۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۵
کد خبر: 55425264

فاصله ماسوله تا مرداب سراوان حدود پنجاه کیلومتر است که با سرعت متوسط می تواند در عرض حداکثر یک ساعت طی شود.

فاصله ماسوله تا مرداب سراوان

سلام نو-سرویس گردشگری: ماسوله و مرداب سراوان! دو مورد از محبوب ترین و پر آوازه ترین جاذبه های گردشگری استان گیلان. در این مطلب قصد داریم به معرفی این دو جاذبه و شرح مختصری از زیبایی ها و جذابیت های هر کدام از آنها بپردازیم. ابتدا بگذارید ببینیم که فاصله ماسوله تا مرداب سراوان چقدر است.

فاصله ماسوله تا مرداب سراوان چقدر است؟

فاصله ماسوله تا مرداب سراوان حدود پنجاه کیلومتر است. ماسوله روستایی واقع در شهرستان فومن و در محدوده جنوب غربی استان گیلان است. مرداب سراوان اما در مرکز این استان و در حومه جنوبی شهر رشت واقع شده است. این مرداب یکی از جاذبه های گردشگری موجود در پارک جنگلی سراوان است که در درون دهستان سراوان قرار گرفته است. دهستان سراوان منطقه ای جنگلی و با بافت روستایی است که از هفت روستا تشکیل شده است. نزدیک ترین روستاها به مرداب سراوان سه روستای کچا، جوکلبندان و سراوان می باشند.

شما می توانید فاصله ماسوله تا مرداب سراوان را با فرض روان بودن ترافیک در عرض کمتر از یک ساعت طی نمایید.

فاصله ماسوله تا مرداب سراوان

مرداب سراوان

مرداب زیبای سراوان

مرداب سراوان دریاچه ای کوچک واقع در قلب پارک جنگلی سراوان است. بسیاری از گردشگران این مرداب را زیباترین جاذبه طبیعی استان گیلان و زیباترین مرداب جنگلی ایران می دانند. ویژگی خاص و منحصر بفرد این مرداب سطح سبز آن است که تمامی محدوده مرداب را پوشانده است. حتی ممکن است با دیدن این مرداب گمان کنید که چمنزاری سبز در برابر شماست. اما در حقیقت این خزه های سبز سطح مرداب سراوان هستند که مانند فرشی به رنگ سبز روشن تمامی سطح این مرداب را پوشانده اند. اما این تنها زیبایی مرداب سراوان نیست. این مرداب در محاصره درختان انبوه جنگلی قرار گرفته است و هر سوی آن را که بنگرید شاخه های سبز و سر به فلک کشیده درختان توسکا و بلوط را خواهید دید. اینجا سراوان است: سبزترین جای گیلان.

جالب است بدانید آنچه مرداب سراوان را محبوب انسان ها ساخته است، همان نیز باعث رنجش آبزیان موجود در مرداب شده است. منظورمان خزه خاص و سبز رنگی است که به شکلی انبوه بر سطح این مرداب دیده می شود. این خزه در حقیقت یک آفت گیاهی است که مانع از رسیدن اکسیژن کافی به آبزیان درون مرداب می شود. به همین دلیل در درون مرداب سراوان ماهی های کمی زندگی می کنند و لاک پشت و قورباغه اصلی ترین آبزیان موجود در این مرداب هستند. اما در اطراف مرداب حیواناتی نظیر راسو، سنجاب و خرگوش و پرندگانی همچون دارکوب، قرقاول، کبک و جغد جنگلی به چشم می خورند. از جمله درختانی که حاشیه مرداب سراوان را پوشانده اند نیز می توان به بید، بیدمشک، سفید پت، توسکا، آلوچه جنگلی، سرو نقره ای، کاج سیلوستریس، کاج تدا، بلوط، انجیلی، ممرز، زربین و... اشاره کرد.

تفریح لذتبخش قایق گردی نیز در مرداب سراوان برای گردشگران در دسترس است. همواره بر سطح این مرداب زیبا قایق هایی به شکل قو دیده می شوند که گردشگران با آنها مشغول گشت و گذار در امتداد مرداب هستند. زمین بازی پینت بال و موتور چهار چرخ نیز دیگر تفریحات در دسترس در محدوده اطراف مرداب سراوان می باشند. زمین بازی پینت بال پارک جنگلی سراوان نخستین زمین پینت بال راه اندازی شده در ایران است و می تواند ساعات خوشی را برای گردشگران رقم بزند.

اگر قصد از بازدید از مرداب سراوان را دارید بهترین زمان برای انجام این کار نیمه نخست فصل بهار است. در بهار مرداب سراوان از حیث آب و هوایی در وضعیتی معتدل و دلپذیر قرار دارد. در تابستان محدوده اطراف این مرداب کمی گرم و شرجی است و فضای دم گرفته آن ممکن است برای گردشگران ناخوشایند باشد. در پاییز کمترین میزان گردشگر راهی پارک جنگلی سراوان می شوند. دلیل این امر این است که در بیشتر روزهای پاییزی بارندگی های شدید و سیل آسا در محدوده سراوان در جریان است و شرایط را برای گردشگران شدیدا دشوار می سازد. اما به آن دسته از گردشگران که شیفته مناظر بکر و چشم اندازهای رویایی هستند توصیه می کنیم زمستان مرداب سراوان را از دست ندهند.

فاصله ماسوله تا مرداب سراوان

ماسوله

ماسوله

ماسوله مشهورترین روستای ایران است که در فاصله شصت کیلومتری رشت و سی و شش کیلومتری فومن واقع شده است. البته این روستا را با نام شهر ماسوله نیز می شناسند. اما از آنجا که ماسوله تنها چهارصد نفر جمعیت دارد نمی توان آن را یک شهر در نظر گرفت.

عمده شهرت این روستا که آن را بدل به یکی از قطب های گردشگری استان گیلان ساخته است معماری شگفت انگیز خانه های روستا است. در این روستا حیاط خانه های بالایی پشت بام خانه های پایینی می باشند. این معماری پله ای و منحصر بفرد باعث شده است تا ماسوله به شهرت جهانی نیز برسد و به عنوان یک میراث جهانی مورد توجه قرار گیرد. این روستا که یکصد هکتار وسعت دارد از حیث آب و هوایی یکی از مطبوع ترین نقاط استان گیلان به شمار می رود. همه ساله و به خصوص در فصل تابستان ده ها هزار گردشگر راهی این روستا می شوند تا معماری معروف آن را ببینند و از طبیعت بکر آن لذت ببرند. بلندترین نقطه استان گیلان نیز در حومه همین روستا قرار دارد. قله شاه معلم با ارتفاع بیش از سه هزار متر می تواند گزینه ای جذاب برای انجام کوهنوردی باشد.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید