اغلب خانه‌های تاریخی اردبیل به رجال، تجار و شخصیت‌های مهم و تاثیرگذار دوران مختلف از جمله قاجاریه تعلق داشته و اکنون نیز سرپا مانده اند و در محدوده بافت تاریخی اردبیل بنا شده اند و بیش از ۳۵ باب خانه تاریخی در این شهرستان شناسایی شده است.

واگذاری ۴۷ بنای تاریخی به بخش خصوصی برای احیا

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا اماکن تاریخی گفت: ۴۷ بنا و خانه تاریخی را در سال گذشته با هدف احیا، به بخش خصوصی واگذار کردیم و امسال در هر ماه، یک بنای تاریخی دیگر را واگذار خواهیم کرد.

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا شهاب طلایی شکری شامگاه چهارشنبه در آئین گشایش بوتیک رستوران در خانه تاریخی صادقی اردبیل اظهار کرد: فلسفه وجودی صندوق توسعه و احیا اماکن در کشور، جلب مشارکت مردم برای احیا بناهای تاریخی است و به جهت نامگذاری سال ۱۴۰۳ به نام جهش تولید با مشارکت مردم، امسال احیا و واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی به بخش خصوصی را در دستور کار داریم.

وی افزود: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بخشنامه ای در انتهای سال قبل صادر کرد که بر اساس آن، تنها مرجع واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی، صندوق توسعه و احیا اماکن تاریخی است.

وی ادامه داد: بخشنامه یاد شده به حوزه املاک وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سامان داده است و بخشی از درآمدهایی که از محل واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی ایجاد می‌شود، به صندوق باز خواهد گشت و حسب نیاز در بازدیدها از بناهای تاریخی استانها هزینه خواهد شد.

طلایی شکری گفت: در استان‌های مختلف با بافت‌های تاریخی متنوعی مواجه هستیم و به عنوان مثال در یزد ۳۶ هزار پلاک بافت تاریخی موجود است و در ابر کوه و شهرهای دیگر، حجم بناها و پلاک‌های تاریخی بسیار متنوع است و بافت تاریخی شیراز بیش از ۳۵۰ هکتار است و خانه‌های تاریخی برحسب نوع مالک آن که از تاجر تا عالم را شامل می‌شود، دارای تنوع هستند.

او اضافه کرد: مایه تاسف است که در اردبیل، بناهای تاریخی زیادی تا امروز به بهره برداری نرسیده است و گفته می‌شود اغلب خانه‌های تاریخی اردبیل هنگام خریداری توسط میراث فرهنگی، سرپا بوده اند، در حالی که ما مدیون جریان تشیع و اعتلای تاریخی آن در کشور از مرز و بوم اردبیل هستیم.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا اماکن تاریخی افزود: آمادگی داریم در سال جدید، بناهای باقیمانده استان اردبیل را به بخش خصوصی واگذار کنیم و اگر اهلیت عوامل بخش خصوصی از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل ثابت شود، امتیازات ویژه ای برای آنها قائل هستیم.

طلایی شکری ادامه داد: پارسال بیش از چهار بنا از استان اردبیل را با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به بخش خصوصی واگذار کردیم و خانه شریعت و خانه خادم باشی و حمام اوچ دکان اردبیل را تا ۲ سال آینده و طی ۲ ماه آینده کهنه قلعه مشگین شهر و خانه آصف یا مبشری اردبیل و حمام پیرزرگر این شهر را در تابستان امسال با مشارکت سرمایه گذاران افتتاح خواهیم کرد.

اغلب خانه‌های تاریخی اردبیل به رجال، تجار و شخصیت‌های مهم و تاثیرگذار دوران مختلف از جمله قاجاریه تعلق داشته و اکنون نیز سرپا مانده اند و در محدوده بافت تاریخی اردبیل بنا شده اند و بیش از ۳۵ باب خانه تاریخی در این شهرستان شناسایی شده است.

استان اردبیل با جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، اقتصادی و مذهبی در ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران از مقاصد اصلی گردشگران داخلی و خارجی است.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید