حمام گله‌داری از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری بندرعباس است، با ما همراه باشید و درباره جذاب‌ترین بخش‌های حمام گله‌داری بندرعباس بدانید.

جذاب‌ترین بخش‌های حمام گله‌داری بندرعباس

سلام نو _ سرویس گردشگری: بندرعباس مرکز استان هرمزگان، در جنوب ایران است و در نزدیکی آب‌های نیلگون خلیج فارس قرار دارد. این شهر که امروزه بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور به شمار می‌آید، حوادث مختلفی همچون تسخیر شدن توسط پرتغالی‌ها را نیز تجربه کرده است. آثار تاریخی بسیاری در بندرعباس وجود دارند که هرکدام یادآور دوره‌ای از تاریخ هستند. یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی و جاهای دیدنی بندرعباس، حمام گله داری است که امروزه به‌عنوان موزه مردم‌شناسی استان هرمزگان نیز شناخته می‌شود. این اثر با قدمتی که به دوره قاجار بازمی‌گردد، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آشنایی با حمام دیدنی گله داری در بندرعباس

حمام گله داری یکی از حمام های تاریخی کشورمان است که در شهر بندرعباس واقع شده و امروزه با عنوان موزه مردم شناسی هرمزگان نیز شناخته می شود. این حمام در محله قلعه شاهی ها و نزدیک به ساحل شهر قرار دارد و قدمتش به قرن 13 هجری قمری و دوره قاجار می رسد.

جذاب‌ترین بخش‌های حمام گله‌داری بندرعباس

حمام گله داری به همت زنده‌یاد شیخ احمد گله‌ داری که از تاجران خیر زمان خود بود افتتاح شد؛ وی این بنا را با هدف ارائه خدمات اجتماعی به مردم تاسیس و به مسجد محل معروف به مسجد گله‌ داری‌ وقف کرد. بنای حمام گله داری، برای مدت ها فعالیت داشت اما از حدود دهه 1340 و با آمدن حمام به اکثر خانه ها، به متروکه ای تبدیل شد تا اینکه در سال 1374 شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و با بازسازی هایی که در آن صورت گرفت به عنوان موزه مردم شناسی درهایش را به روی عموم باز کرد.

در حال حاضر می توانید تندیس های مومی مردم محلی هرمزگان را در این حمام مشاهده کنید و بیشتر با مشاغل و زندگی سنتی این مردمان آشنا شوید. بد نیست اشاره کنیم حمام گله‌ داری مانند سایر حمام های تاریخی فضاهای هشتی رختکن، میاندر، خزینه، گرمخانه، آتشدان، خاص نشین و حمام خصوصی را در بر می گیرد و بر پشت بام آن پنج گنبد بزرگ و کوچک به چشم می خورد.

جذاب‌ترین بخش‌های حمام گله‌داری بندرعباس

سیستم گرمایشی حمام هم شامل انبار سوخت، آتشدان، دیگ، دودکش ها و گودال جمع آوری خاکستر می شود. شما در بازدید از بنای حمام، ردپای سنگ‌های دریایی، سنگ‌های اسفنجی، گچ دست‌کوب و ساروج محلی را می‌بینید که متناسب با اقلیم منطقه (رطوبت بالای بندرعباس) در ساخت حمام به کار گرفته‌شده است. چراکه سنگ‌های اسفنجی قابلیت بالایی در جذب رطوبت دارند.

پیشنهاد می‌کنیم در سفر به بندرعباس حتماً از حمام گله‌داری دیدن کنید، چراکه این حمام امروزه تبدیل به یک موزه فاخر به نام موزه مردم‌شناسی استان هرمزگان شده است. قطعاً بازدید از این جاذبه تاریخی بسیار شمارا تحت تأثیر قرار خواهد داد.

چند بخش جذاب و دیدنی در حمام گله داری بندرعباس

نوبت آن است که وارد حمام شویم و نگاهی به قسمت‌های داخلی آن بیندازیم. حمام گله داری شامل قسمت‌های مختلفی همچون بینه، سربینه، گرمخانه و خزینه است که از این نظر مشابه حمام‌های تاریخی در مناطق واقع در کویر مرکزی است. در قسمت ورودی این حمام، یک راهرو هشتی به چشم می‌خورد که ابعاد کوچکی دارد و برای تنظیم دما و میزان رطوبت محیط داخلی حمام ساخته شده است.

جذاب‌ترین بخش‌های حمام گله‌داری بندرعباس

در اطراف این هشت ضلعی، چهار سکو به‌عنوان نشیمن‌گاه و رختکن ایجاد شده‌اند. در مرکز این فضا نیز یک حوض کوچک به‌شکل هشت ضلعی جلب توجه می‌کند. از قسمت بینه که بگذریم، به میاندر می‌رسیم. میاندر، در واقع محل ارتباط بینه با گرمخانه حمام و محیط داخل آن سرد و مرطوب است. قسمت سربینه نیز بخشی از حمام است که محل شست‌وشو بوده و دارای دو سکوی نشیمن است.

ضمن آن که بخار نیز به آن می‌رسد. بخش دیگری از حمام که نظرمان را جلب می‌کند، بخش خزینه است. خزینه در واقع محلی است که آب مورد استفاده در حمام در آن گرم می‌شود و به همین دلیل، فضای خزینه گرم و خشک است. آبی که در خزینه گرم می‌شود، توسط کانال‌هایی از جنس ساروج و سنگ، به قسمت‌های مختلف حمام منتقل می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در هرکدام از فضاهای حمام گله‌داری، روزنه‌هایی را در سقف حمام مشاهده می‌کنید که وظیفه تأمین روشنایی و همچنین تهویه فضای حمام را بر عهده داشتند. درواقع این روزنه‌ها در فصولی از سال باز می‌شدند تا دما و رطوبت حمام تنظیم شود.

جذاب‌ترین بخش‌های حمام گله‌داری بندرعباس

جالب است که بدانید سیستم گرمادهی حمام گله‌داری با استفاده از ابزارهایی همچون انبار سوخت، آتشدان، دیگ، دودکش‌ها و گودال جمع‌آوری خاکستر تأمین می‌شد.

بنای حمام گله‌داری دو دوره مرمت و بازسازی را در سی سال گذشته پشت سر گذاشته است. گویا این حمام درگذشته بسیار شلوغ و پررونق بوده و مردم زیادی از آن استقبال می‌کردند. به گفته اهالی قدیمی محله گله‌داری این حمام در نوبت زنان کاملاً قرق می‌شد وزنان بندرعباس با تشریفات خاصی از صبح تا بعدازظهر را در حمام گله‌داری سپری می‌کردند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید