تا به حال از خود پرسیده‌اید دلایل اهمیت بازار تهران چیست و این مرکز از چه منظری مهم است؟ برای پاسخ به این پرسش با ما ما همراه شوید.

دلیل اهمیت بازار تهران چیست؟ + مهم‌ترین بخش‌های بازار تهران

سلام نو - سرویس گردشگری: بازار تهران در دوره شاه تهماسب صفوی احداث شده و در دوره ناصرالدین شاه قاجار تکمیل گردیده است. همان طور که ‌می‌دانید در زمان صفویه، شاه تهماسب قزوین را به عنوان پایتخت انتخاب کرده بود که در آن موقع تهران با ۴ محله در داخل حصار بوده است و یکی از این محله‌ها بازار نام داشت و چندین حجره و دکه فعالیت داشتند. در ادامه با روی کار آمدن قاجار و انتقال پایتخت به تهران، آقا محمد خان به این بازار رونق بخشید و حجره‌ها، دالان‌ها، کاروانسراها را مورد بازسازی قرار داد. بعد از ساخت مسجد جامع، مجموعه بازار توسعه داده شد و چندین سرا و تیمچه‌ به بخش بازار اضافه گردید.

در دوره ناصرالدین شاه نیز ورودی اصلی بازار بزرگ ساخته شد و قسمت‌های داخل نیز تکمیل شدند. پس ‌می‌توان نتیجه گرفت که تغییرات و شکل‌ گیری اصلی این بازار همراه با تقسیم‌ بندی‌ها مربوط به دوره قاجار است و ناصرالدین شاه است.

سر توماس هربرت، در سفرنامه خود در سال ۱۱۰۸ قمری (دوره صفویه) بازارهای تهران را فاقد سقف توصیف می‌کند.در میان اماکن بازار تهران، بازار بین‌الحرمین، از ساخته‌های دوره محمدشاه قاجار و بازار امیر، سرای امیر و بازار کفاش‌ها از افزوده‌های دوران ناصرالدین‌شاه است.

مهم‌ترین قسمت‌های بازار تهران

بازار بزرگ، بازار امیر، بازار عباس‌آباد، بازار زرگرها،پاساژ جواهری، بازار کفاش‌ها، حمام چال، مزینی، بازار زید، پاچنار، فراش‌باشی (نظام)، کبابی‌ها، باقرپور، بازار نجارها، حضرتی، نوروزخان، بازار مسجد جامع، بازار بین‌الحرمین، چهارسوق، خیاط‌ها، احمدی (حاجی ابوالفضل)، غریبان، منوچهرخانی.

چرا بازار تهران مهم است؟

شاید بپرسید چرا این بازار تا این اندازه اهمیت دارد. همچنین، چرا گردشگران ایرانی و خارجی ‌می‌خواهند حتماً در سفرشان به پایتخت از این مکان تاریخی دیدن کنند. برای پاسخ به این سؤال‌ها جواب‌های بسیاری وجود دارد.

این‌طور نیست که بازار تهران فقط مکانی قدیمی باشد؛ بلکه بخش بزرگی از هویت و فرهنگ ایران را در خود جای داده است. از گذشته تا به امروز، اتفاق‌های تاریخی مهمی در این بازار رقم خورده است. بازار بزرگ تهران شاه‌راه اقتصادی کشور محسوب می‌شود. اهمیتش در اقتصاد ایران به‌اندازه‌ای است که آن را قلب اقتصاد کشور می‌دانند. بازار بزرگ تهران همچنین در میان بزرگ‌ترین بازارهای ایران جای دارد و یکی از مهم‌ترین بازارهای تاریخی کشورمان محسوب می‌شود.

دلیل اهمیت بازار تهران چیست؟ + مهم‌ترین بخش‌های بازار تهران

در کنار این‌ها، این بازار تعدادی از بناهای قدیمی و معروف تهران را در خود جای داده است. همچنین یکی از بهترین جاهای تهران برای خرید کالاهای مختلف و متنوع محسوب می‌شود. به‌قول معروف، در بازار بزرگ تهران از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می‌شود. شما هیچ‌وقت دست‌خالی از این بازار برنمی‌گردید. البته جذابیت‌های بازار تهران در این‌ها خلاصه نمی‌شود و چراها برای بازدید از اینجا ادامه دارد. همراهمان بمانید و گشتتان در این مکان تاریخی را ادامه دهید.

اهمیت بازار از نظر اقتصادی، سیاسی و مذهبی

اگر بخواهیم به مهم‌ترین کارکرد بازار تهران اشاره کنیم، باید از نقش اقتصادی آن بگوییم. این بازار از گذشته تا به امروز، به‌ویژه از دوره قاجار، نقش بسیار پررنگی در اقتصاد کشورمان داشته و به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مراکز دادوستد در ایران شناخته می‌شده است، چه بین تجار داخلی و چه بین تجار خارجی. اگرچه در طول سال‌ها به‌دلایل مختلف نقش برخی از بخش‌های این بازار در اقتصاد ایران کم‌رنگ شده و تعدادی از آن‌ها نیز به‌طور کامل از میان رفته است، این بازار هنوز هم جایگاه مهمی در اقتصاد ایران دارد.

در کنار کارکرد اقتصادی، بازار تهران در فرهنگ و سیاست و اجتماع ایران نیز رد پای بزرگی از خود به جای گذاشته است. هم در دوره قاجار و هم در دوره پهلوی، بازاریان، با فعالیت‌هایی مانند تعطیلی بازار در دوره مشروطه و تحصن در مسجد امام یا حمایت از امام خمینی در طول پیروزی انقلاب، نقش سیاسی و اجتماعی پررنگی داشتند.

دلیل اهمیت بازار تهران چیست؟ + مهم‌ترین بخش‌های بازار تهران

بازار تهران کارکردی مذهبی نیز دارد. در طول سال، مراسم مختلف مذهبی در آن برگزار می‌شود. مراسم عزاداری امام حسین (ع) در بازار تهران مهم‌ترین مراسمی است که در آن اجرا می‌شود و یکی از معروف‌ترین عزاداری‌ها در تمام کشور به حساب می‌آید. از طرف دیگر، بخش بزرگی از بازار تهران زمین‌های وقفی بوده است که مردم در دوره قاجار برای توسعه تجارت در تهران به دولت بخشیده بودند. هنوز هم بسیاری از بازاریان، به‌دلایل مختلف، اموال خود را وقف و به این شکل نقششان را در کمک به هم‌وطنان خود ایفا می‌کنند.

بازار بزرگ تهران کجاست؟

بازار بزرگ تهران در منطقه ۱۲ پایتخت در استان تهران قرار دارد و از جنوب به خیابان‌ مولوی، از شرق به خیابان مصطفی خمینی (سیروس)، از شمال به خیابان پانزده خرداد و از غرب به خیابان خیام منتهی می‌شود. چهارراه مولوی، میدان محمدیه و چهارراه سیروس در تقاطع این خیابان‌ها قرار گرفته‌اند.

آدرس بازار بزرگ تهران: تهران، میدان پانزده خرداد، بازار بزرگ تهران

ساعات کاری بازار تهران

بازار تهران روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۷ باز است؛ هرچند بخش‌های خارجی بازار تا ساعت ۲۰ فعالیت می‌کنند. در روزهای پنجشنبه‌ مغازه‌های داخل بازار تا ساعت ۱۴ و مغازه‌های بیرون بازار تا ساعت ۱۷ مشغول به کار هستند. بهترین زمان برای بازدید از بازار، ساعات اولیه صبح است که بازار خلوت‌تر است. بازار تهران در روز جمعه و تعطیلات رسمی بسته است و فقط برخی پاساژها واقع در انتهای خیابان اصلی بازار باز هستند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید