جاذبه‌های گردشگری بندرعباس فراوان هستند در این میان درباره معبد هندوهای بندرعباس چه می‌دانید؟ همراه باشید و از این معبد بدانید.

درباره معبد هندوهای بندرعباس چه می‌دانید؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: معبد هندوها بندرعباس یکی از بناهای تاریخی است که امروز قرار است به آن سری بزنیم. البته مردم محلی به اینجا بت گوران یا بتکده هندوها هم می‌گویند که دلیلش را بعداً برایتان توضیح می‌دهیم. در ادامه قرار است برایتان بگوییم که معبد هندوها کجای بندرعباس است، چه تاریخچه‌ای دارد، چه جاهای دیدنی اطرافش هست و چطور و چه وقت می‌توان به آن سر زد.

آشنایی با معبد هندوهای بندرعباس

دانستن تاریخچه و قدمت معبد هندوها بندرعباس، به لذت گردش در این اثر تاریخی کمک می‌کند. جانمان برایتان بگوید که در روزگاران قدیم، مسافران و تاجران هندی بسیاری به ایران رفت‌وآمد می‌کردند. می‌دانید که ایران و هند در زمینه مذهب، اشتراکات زیادی با هم دارند. بسیاری از ایرانیان کهن، زرتشتی بودند و این دین هم در هند رواج خوبی داشت. همین موضوع و بحث تجارت از طریق دریا، باعث شده بود بین این دو کشور پیوندهای عمیق ایجاد شود. در بین شهرهای ایران، دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان سهم بیشتری در پذیرایی از این مسافران و تاجران داشت.

درباره معبد هندوهای بندرعباس چه می‌دانید؟

همه می‌دانیم که در آن زمان‌ها امکانات حمل‌ونقل به پیشرفتگی الآن نبود و گاهی لازم می‌شد که هر مسافر مدت طولانی در شهری ساکن شود. برخی از هندوها نیز کلاً مقیم ایران شده بودند. تاجران و مقیمان هندی که مدت زیادی در بندرعباس بودند، گاهی لازم داشتند برای اجرای مناسک دینی خود به جایی بروند.

تا مدت‌ها کاروانسرایی در شهر، مأمن آن‌ها بود تا اینکه در سال ۱۳۰۰قمری یا همان ۱۲۷۰خورشیدی، در دوره حکمرانی محمد حسن خان سعدالملک، چند نفر از تاجران هندی، با کمک‌ها و هدایایی که از کشورشان آورده بودند، معبدی زیبا برای خودشان بنا کردند.

این معبد به مدت ۴۴ سال، محلی برای عبادت و رازونیاز هندوهای مقیم ایران بود. در دوران پهلوی اول بود که هندوها از این شهر رفتند و محراب و بت‌های معبد را نیز با خودشان بردند. معبد تا چند سالی به حال خود رها و به مخروبه‌ای تبدیل شد، تا اینکه سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۷۷، آن را دو بار مرمت کرد تا برای بازدید علاقه‌مندان آماده شود.

درباره معبد هندوهای بندرعباس چه می‌دانید؟

معماری جذاب معبد هندوها

در ساخت معبد هندوهای بندر عباس از لاشه سنگ، ملات گل و ساروج، سنگ‌های مرجانی خاک و گچ‌های ضخیم ماده و گچ لویی استفاده شده است. نمای ظاهری معبد مخروطی شکل با رنگ سفید و شیارها و کنگرهای طولی است.

اساس ساختمان این معبد عبارت است از یک اتاق چهارگوش میانی که روی آن گنبدی قرار گرفته است. در اتاق آن طاقچه و قاب‌های کور به چشم می‌خورد و دورتادور اتاق نیز چهار راهرو وجود دارد که در گذشته زوار به دور آن زیارت می‌کردند. داخل راهروها حجره‌های کوچکی است که برای طلبه‌های مکتب برهمنی در نظر گرفته شده است و داخل برخی از اتاق‌ها نقاشی‌های مذهبی دیده می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها خدای فلوت زن به نام کریشنا است.

از داخل راهرو غربی راه‌پله‌های مارپیچی وجود دارد که به بام معبد منتهی می‌شود. این راهرو ساق معبد است و از جرزهای پس رونده‌ای تشکیل می‌شود که الهامی از معماری ایرانی هستند. چهار نورگیر در چهار طرف این فضای چند ضلعی روی جرزها وجود دارد و گنبد عظیمی با لایه‌های ذوزنقه‌ای و تزیینات آیین هندویی دیده می‌شود.

درباره معبد هندوهای بندرعباس چه می‌دانید؟

در قسمت ضلع شرقی گنبد نیز تالار بزرگی وجود دارد که تالار اجتماعات بوده است و در آن نقاشی‌های مختلفی به چشم می‌خورد که هرکدام از آن‌ها بیانگر فلسفه خاصی از اعتقادات مختلف مردم هند است. این معبد در گذشته دارای حیاطی وسیع بوده که در حاشیه آن تعدادی درختان بومی وجود داشت. امروزه بخشی از حیاط در جریان تعریض خیابان از بین رفته است.

قسمت اصلی بنا، گنبدخانه است که به شکل چهار گوش و گنبدی بر روی آن است. در زیر این گنبد، بت اعظم را قرار داده بودند و ۴ نورگیر در چهار طرف اتاق اصلی وجود داشته است. همچنین روی دیوارها نقاشی‌های آئینی و طاقچه و قاب‌ها دیده می شوند. در دور تا دور این اتاق نیز راهروهایی برای گشتن به دور معبد و زیارت وجود داشته است.

اتاقک هایی که همگی دارای ﻃﺎﻗﭽﻪ بودند و ﻣﺠﺴﻤﻪ ﻫﺎیی بر روی این طاقچه ها گذاشته می شد. ۷۲ برجک مخصوص هندو ها نیز بر روی گنبد معبد دیده می شوند که در میان گنبد، میله بزرگی به عنوان نشانگر حقیقت محور زمین و آسمان است.

درباره معبد هندوهای بندرعباس چه می‌دانید؟

در قسمت ضلع شرقی گنبد به تالار بزرگی می رسیم که به عنوان تالار اجتماعات از آن استفاده می کرده اند. هر یک از نقاشی های موجود در این تالار، بیانگر فلسفه خاصی از اعتقادات مختلف مردم هند هستند. محراب نیز در قسمت شمال معبد قرار دارد. در گذشته این معبد، حیاط وسیعی داشت اما به مرور تخریب و کوچکتر شد و به شکل حیاط کوچک امروزی درآمد.

بخش هایی از این معبد نیز به نمایش آثار تاریخی مرتبط با هندوها اختصاص یافته اند و موزه ای جذاب را به وجود آورده اند. در این معبد دسترسی آسانی به وسایل نقلیه وجود دارد، همچنین وجود اقامتگاه در نزدیکی معبد، وجود رستوران و کافی شاپ در اطراف معبد حتئز اهمیت است. پوشش شبکه و آنتن دهی نیز در این مسیر فوق العاده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید