ساختمان شهرداری از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ارومیه به شمار می‌آید، با ما همراه باشید و درباره بنای مهم و دیدنی شهرداری ارومیه بیشتر بدانید.

بنای مهم و دیدنی شهرداری ارومیه

سلام نو _ سرویس گردشگری: ساختمان شهرداری ارومیه از جمله جاهای دیدنی ارومیه است. این ساختمان یکی از ساختمان‌های شاخص در شمال غرب ایران محسوب می‌شود. هنگامی که وارد میدان انقلاب ارومیه می‌شویم، سه بنای بسیار مهم و تاریخی به چشممان می‌خورد. یکی از این سه بنا، ساختمان شهرداری ارومیه است. این ساختمان با معماری قدیمی، داستان‌های بسیاری را در سینه سنگی خود نگه داشته است. این ساختمان، اولین بنای بلدیه یا همان شهرداری در شهر ارومیه است. تا پیش از ساخت این بنا، خبری از شهرداری در ارومیه نبود؛ پس می‌توانید حدس بزنید که عمارت شهرداری ارومیه تا چه حد اهمیت دارد.

درباره طراحی و ساخت بنای مهم شهرداری ارومیه

طراحی ساختمان شهرداری ارومیه توسط معماران آلمانی صورت گرفت. آن‌ها تصمیم گرفتند در طراحی بنا از عقابی با بال‌های گشوده الهام بگیرند که آن زمان نماد آلمان بود. در پیروی از این اصل طراح مجبور به رعایت تقارن نسبت به محور عرض شده و نیز قسمت‌هایی از پلان را با زاویه ۴۵ درجه طراحی کرده است. از آنجا که در آن زمان ساختمان بلدیه تبریز ساخته‌ شده بود، طراحی ساختمان بلدیه ارومیه شبیه به آن انجام شد.

بنای مهم و دیدنی شهرداری ارومیه

در طراحی این بنا یک سری اصول فنی ظریف در نظر گرفته شده است. به‌طور نمونه ارتفاع کف پنجره‌ها، به‌جز پنجره‌های پاگرد راه‌پله، از کف زمین ۸۵ سانتی‌متر هستند که این باعث می‌شود هر فردی هنگام نشستن روی صندلی به‌راحتی بتواند به تماشای محیط بیرون بپردازد. پنجره‌های راه‌پله دارای ارتفاع ۳۰ سانتی‌متر از کف هستند و به این دلیل اینکه پاگرد نیم طبقه از طبقه اول بالاتر است، این کار در نمای شمالی باعث ایجاد ریتم منظم در طراحی بنا و نمای بیرونی چشم‌نواز و منظم شده است.

در نمونه‌ای دیگر می‌توان به پخ‌بودن جرز پنجره‌ها از داخل به خارج اشاره کرد که با توجه به آب‌وهوای سرد شهر احتمالا طراح برای هدایت بیشتر نور خورشید این ریزه‌کاری هوشمندانه را انجام داده است. همچنین با استفاده از خطوط برجسته افقی که به ایجاد سایه روشن‌های چشم‌نواز می‌انجامد و همچنین دو نوع قاب مختلف برای پنجره‌های طبقه همکف و اول، سعی بر این شده است تا این دو طبقه از نظر بصری از یکدیگر تفکیک شوند که با کمی دقت در نمای بیرونی متوجه این دو عامل خواهید شد.

بنای مهم و دیدنی شهرداری ارومیه

ایده دیگری که در طراحی بنا وجود دارد، استفاده از برجستگی‌های عمودی و اریب در طرفین ورودی است تا به موجب آن از یکنواختی سطح خارجی بنا کاسته شود و ابهت بیشتری به آن ببخشد. در قسمت بالای ساختمان نیز کتیبه‌ای وجود دارد که هم‌اکنون نشان شهرداری ارومیه روی آن حک شده است. این ساختمان در میان جاهای دیدنی استان آذربایجان غربی جای گرفته است و با معماری متفاوت و چشم‌نواز خود نگاه هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

ساختمان شهرداری از طبقه همکف، اول و زیرزمین تشکیل شده است که سرسرا و فضاهای اداری در طبقه همکف، سالن اجتماعات و فضاهای اداری در طبقه اول و موتورخانه در زیرزمین قرار دارند. طبقه‌های همکف و اول توسط دو ردیف پله دو طرفه عریض به یکدیگر مرتبط می‌شوند. این بنا دارای یک ورودی اصلی از جبهه شمال شرق و سه ورودی فرعی از جبهه جنوب شرق است.

دیدنی‌های ساختمان شهرداری و اطراف آن

ساختمان شهرداری ارومیه دارای سه طبقه زیرزمین، طبقه همکف و طبقه اول است. سرسرا و فضاهای اداری عمارت در طبقه همکف قرار دارند. در طبقه اول می‌توانید از سالن اجتماعات و فضاهای اداری دیدن کنید.

بنای مهم و دیدنی شهرداری ارومیه

موتورخانه مجموعه نیز در زیرزمین قرار دارد. برای دسترسی به طبقه اول از طبقه همکف می‌توانید از دو ردیف پله استفاده نمایید که در ضلع عریض ساختمان به یکدیگر متصل می‌شوند. این بنا دارای یک درب ورودی اصلی در بخش شمالی و سه درب ورودی فرعی از بخش جنوب‌شرقی است.

دور میدان انقلاب که ساختمان شهرداری ارومیه در آن قرار دارد، چند ساختمان قدیمی دیگر به چشم می‌خورد. ساختمان شهربانی و ستاد لشگر 64 نیز از جمله بناهای مهم تاریخی هستند. همچنین ساختمان دادگستری نیز در نزدیکی این عمارت بزرگ قرار دارد؛ پس می‌توانید چند ساعتی را پیاده دور این میدان باشید و از عمارت‌های مهم ارومیه دیدن کنید.

این عمارت‌ها از جمله بناهای مهم و ارزشمند در تمام استان آذربایجان غربی به حساب می‌آیند. در راهنمای سفر ارومیه، همیشه از این سه بنا در کنار هم یاد می‌شود. همچنین باید بدانید که برخی مراکز خرید ارومیه همانند مرکز خرید امیرکبیر در نزدیکی این میدان قرار دارند؛ پس برای پاساژگردی و خرید سوغات ارومیه می‌توانید سری به این مراکز خرید بزنید.

بنای مهم و دیدنی شهرداری ارومیه

نورپردازی عمارت شهرداری ارومیه در طول شب بسیار زیباست؛ پس بهتر است حتی اگر در طول روز یک بار از این عمارت دیدن کردید، در طول شب نیز سری به آن بزنید. قطعاً از این بابت پشیمان نخواهید شد و می‌توانید تصاویر یادگاری بسیاری بگیرید. در بازدید از عمارت شهرداری ارومیه، سری به دو ساختمان قدیمی دیگر که در میدان انقلاب قرار دارند نیز بزنید. به این ترتیب می‌توانید یک برنامه سفر کامل داشته باشید.

جالب است بدانید که هنوز هم از این عمارت به‌عنوان شهرداری ارومیه استفاده می‌کنند. به همین خاطر امکان بازدید از بخش‌های اداری مجموعه وجود ندارد. بسیاری از رستوران های ارومیه در نزدیکی میدان انقلاب قرار دارند؛ پس می‌توانید بعد از بازدید خود سری به آن بزنید. میدان انقلاب از جمله میادین مهم ارومیه به حساب می‌آید. به همین خاطر برخی مراکز خرید ارومیه و هتل های ارومیه نیز در نزدیکی آن قرار دارند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید