماً با گوشت‌کوب بکوبید و سپس الک کنید.

طرز تهیه شیرینی آردی

شیرینی آردی

۱ ـ روغن جامد را روی بخار آب جوش قرار بدهید تا کم کم باز شود؛ سپس کاسه روغن را از روی بخار بردارید.

۲ ـ پودر قند را به روغن اضافه کنید و با دست هم بزنید تا پودر قند داخل روغن مخلوط شود؛ سپس وانیل را اضافه کنید.

۳ ـ در این مرحله کم کم آرد را به مواد اضافه کنید و با دست هم بزنید و ورز بدهید تا خمیر شود. خمیر به دست آمده را با یک پارچه بپوشانید و داخل محیط آشپزخانه بگذارید تا ۲۴ ساعت بماند و استراحت کند.

۴ ـ بعد از اینکه خمیر استراحت کرد، چند دقیقه دیگر آن را ورز بدهید. حالا به اندازه گردو از خمیر بردارید و کف دستتان گرد کنید. شیرینی‌ها را با فاصله از هم داخل سینی فر که از قبل آن را کمی چرب کرده‌اید، بچینید و روی آن خرفه بپاشید. سینی فر را داخل فر ۱۸۰ درجه سانتیگراد که از قبل گرم کرده‌اید، به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بگذارید تا بپزد. بعد از اینکه شیرینی‌ها خنک شد، آن‌ها را از سینی جدا کنید و داخل ظرف بچینید، نوش جان.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید