ارومیه بناهای شگفت‌انگیزی برای بازدید دارد از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم مسجد سردار در ارومیه کجا قرار دارد.

مسجد سردار در ارومیه کجا قرار دارد؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: بنای این مسجد را عظیم السلطنه مشهور به سردار شهید ساخته است که در سال ۱۳۳۱ هجری قمری توسط وی ساعت بزرگی سر در آن نصب شده است. گاهی آن را به نام مسجد ساعت (ساعتلو) نیز می گویند. مسجد از دو قسمت مجزا تشکیل شده است : قسمت اصلی و مهم مسجد را شبستان بزرگ آن تشکیل می‌دهد. شبستان دارای طرح مستطیل به طول ۲۲ و به عرض ۱۸ متر است. در گوشهٔ جنوب شرقی شبستان که از حالت مستطیل خارج شده، ۱۲ ستون سنگی هشت ضلعی وجود دارد که سرستون‌های آن به شیوهٔ مقرنس، تراش داده شده و زیبایی خاصی به مسجد بخشیده است.

آشنایی با مسجد دیدنی سردار

مسجد سردار ارومیه خیابات امام ارومیه واقع شده است و قدمت آن به دوره قاجاریه می رسد که با الگوی مساجد شبستانی و با پوشش طاق آجری اجرا شده است . بانی این مسجد عبدالصمد خان پدر آقاخان و جد عظیم سردار می باشد که شخص اخیر در سال ۱۳۳۰ ه.ق آنجا را مرمت نموده و در سال ۱۳۳۱ ه.ق ساعتی بزرگی از کشور فرانسه خریداری و در بالای ورودی مسجد نصب کرد .

مسجد سردار در ارومیه کجا قرار دارد؟

درسال های اخیر این بنای تاریخی مرمت و ساعت جدیدی درمحل ساعت قدیمی نصب و ساعت تاریخی فوق الذکر به موزه ارومیه انتقال یافته است. مسجد سردار از دو بخش شبستان بزرگ و شبستان کوچک تشکیل شده است که از یکدیگر مجزا هستند. همه مصالح به کار رفته در مسجد، از دیوارهای اطراف تا قسمت‌های طاق و پوشش سقف به‌غیر از ۱۲ ستون شبستان، آجرهایی در ابعاد ۵*۲۲*۲۰ سانتی‌متر دارند که با ملات گچ و خاک کار شده‌اند.

شبستان بزرگ

شبستان بزرگ مستطیلی شکل و به طول ۲۲ متر و عرض ۱۸ متر است که بخش اصلی و مهم مسجد را تشکیل می‌دهد. ۱۲ ستون سنگی هشت ضلعی در گوشه جنوب شرقی شبستان وجود دارد که از حالت مستطیلی خارج شده‌اند. سرستون‌های آن‌ها به سبک مقرنس تراش‌کاری شده و باعث زیبایی هرچه بیشتر مسجد شده است.

قسمت پایین دیوارهای شبستان بزرگ مانند ازاره اکثر مساجد قدیمی تا ارتفاع یک متر کاشی‌کاری شده است که این کاشی‌ها سبز رنگ و در ابعاد ۲۰ در ۲۰ هستند.

مسجد سردار در ارومیه کجا قرار دارد؟

کاشی‌های هفت رنگ شامل نقش‌های گل و بوته با رنگ‌های زرد و صورتی، آبی، سبز و سفید می‌شوند که دورتادور مسجد به چشم می‌خورند؛ ولی بقیه قسمت‌های دیوار در چهار طرف تزیینی ندارد. طاق‌های سقف شبستان به رنگ سبز هستند و فضاهای داخلی سقف به‌تازگی مجددا سفیدکاری شده‌اند.

دو ضلع شمالی و جنوبی بنا نور شبستان را تامین می‌کنند. تیغه باریکی، طاق را به دو بخش مساوی تقسیم کرده که در هر بخش پنجره‌ای نصب شده است. پنجره‌های شبستان قبلا از چوب ساخته شده بود و بالای آن‌ها نورگیرهای کوچکی قرار داشت؛ اما بعدها پنجره‌های آهنی جایگزین آن‌ها شد که در نتیجه نورگیرها بسته شدند. طاق‌های ضلع جنوبی نیز دارای نورگیرهای کوچک دایره‌ای شکل هستند.

شبستان کوچک

شبستان کوچک در انتهای شبستان بزرگ ساخته شده و با یک ورودی به داخل شبستان اصلی متصل شده است. این بخش به شبستان بزرگ شباهت دارد؛ ولی فاقد تزیین است. در ضلع جنوب شبستان، محراب آجری ساده‌ای وجود دارد.

در انتهای شبستان (قسمت غربی) که متصل به شبستان کوچک است، با تخته‌کوبی، حدود یک فرش‌انداز را به‌صورت بالکن چوبی جهت استفاده‌ بانوان درآورده‌اند که بیشتر قسمت‌های آن مزین به نقاشی و نوشته است.

مسجد سردار در ارومیه کجا قرار دارد؟

در سال‌های اخیر ضمن دستکاری دیگر قسمت‌های مسجد، روی ستون‌ها و سرستون‌ها را با رنگ روغن نقاشی کرده‌اند که خوشبختانه هیچ‌گونه آسیبی به آن‌ها وارد نشده است.

محل قرارگیری مسجد سردار

تزئین چشمگیر و جالب این مسجد به شکل تراش ستون‌های سنگی شبستان بزرگ و سر ستون‌های مربع آنها که به شیوهٔ قطاربندی نزدیک به مقرنس‌ تراش داده شده‌اند، مربوط می‌شوند. در سال‌های اخیر، ضمن دستکاری دیگر قسمت‌های مسجد، روی ستون‌ها و سرستون‌ها را با رنگ روغن نقاشی کرده‌اند که خوشبختانه هیچگونه آسیبی بدان‌ها نرسیده است.

نور شبستان بزرگ از دو ضلع شمالی و جنوبی ساختمان تأمین می‌گردد. پنجره‌های اصلی در ضلع شمالی تعبیه شده‌اند و طاق به وسیلهٔ یک تیغهٔ باریک به دو قسمت تقسیم شده است که در هر قسمت یک پنجره نصب کرده‌اند. پنجره‌های شبستان در اصل چوبی بوده است و در بالای آن نورگیرهای کوچک (روزن)‌ وجود داشته. ولی اخیراً پنجره‌ها را تعویض کرده‌اند و به جای آنها پنجره‌های آهنی نصب کرده‌اند که در نتیجه روزن‌ها بسته شده است. در بالای طاق‌های ضلع جنوبی، نورگیرهای مدور کوچکی نیز تعبیه شده است.

مسجد سردار در ارومیه کجا قرار دارد؟

مسجد سردار امروزه نیز محل برگزاری نماز است و در این ساعات می‌توانید از آن دیدن کنید. برای بازدید از مسجد باید پوشش مناسب داشته باشید. این مسجد ۴۰۰ تا ۵۰۰ متر با مسجد جامع ارومیه فاصله دارد و از همین رو می‌توانید بازدیدی از آن نیز داشته باشید.

آدرس :استان آذربایجان غربی،شهر ارومیه، خیابان امام خمینی ارومیه، امتداد راسته غلام خان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید