ارومیه دیدنی‌های جذاب پر شماری دارد، از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم معروف‌ترین جاذبه گردشگری ارومیه کجاست؟

معروف‌ترین جاذبه گردشگری ارومیه کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: بازار ارومیه یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی ارومیه است که در بافت قدیمی شهر قرار دارد. با توجه با اینکه مراکز خرید بسیاری در ارومیه مشغول به فعالیت هستند؛ هنوز بیشتر افراد بازار ارومیه را برای خرید انتخاب می‌کنند که با معماری ساده، ارزش‌های تاریخی، معنوی و فرهنگی ارومیه را به نمایش می‌گذارد. بازار ارومیه که در دوره صفوی ساخته شد، در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۶۲ هجری شمسی با شماره ثبت ۱۶۳۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آشنایی با بازار ارومیه؛ جاذبه معروف شهر

بازار ارومیه همانند دیگر بازارهای سنتی ایران در بافت قدیمی شهر قرار دارد. این بازار که بر اساس نیازهای اجتماعی و اقتصادی مردم ارومیه در عصر خود شکل گرفت، دارای معماری خاصی است که با اندک تفاوت‌هایی تقریبا در تمامی بازارهای سنتی ایران وجود دارد. بازار ارومیه که آن را حاصل ذوق هنری و معماری ایرانی-آذری دانسته‌اند، یکی از شناخته‌شده‌ترین جاهای دیدنی استان آذربایجان غربی محسوب می‌شود و همواره یکی از مقاصد گردشگران داخلی و خارجی بوده است.

معروف‌ترین جاذبه گردشگری ارومیه کجاست؟

این اثر در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۶۲ هجری شمسی با شماره ثبت ۱۶۳۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. بازار ارومیه که یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی ارومیه محسوب می‌شود، در دوره صفویه ساخته شد. این بازار که در مرکز شهر و کنار مسجد جامع ارومیه قرار دارد، هنگام ساخت به بزرگی امروز نبود. در دوران زندیه و قاجاریه بر وسعت و بخش‌های بازار افزوده شد.

در زمان شکل‌گیری بازار ارومیه، روستاهای اطراف شهر برای عرضه و تقاضای محصولات مورد نظر خود به این مکان مراجعه می‌کردند. وجود مسجد و حمام در کنار بازار تاریخی ارومیه نشان‌دهنده پویایی این بخش از شهر در زمینه فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و دیگر کارکردهای بازارهای سنتی ایران در عصر خود بوده است. عمده واردات در زمان‌های گذشته نفت بود که با شتر از قفقاز به بازار تجاری خوی و از آنجا به بازار ارومیه و تبریز انتقال داده می‌شد.

بازار ارومیه در حدود ۶۰ هزار متر مربع مساحت دارد که بافت قدیمی آن امروزه تحت مراقبت و بهسازی است. این بازار بالغ بر ۱۰۰۰ مغازه با کارکردهای مختلف و متنوع، هفت تیمچه و سرای نسبتا بزرگ، پنج حمام قدیمی و یک باب مسجد معروف به مسجد جامع را در خود جای داده است.

معروف‌ترین جاذبه گردشگری ارومیه کجاست؟

امروزه با عبور از در اصلی بازار، ابتدا مغازه‌های لبنیات‌فروشی به چشم می‌خورند و بعد می‌توان وارد راسته زرگرها شد. با گذشتن از این راسته، فرش‌های ابریشمی اصیل در بازار شهر توجه‌ها را به خود جلب می‌کنند. در طول مسیر این زیبایی معماری بازار ارومیه است که چشم‌ها را به‌سمت خود سوق می‌دهد.

حمام قراچه که نادرشاه افشار در آن استحمام کرده و طی ماجرایی دستور نابینایی دو چشم یکی از افرادش را داده است، در کنار حمام‌های تجلی و قائم، از دیگر بخش‌های این بازار تاریخی هستند که در سال‌های اخیر مرمت و بازسازی شده‌اند. سرای شجاع‌الدوله و سرای حاج ابراهیم که در کنار کاروان‌سرا و در شمال مسجد جامع قرار دارند، از دیگر بخش‌های جذاب این بازار سنتی به حساب می‌آیند.

معماری جذاب معروف‌ترین جاذبه گردشگری ارومیه

معماری بازار ارومیه در مقایسه با سایر بازارها، چون در دوران صفویه ساخته شده است، بسیار ساده است. جذابیت معماری صفوی در سادگی این معماری است. سقف های گنبدی پشت سر هم در واقع بازار ارومیه را بوجود آورده است. طاق‌ ها، گنبد ها و روزنه ‌های متعددی در بازار ارومیه جای گرفته اند.

معروف‌ترین جاذبه گردشگری ارومیه کجاست؟

هنگام بازدید از بازار امروز شما هیچ موردی از گچ‌بری، کاشی‌کاری، نقاشی روی دیواره‌ ها و طاق‌ ها را نخواهید دید. بازار بشکل مستطیلی به طول ۱۰۰ متر و عرض ۳۰۰ متر با استفاده از آجر و مقدار کمی چوب ساخته شده است.

سرا ها و تیمچه‌ ها

همانطور که اشاره کردیم، بازار ارومیه با مساحت حدود ۶۰ هزار متر مربع بیش از ۱۰۰۰ مغازه با کاربری ها متفاوت از قبیل: لبنیات‌فروشی، راسته زرگر ها، راسته فرش‌فروش‌ ها، راسته عطاران، راسته پارچه‌ فروشان، راسته مس گرا، راسته چاقو فروشان، راسته کفش‌فروشی‌ها، راسته بلورفروشی‌ ها را در خود جای داده است. همچنین با توجه به قدمت بازار، کاروانسرا های زیادی در بازار وجود دارند که امروزه بعنوان بار انداز مورد استفاده قرار می گیرند.

راسته‌های بازار

راسته مسگر ها یکی از پر طرفدار ترین مکان های بازار ارومیه است. در این راسته شما ظروف مسی بزرگ و کوچکی که همه کار دست مسگرهای با استعداد شهر ارومیه است را مشاهده خواهید کرد.

معروف‌ترین جاذبه گردشگری ارومیه کجاست؟

بعد از راسته مسگرها، راسته چاقو فروشان با انواع چاقو ها و ساطورها با کاربردهای مختلف فروخته می شوند و شما می توانید انواع چاقو ها و کاردهای آشپزخانه و انواع چاقو های مخصوص قصابی را با توجه به سلیقه و نیاز خود خرید نمایید. حالا نوبت راسته طلا فروشی ها است که شما در آنجا با طلا های قطور و بزرگ که ظرافت طلا سازی کمتری در آنها دیده می شود. نکته جالب اینکه مدل این طلاها بیشتر موردپسند اهالی ارومیه است.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    0 0
    عالی بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید