۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۰
کد خبر: 55425292

در این مطلب به معرفی نزدیکترین روستا به رشت و شرح زیبایی ها و جاذبه های گردشگری این روستا می پردازیم.

نزدیکترین روستا به رشت

سلام نو-سرویس گردشگری: روستاهای اطراف رشت از جمله زیباترین روستاهای استان گیلان به شمار می روند. در این مطلب قصد داریم به معرفی نزدیکترین روستا به رشت و شرح جاذبه های گردشگری این روستای زیبا بپردازیم. با ما همراه باشید.

نزدیکترین روستا به رشت کدام روستا است؟

نزدیکترین روستا به رشت روستای سراوان می باشد. البته یک روستا به نام روستای پیربازار نیز در دل شهر رشت قرار گرفته است و بسیاری از افراد این روستا را بخشی از شهر رشت می دانند. منظور ما در اینجا نزدیکترین روستا به رشت در میان روستاهای اطراف این شهر است.

روستای سراوان یکی از هفت روستایی است که در درون دهستان سراوان قرار دارند. شش روستای دیگر این دهستان عبارتند از: روستای امامزاده هاشم، روستای قاضیان، روستای کچا، روستای موشنگا، روستای جوکلبندان و روستای گلسرک. مهمترین جاذبه گردشگری روستای سراوان پارک جنگلی حاشیه این روستا و همچنین مرداب جنگلی زیبایی است که در مرکز این پارک جنگلی قرار دارد. در ادامه به معرفی این مرداب و این جنگل خواهیم پرداخت.

مرداب و جنگل سراوان

روستای سراوان که در فاصله هفده کیلومتری جنوب شهر رشت واقع شده است یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری استان گیلان یعنی پارک جنگلی سراوان را در درون خود جای داده است. این پارک جنگلی نه تنها به عنوان یک منطقه توریستی بلکه به عنوان اصلی ترین تفرجگاه خود مردم رشت نیز شناخته می شود. پارک جنگلی سراوان یک جنگل انبوه و زیبا است که گونه های گیاهی متنوعی را در درون خود جای داده است. از جمله این گونه ها می توان به سفید پت، ممرز، آلوچه جنگلی، انجیلی، بیدمشک، توسکا، بید، بلوط و... اشاره کرد. علاوه بر این موارد که درختان بومی و خودروی این پارک جنگلی هستند گونه های گیاهی غیر بومی دیگری نیز در نقاط مختلف پارک جنگلی سراوان کاشته شده اند که از جمله آنها درختان سرو نقره ای، کاج سیلوستریس، کاج تدا و زربین را می توان نام برد.

خوشبختانه در پارک جنگلی سراوان برخلاف دیگر جنگل های گیلان خبری از جانوران وحشی نظیر خرس و گرگ و پلنگ نیست. پوشش جانوری این پارک جنگلی تنها حیواناتی نظیر گوزن و خرگوش و راسو و سنجاب و... و پرندگانی چون کبک، قرقاول، جغد جنگلی و دارکوب را در بر می گیرد. در داخل مرداب نیز قورباغه و لاک پشت به وفور موجود است اما ماهی های کمی درون این مرداب زندگی می کنند که در ادامه علت این امر را نیز شرح خواهیم داد.

اما بپردازیم به اصلی ترین جاذبه گردشگری روستای سراوان یعنی مرداب زیبای این روستا. مرداب سراوان که در دل پارک جنگلی سراوان واقع گردیده است از نظر بسیاری از گردشگران زیباترین مرداب جنگلی ایران است. این زیبایی بیش از هر چیز به سطح سبز این مرداب مربوط می شود. مرداب سراوان در نگاه نخست می تواند با یک چمنزار سبز اشتباه گرفته شود و دلیل این موضوع خزه های سبز رنگی هستند که به شکلی انبوه بر سطح این مرداب روییده اند. این خزه ها زیبایی بی نظیر و بی مانندی را به مرداب سراوان بخشیده اند. اما علیرغم این زیبایی برای اکوسیستم مرداب مضر هستند و انواعی از آفت های گیاهی به شمار می روند. زیرا باعث اختلال در روند ورود اکسیژن به آب مرداب می شوند. به همین دلیل است که در درون مرداب سراوان ماهی های خیلی کمی به چشم می خورند.

نزدیکترین روستا به رشت

مرداب سراوان

یکی از تفریحاتی که در محدوده مرداب سراوان موجود است قایق گردی بر سطح این مرداب زیباست. مردابی که خزه هایی شگفت انگیز سطحش را پوشانده اند و درختان انبوه جنگلی از دو طرف محاصره اش کرده اند. شما برای اجاره قایق های مرداب سراوان به مدت ده دقیقه می بایست مبلغ بیست هزار تومان را بپردازید. موتور چهارچرخ و زمین بزرگ بازی پینت بال دیگر امکانات تفریحی پارک جنگلی سراوان هستند. زمین پینت بال این پارک اولین زمین حرفه ای بازی پینت بال بود که در ایران افتتاح شد. هزینه ورود به این زمین نیز چهل هزار تومان است و تنها افراد بالای ده سال مجاز به ورود می باشند. هزینه استفاده از موتورهای چهارچرخ به مدت ده دقیقه نیز سی هزار تومان است. علاوه بر این هزینه ها یک هزینه اولیه نیز برای ورود به پارک جنگلی سراوان از گردشگران اخذ می شود که مبلغ آن سی هزار تومان برای هر خودرو است.

اگر قصد سفر به روستای سراوان و بازدید از جاذبه های زیبای این روستا را دارید نیمه نخست سال و به خصوص ماه های فروردین و اردیبهشت بهترین زمان ممکن برای انجام این کار است. در این وقت سال وضعیت آب و هوایی مطبوع و دمای هوای معتدل در این روستا جریان دارد و بیشترین میزان گردشگر نیز در فصل بهار راهی روستای سراوان می شوند. فصل تابستان نیز زمان مناسبی برای سفر به روستای سراوان است. هرچند این روستا و خصوصا نواحی اطراف مرداب در اواسط این فصل دچار هوای شرجی می شود. در فصل های زمستان و پاییز نیز مناظر شگفت انگیز و چشم اندازهایی دیدنی در محدوده پارک جنگلی سراوان ایجاد می شوند. اما سرمای شدید هوا در زمستان و بارش های سیل آسای باران در پاییز شرایط بازدید از این پارک جنگلی را در این فصل ها مشکل نموده اند.

کد خبرنگار: ۲۰
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
    0 0
    اولا سروان نزدیکترین روستا به رشت نیست و روستاهای نزدیکتر از آن داریم که به شهر رشت نزدیکترند: شالکوه، بیجار بنه،پیرکلاچای،لچه گوراب،کیژده،فخب،رادبن،آلمان و...و... دوماً پیربازار روستا نیست و یک شهر است و اقماری محسوب میشود
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
    1 0
    نزدیک ترین روستاه به رشت سیاه اسطلخ هست
  • شهروند رشت IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
    0 0
    سراوان تا رشت ۲۵ کیلومتر فاصله دارد .نزدبکترین روستا سراوان نیست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید