بناهای تاریخی از جمله خانه‌ها در ارومیه جذاب توصیف می‌شوند، با ما همراه باشید و درباره خانه انصاری ارومیه؛ جاذبه‌ای خاص در آذربایجان غربی بدانید.

خانه انصاری ارومیه؛ جاذبه‌ای خاص در آذربایجان غربی

سلام نو _ سرویس گردشگری: خانه انصاری ارومیه یکی از خانه های زیبا و تاریخی ارومیه می باشد که در میدان امام حسین معروف به میدان گول اوسته و در امتداد خیابان مدنی ۲ واقع شده است. این خانه که در زمان قاجار بنا شده است، متعلق به بابک جعفری بوده که بعدها به دختر ایشان و همسر سیف‌الله‌خان انصاری می‌رسد و به همین جهت به نام «خانه انصاری» شهرت می‌یابد.

خانه انصاری از جاذبه‌های خاص در آذربایجان غربی

خانه انصاری در مرکز حیاط و باغ بزرگی قرار دارد و به صورت چهارگوش و در دو طبقه رو به شمال ساخته شده است. در جبهه جنوبی و اندرونی خانه حیاط دیگری است که باغ انگور است که با دیوار خشتی و پایه‌های آجری محصور شده است. نمای بیرونی این ساختمان با قاب‌بندی و آجرهای لعاب‌دار فیروزه‌ای و کاشی‌های هفت رنگ تزئین شده است که به نمای آن جذابیت فوق‌العاده‌ای بخشیده است.

خانه تاریخی انصاری در ارومیه، متعلق به اواخر دوران قاجاریه است. این اثر تاریخی با مصالح و شاخصه های معماری عصر قاجار ساخته شده است؛ همچنین کتیبه ای در گوشه ای از بنا وجود دارد که سال ساخت آن را به ۱۳۳۰ نسبت می دهد.

خانه انصاری ارومیه؛ جاذبه‌ای خاص در آذربایجان غربی

خانه تاریخی یاد شده، در ۲۵ اسفند ۱۳۷۵ با شماره سند ۱۸۵۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده است و در طی سال ۱۳۸۳ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. عنوان شده که خانه انصاری امروزه در اختیار آموزش و پرورش ناحیه ۲ ارومیه است؛ محدوده این خانه به جهت استفاده در پروژه ها و مقالات، در اختیار دانشجویان معماری و نقشه کشی می باشد، اما بازدید از آن برای عموم آزاد است.

در حین ورود به خانه انصاری، دری چوبی را مشاهده می کنیم که یادآور قدمت این بنا است و در کنار آن، تابلویی نصب شده که در آن توضیحاتی پیرامون تاریخچه بنا به زبان های فارسی و انگلیسی قید گردیده است. دو ورودی بنا در جهت های شمال شرقی و شمال غربی در آن واقع شده اند که هر کدام، خود دارای راه پله ای سنگی می باشند.

آنچه جلوه این ورودی ها را زیباتر می نماید، طاق های هلالی آن هستند. پس از ورود از این معبر زیبا وارد حیاط می شویم که اصالت، قدمت و آرامش را منعکس می کند؛ سپس می توانیم وارد طبقه همکف و طبقه اول شویم و به اتاق های پیرامون آن دسترسی پیدا کنیم.

خانه انصاری ارومیه؛ جاذبه‌ای خاص در آذربایجان غربی

باغچه های بسیار زیبای حیاط که در بردارنده چمن های سبز، درختان زیبا و گُل کاری های فراوان است، از دلایل حائز اهمیتی است که نظر گردشگران داخلی و خارجی را به خود معطوف می دارد. در واقع زیبایی نمای بیرونی خانه یکی از مواردی است که برای بسیاری از گردشگرانی جالب توجه می باشد.

این خانه تاریخی دو طبقه در مرکز یک باغ بزرگ چهار گوش واقع شده و طبقه همکف آن به‌وسیله سنگ های تراش خورده و به ارتفاع دو متر بنا شده است. نمای طبقه اول از آجر می باشد؛ یک سالن پذیرایی و نیز دو اتاق کوچک که در طرفین آن ها یک راهرو به چشم می خورد، از جمله اجزای طبقه اول خانه به شمار می روند که مبین رعایت اصل قرینه در معماری ایرانی هستند.

درباره مرمت و بازدید از خانه انصاری ارومیه

تزیینات خانه انصاری به‌طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شود: جبهه خارجی ساختمان و حیاط. نمای بیرونی شامل ازاره سنگ‌نما و آجرکاری ساده فیروزه‌ای در حواشی پنجره‌ها و کاشی‌های دارای کتیبه است.

خانه انصاری ارومیه؛ جاذبه‌ای خاص در آذربایجان غربی

درون ساختمان نیز با در و پنجره‌ها و شیشه‌های رنگی به‌صورت ساده آذین یافته است. پنجره‌های بزرگ که دورتادور آن با کاشی‌های فیروزه‌ای تزیین شده است، با تابش نور خورشید به شیشه‌های رنگی، گوشه‌ای از عشق و زیبایی و صفای دوران گذشته را متجلی می‌کنند.

بخش‌هایی از خانه که مربوط به بخش سرایداری بود، به‌دلیل کوتاهی در نگهداری و بی‌توجهی به‌صورت مخروبه درآمده است. در پی یک آتش‌سوزی نیز به‌ بخش‌هایی از خانه صدمه وارد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی در سال ۱۳۹۹ هجری شمسی عنوان کرد که با همکاری و تامین اعتبار از سوی اداره‌ کل آموزش و پروش استان درصدد هستند تا اقداماتی برای مرمت خانه انجام دهید. این اقدامات شامل اصلاح سیستم لوله‌کشی گاز، دوده‌زدایی زیرزمین، جداره‌سازی نمای مشرف به حیاط پشتی، سفیدکاری زیرزمین، اجرای ناودانی برای کل مجموعه، تهیه و نصب پنجره چوبی دست‌ساز مطابق نمونه موجود برای پنجره‌های آسیب‌دیده و محوطه‌سازی حیاط پشتی با مصالح کوهی می‌شوند.

  • اگر به تاریخ و فرهنگ این مرزوبوم علاقه دارید، بازدید از این بنای زیبا را در برنامه خود بگنجانید.

خانه انصاری ارومیه؛ جاذبه‌ای خاص در آذربایجان غربی

  • در حال حاضر بازدید از این بنای تاریخی همه روزه از شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ امکان‌پذیر است.
  • پس از بازدید از خانه انصاری می‌توانید با ورود به خیابان امام به مراکز خرید شهر نظیر بازار تاریخی ارومیه، مجتمع بزرگ تجاری کیف و کفش رضا، پاساژ انصاری و مجتمع تجاری طوبی سر بزنید.

خانه انصاری از خانه‌های قدیمی و جاهای دیدنی استان آذربایجان غربی است که در میدان امام حسین (ع) (میدان گول اوستی)، امتداد خیابان مدنی دو، کوچه انصاری قرار دارد.

آدرس: استان آذربایجان غربی، میدان امام حسین (ع)، خیابان مدنی دو، کوچه انصاری

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید