سوها از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی اردبیل به شمار می‌آید. شما درباره دریاچه سوها چه می‌دانید؟ همراه باشید و اطلاعاتی کسب کنید.

درباره دریاچه سوها چه می‌دانید؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: بسیاری از گردشگران تعطیلات بهار و تابستان را برای سفر به مناطق شمالی کشورمان انتخاب می کنند اما از آن جایی که شهرهای گیلان و مازندران بسیار شرجی هستند، اردبیل انتخاب مناسب تری برای تفریح و گردش می باشد. این شهر مناظر طبیعی و جاذبه های فراوانی را در خود جای داده و این قابلیت را دارد که سفری خاطره انگیز را برای گردشگران مهیا سازد. در ادامه به توضیحاتی درباره دریاچه سوها می‌پردازیم.

سوها؛ از زیباترین دریاچه‌های ایران

زیبایی‌ها و جاذبه‌های استان اردبیل به آثار تاریخی محدود نمی‌شود؛ این استان از نظر جاذبه‌های طبیعی نیز بسیار غنی است. دریاچه سوها که در نزدیکی شهرستان نیمن قرار دارد؛ یکی از جاذبه‌های طبیعی استان اردبیل محسوب می‌شود. این دریاچه که به آن سوا نیز گفته می‌شود در حقیقت آبگیر پست سد سوهاست. دریاچه سوا حدود ۱/۵ کیلومتر طول و نیم کیلومتر عرض دارد.

آب سوا راکد است؛ از این‌رو نمی‌توان در آن شنا کرد اما نگران نباشید چون علاوه‌بر شنا تفریحات دیگری نیز در اطراف این دریاچه وجود دارد.

درباره دریاچه سوها چه می‌دانید؟

اگر کمی به گشت‌وگذار در اطراف دریاچه بپردازید و خوش‌شانس باشید می‌توانید اسب‌های زیبایی که در این منطقه زندگی می‌کنند را ببینید. به‌علاوه در فصل بهار معمولا اطراف این دریاچه پوشیده از مه است و عطر بابونه به مشام می‌رسد.

یک سمت دریاچه سوا از جنگل‌های بکر پوشیده شده و چشم‌انداز زیبایی دارد. بنابراین اگر از عکاسی لذت می‌برید این مناظر زیبا را از دست ندهید. در سوی دیگر این دریاچه، تپه‌های زیبا و مسیر آبشار لاتون است؛ اگر حال‌وهوای پیاده‌روی دارید سری هم به آبشار لاتون بزنید. این آبشار بلندترین آبشار چهارفصل ایران محسوب می‌شود.

در کنار این تپه‌ها، اهالی روستای سوها، در آلاچیق‌ها آش دوغ، خوراکی، چای و قلیان می‌فروشند. از روستا تا کنار دریاچه حدود ۵ کیلومتر فاصله است که بخشی از این مسیر را باید با ماشین‌های آفرود یا نیستان طی کنید. البته در روستای سوها بعضی از محلی‌ها مسافران را با نیسان به محل دریاچه می‌رسانند.

روستای سوها در محلی قرار دارد که جنگل‌های استان گیلان از آن شروع شده و آب‌وهوای معتدلی نیز دارد. از آنجا که در اطراف این روستا چشمه‌های آب فراوانی وجود دارد به آن سوها گفته می‌شود.

درباره دریاچه سوها چه می‌دانید؟

توجه: در اطراف دریاچه موبایل آنتن نمی‌دهد؛ به‌علاوه از آنجا که در این منطقه امکانات رفاهی برای مسافران وجود ندارد باید تجهیزات مورد نیاز را همراه داشته باشید. البته می‌توانید پیش از ترک روستای سوها نیز مایحتاج مورد نیاز خود را خریداری کنید. از کمپ زدن در اطراف دریاچه خودداری کنید زیرا در این منطقه حیوانات وحشی نظیر خرس، گرگ، پلنگ، مار وجود دارند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم بعد از تاریک شدن هوا در این منطقه نمانید.

چند نکته مهم درباره دریاچه سوها که باید بدانید

طبیعت اطراف این دریاچه به اندازه ای مسحور کننده است که خود مهم ترین دیدنی منطقه به حساب می آید؛ در اطراف دریاچه دشتی مملو از بابونه وجود داشته که علاوه بر زیبایی بخشیدن به منطقه، خواص دارویی هم دارد. ولی افزون بر جلوه های بصری این محیط می توان به جاذبه های دیگری نیز اشاره کرد.

آبشار لاتون: آبشار لاتون که مرتفع ترین آبشار ایران به حساب می آید، در فاصله ۱۶ کیلومتری از دریاچه واقع شده؛ ارتفاع این آبشار حدود ۱۰۵ متر می باشد.

درباره دریاچه سوها چه می‌دانید؟

برای بازدید از این آبشار باید از میان جنگل های انبوه عبور کنید؛ اگرچه این مسیر بسیار دیدنی می باشد ولی ساعات طولانی (حدود ۱۵ ساعت) را باید پیاده روی کنید تا به آن برسید.

روستای کوته کومه: این روستا در فاصله ۹ کیلومتری از آبشار لاتون واقع شده است و از جمله مکان های دیدنی اطراف روستای سوها نمین به حساب می آید.

جنگل فندقلو نمین: این منطقه جنگلی یکی دیگر از جاذبه های اطراف دریاچه می باشد که فضایی مسحور کننده و دلفریب دارد. خوب است بدانید که تله کابین حیران هم در این مکان قرار دارد و می توانید تجربه ای تکرار نشدنی را بر فراز جنگل های فندقلو داشته باشید.

تفریح در میان طبیعت بی مثال دریاچه سوها اردبیل برای هر گردشگری بسیار لذت بخش می باشد؛ از جمله تفریحاتی که می توانید در این منطقه به آن سرگرم شوید عبارتند از:

قایقرانی: آب های آرام سوها اردبیل برای قایقرانی کاملا مناسب هستند؛ قایق سواری در میان این منظره بکر، تفریحی دلچسب برای گردشگران به شمار می آید.

درباره دریاچه سوها چه می‌دانید؟

عکاسی: هنگام طبیعت گردی در دریاچه سوها حتما یک دوربین عکاسی به همراه داشته باشید تا بتوانید تصاویری از مناظر دل انگیز آن به ثبت برسانید.

کمپ کردن: در اطراف دریاچه امکان کمپ کردن و چادر زدن وجود دارد ولی باید مراقب حیوانات منطقه هم باشید.

آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی و محل قابل اسکان از جمله امکاناتی است که در دریاچه سوها در اردبیل مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال اگر به قصد اقامت ۲ الی ۳ روزه راهی این مکان می شوید، بهتر است لوازم مورد نیاز خود از قبیل مواد خوراکی، لباس گرم، چادر مسافرتی، چراغ قوه، GPS و لوازم ضروری سفر را به همراه داشته باشید تا هیچ گونه کمبودی حس نکنید. نزدیک ترین محل اقامتی به دریاچه سوها، هتل احسانی نمین نام دارد. در تپه های نزدیک دریاچه، اهالی روستا آلاچیق هایی برپا کرده اند و به فروش آش دوغ و چای می پردازند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید