جنگل فندوقلو از جنگل‌های کم‌نظیر و تماشایی غرب ایران است از این رو با ما همراه باشید و درباره دیدنی‌ترین گل‌های جنگل فندوقلو بدانید.

دیدنی‌ترین گل‌های جنگل فندقلو + عکس

سلام نو _ سرویس گردشگری: دشت‌ها و مراتع فندقلو در فصل بهار پوشیده از گل‌های زیبا و خوشبو می‌شوند و مناظری شگفت‌انگیز و رویایی را رقم می‌زنند. هر ساله در اواخر خرداد جشنواره گل‌ در این پهنه سپیدپوش برگزار می‌شود و گردشگران داخلی و خارجی زیادی در این زمان به جنگل فندقلو سفر می‌کنند.

درباره جنگل فندوقلو؛ جنگلی دیدنی و کم‌نظیر

برای اینکه سفر بیشتر به دلمان بچسبد و مرخصی‌هایی که با خون دل جمع کرده‌ایم خراب نشوند، باید حتماً قبل از رفتن به مسافرت از هوای مقصدتان آگاه شویم. در ادامه هوای اردبیل در فصل‌های گرم و سرد سال را می‌گوییم.

جنگل فندقلو هوایی ترکیبی دارد. سرمای استخوان‌سوز اردبیل را با گرمای گیلان مخلوط کنید تا متوجه صحبت ما شوید. اکثر اوقات سال هوای جنگل مه‌آلود است. البته این مه به اندازه‌ای نیست که آزاردهنده باشد. اتفاقاً منظره‌ای مطبوع و دلپذیر به وجود آورده است. در بهار که بارش باران بیشتر است، مه بیشتر از تابستان احساس می‌شود. تابستان‌های اردبیل اصلاً گرم نیست. بهترین فصل بازدید از جنگل فندقلو اردبیل بهار و تابستان است. علت را در قسمت پایین توضیح می‌دهیم.

دیدنی‌ترین گل‌های جنگل فندقلو + عکس

اردبیل را با سرما می‌شناسند. سرمایی که با برفی همراه است که کل شهر و جاهای دیدنی اطراف اردبیل را رخت سفید می‌پوشد. در این فصل انگار همه سفیدپوش آسایش آینده هستند. دمای هوای اردبیل در زمستان به زیر صفر می‌رسد. در پاییز هم که انگار درب آسمان برای ریختن رحمت الهی باز شده است. رفتن به جنگل در این آب‌وهوا سخت است؛ پس بهتر است سفرتان به اردبیل را تا رسیدن فصول گرم به تعویق بیندازید.

نکته جالب این که با آن که نامش جنگل است، اما تنها یک‌چهارم از ۱۶ هزار هکتار وسعتش را جنگل دربرگرفته و مابقی دشت و مراتع است. اما همین حجم از جنگل نیز دارای درختانی کمیاب است.

همان‌طور که نام این جنگل مشخص می‌کند، فراوانی درخت فندق در آن جا بسیار چشمگیرتر از سایر درختان است؛ ولی در این منطقه گونه‌های کمیابی از دیگر درختان مثل بلوط، مازو، راش، بیدمشک و ممرز نیز وجود دارد که در کمتر جایی دیگر می‌توان پیدا کرد.

دیدنی‌ترین گل‌های جنگل فندقلو + عکس

البته در این جنگل وجود درختان میوه را نیز نمی‌توان نادیده گرفت و انواعی از درخت میوه مثل آلو، گوجه سبز، تمشک، سیب جنگلی، توت‌فرنگی و ازگیل هم در آن جا می‌توان یافت.

این جنگل را در واقع باید دنباله جنگل‌های نیمه‌گرمسیری استان گیلان بوده که به دشت‌های استان اردبیل ختم شده است. همین موضوع باعث شده که در تمام طول سال، گردشگرانی زیادی برای دیدن این طبیعت زیبا به جنگل فندقلو نمین سفر کنند. ازاین‌رو منطقه مهمی در صنعت اکوتوریسم استان اردبیل محسوب می‌شود. از طرفی دیگر نزدیکی به گردنه حیران و تله‌کابین حیران به فاصله ۵ کیلومتری از شهرستان نمین، این منطقه را بیش‌ازپیش کانون توجه مسافران قرار داده است.

در جنگل فندقلو ۱۹ گونه جنگلی شناسایی شده‌اند که در این میان، گونه‌های نادری نظیر فندق، ممرز، راش، بلوط، بلند مازو و بیدمشک وجود دارند، که به ارزش منطقه می‌افزایند. اما نام فندقلو از این جهت بر این جنگل نهاده شده که در آن درخت فندق بیش از سایر گونه‌ها روییده است. در منطقه فندقلو حیواناتی نظیر روباه، گرگ، خرس قهوه‌ای، سمور و پرندگانی چون قرقاول، کبک، عقاب طلایی، چکاوک و کلاغ ابلق یافت می‌شوند.

دیدنی‌ترین گل‌های جنگل فندقلو + عکس

گل‌های دیدنی‌تر جنگل فندقلو

در دشت‌های جنگل فندقلو یکی از زیباترین و نادرترین گل‌های دنیا به نام سوسن چلچراغ می‌روید و قابلیتی بسیار ممتاز برای توسعه صنعت گردشگری دارد. بابونه نیز یکی از گیاهانی است یک ساله ، معطر و به ارتفاع ۲۰ تا ۴۰ سانتی‌متر که به‌صورت خودرو در مزارع، دشت‌ها، باغ‌ها و بیشتر در منطقه جنگلی فندقلو نمین می‌روید.

در این جنگل گل‌های بابونه با ارتفاع بلندی هست که مطمئناً در کمتر جایی دیگر می‌توان دید و لذت برد. ای وسعت از بابونه‌های زیبا سبب شده که هرساله در روز جهانی گل گیاه مصادف با ۲۴ و ۲۵ خردادماه در جنگل فندقلو، جشنواره ملی گل بابونه برگزار شود.

پوشش گیاهان دارویی این منطقه مختص بابونه نبوده و به دلیل آب‌وهوای مطلوب انواعی از بومادران در این جنگل می‌توانند رشد یابند. پامچال، خاس، نسترن، گل گاوزبان، بنفشه و گیلدیک دیگر گیاهانی هستند که در آن جا پرورش پیدا کرده‌اند.

به‌خاطر داشته باشید که عمر گل بابونه این منطقه کوتاه و محدود به بهار و اول تابستان است؛ بنابراین برای مشاهده دشت بابونه حتماً در یکی از سه ماه اردیبهشت، خرداد و یا تیر به این منطقه سفر کنید.

دیدنی‌ترین گل‌های جنگل فندقلو + عکس

بابونه یکی از خوش‌عطرترین گیاهان دنیاست. هرجا را که بگردید رایحه‌ای مانند بابونه پیدا نمی‌کنید. این رایحه ملایم با نسیم به مشامتان می‌رسد و روحتان را تازه می‌کند. دانشمندان می‌گویند مرکز بویایی به مرکز خاطرات وصل است. تصور کنید روزی را که خسته و کوفته از کارهای روزانه به دنبال ذره‌ای آرامش هستید، ناگهان بویی استشمام می‌کنید که شما را به روزهایی می‌برد که فارغ از شلوغی‌ها در دشتی سبز قدم می‌زدید.

این همان آرامشی است که دنبالش هستید. بابونه‌های این دشت خودرو هستند؛ یعنی برای زیستن فقط به لطف خدا نیاز دارند نه به دست بشر. گل‌های کوچک این گیاهان به زیبایی دشت افزوده است. منظره این دشت برای عکاسی و آفرینش نقاشی‌های هنری مناسب است.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید