۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 55425282

در این مطلب به این پرداخته ایم که مرداب سراوان کجاست و چه دیدنی هایی در محدوده این مرداب وجود دارد.

مرداب سراوان کجاست

سلام نو-سرویس گردشگری: استان گیلان یکی از گردشگر پذیر ترین استان های ایران و یکی از مقاصد محبوب گردشگری به خصوص در فصل های بهار و تابستان است. انبوهی از زیباترین و تماشایی ترین جاذبه های طبیعی و توریستی گیلان را به ضیافتی سخاوتمندانه برای چشم ها بدل نموده اند. در این مطلب قصد داریم به معرفی یکی از این جاذبه های طبیعی یعنی مرداب سراوان بپردازیم. ابتدا بگذارید ببینیم که مرداب سراوان کجاست.

مرداب سراوان کجاست؟

در پاسخ به این پرسش که مرداب سراوان کجاست ابتدا باید متذکر شویم که در ایران دو منطقه با نام سراوان وجود دارد. یکی شهر مرزی و کوچک سراوان در استان سیستان و بلوچستان دیگری دهستان سراوان در استان گیلان. مرداب سراوان در دهستان سراوان گیلان قرار دارد. دهستان سراوان در جنوب شهر رشت واقع شده است و در تقسیمات استانی زیر مجموعه بخش سنگر شهرستان رشت محسوب می شود. این دهستان هفت روستای گلسرک، امامزاده هاشم، جوکلبندان، سراوان، قاضیان، موشنگا و کچا را در درون خود جای داده است. مهمترین جاذبه گردشگری موجود در این دهستان نیز پارک جنگلی سراوان است که مرداب سراوان نیز در دل همین پارک جنگلی قرار گرفته است.

اگر به دنبال پاسخی کوتاه برای این سوال هستید که مرداب سراوان کجاست می توانیم بگوییم که این مرداب در هفده کیلومتری جنوب رشت قرار دارد.

درباره مرداب زیبای سراوان

مرداب سراوان را محبوب ترین جاذبه طبیعی اطراف رشت به حساب می آورند. این مرداب همچنین به عنوان یکی از زیباترین مرداب های جنگلی ایران نیز در نظر گرفته می شود. اما بدون شک این گزاره قطعی است که مرداب سراوان خاص ترین و منحصر بفرد ترین مرداب استان گیلان است. این جلوه خاص و منحصر بفرد بیش از همه ناشی از پوشش ویژه سطح این مرداب است. در اولین تقابل با مرداب شگفت انگیز سراوان بسیاری از گردشگران حتی متوجه نمی شوند که به این مرداب رسیده اند. بسیاری از آنها نیز گمان می کنند به یک چمنزار سبز و زیبا و وسیع رسیده اند و با خیال راحت پا به درون چمنزار می گذارند. اما وقتی پایشان به درون آب فرو می رود تازه متوجه می شوند که خبری از چمنزار سبز نیست. این مرداب سبز سراوان است که پیش روی آنهاست.

دلیل این منظره و چشم انداز خاص مرداب سراوان به پوشش گیاهی سطح این مرداب باز می گردد. در سطح مرداب سراوان نوعی خزه زیبا به رنگ سبز روشن به شکل انبوه به چشم می خورد و رنگی سبز را به این مرداب می بخشد. این خزه آنچنان سطح مرداب سراوان را فرا گرفته است که علیرغم زیباتر کردن مرداب باعث بروز آسیب به اکوسیستم ناحیه شده است. در حقیقت این خزه به این دلیل که مانع از رسیدن اکسیژن کافی به آب مرداب می شود در گروه آفت های گیاهی طبقه بندی می شود.

لازم به ذکر است که در محدوده مرداب سراوان تفریح قایق گردی نیز برای بازدید کنندگان فراهم شده است. قایق هایی زیبا به شکل قو در حاشیه این مرداب به چشم می خورند که با ظرفیت های دو نفره آماده انتقال مسافران در امتداد مرداب هستند. هزینه استفاده از این قایق ها به ازای هر ده دقیقه معادل بیست هزار تومان می باشد. دیگر تفریح موجود در محدوده این مرداب موتور چهارچرخ است. هزینه استفاده از این موتورها نیز به ازای هر ده دقیقه معادل سی هزار تومان است. اما بدون شک محبوب ترین تفریح موجود در پارک جنگلی سراوان زمین بازی پینت بال آن است. این زمین پینت بال به عنوان نخستین زمین پینت بال راه اندازی شده در ایران به ثبت رسیده است. البته ورود به این زمین فقط مختص به افراد بالای ده سال است. هزینه ورود نیز برای هر نفر معادل چهل هزار تومان می باشد.

مرداب سراوان کجاست

سطح سبز مرداب سراوان

بهترین زمان سفر به این مرداب

بهترین زمان سفر به مرداب سراوان در فاصله اواخر فروردین تا اوایل اردیبهشت است. آب و هوای اطراف این مرداب در این برهه از سال حقیقتا بهشتی می شود. البته در سایر روزهای فصل بهار نیز آب و هوای مرداب سراوان معتدل و خنک است. بنابراین می توان گفت فصل بهار زمانی بسیار مناسب برای سفر به سراوان است. فصل تابستان نیز زمان بدی برای سفر به این مرداب نیست. البته باید متذکر شویم که در اواسط ماه مرداد هوای محدوده اطراف این مرداب کمی شرجی است. اما با فاصله گرفتن از مرداب سطح رطوبت هوا نیز در پارک جنگلی سراوان کاهش می یابد.

مرداب سراوان در فصل پاییز از لحاظ چشم اندازی و زیبایی منظره ها به اوج کمال خود می رسد. اما متاسفانه در اکثر روزهای این فصل محدوده اطراف این مرداب شاهد بارش های سنگین و سیل آسای باران است. لذا اگر قصد دارید از مناظر پاییزی زیبای مرداب سراوان دیدن کنید حتما از قبل وضعیت آب و هوایی و پیش بینی بارندگی را چک کنید. در فصل زمستان نیز مرداب و پارک جنگلی سراوان آب و هوایی به شدت سرد و پربرف را تجربه می کنند. علیرغم این شرایط آب و هوایی منظره ها و چشم اندازهای این مرداب در فصل زمستان نیز بسیار زیباست. خصوصا در ساعت طلوع آفتاب که مه صبحگاهی فضای اطراف مرداب را در خود غرق می سازد.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید