دالامپر از دیدنی‌ترین دریاچه‌های غرب ایران است از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم چگونه به دریاچه دالامپر ارومیه دسترسی پیدا کنیم.

چگونه به دریاچه دالامپر ارومیه دسترسی پیدا کنیم؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: دریاچه دالامپر ارومیه یکی از جاذبه‌های گردشگری است که افراد زیادی را در روزهای گرم تابستان به این منطقه خوش آب و هوا می‌کشاند. شرایط زمین‌شناسی خاصی که در این منطقه وجود دارد و یخچال‌های طبیعی، باعث شده است تا دریاچه‌ای طبیعی بر فراز کوه دالامپر به وجود آید. دیدن این جاذبه بی‌نظیر برای گردشگران ایرانی و خارجی بسیار جذاب است و همین امر هم سبب شده تا افراد زیادی به این قله کله سفید و برفی بروند. جالب است بدانید که کوه دالامپر که این دریاچه را در خود جای داده است، در مرز بین سه کشور ایران، عراق و ترکیه قرار دارد و می‌توان از فراز کوه می‌توانید نقاطی از سه کشور را ببینید.

دالامپر؛ سفر به دریاچه‌ای کم‌نظیر

اگر قصد سفر به یکی از بکرترین نقاط ایران را دارید به شما دریاچه دالامپر را پیشنهاد می‌کنیم. این دریاچه که در زبان محلی به آن مام شیخ گفته می‌شود، در جنوب غربی ارومیه و شمال شرقی اشنویه و در نزدیکی روستای دیزج قرار دارد.

چگونه به دریاچه دالامپر ارومیه دسترسی پیدا کنیم؟

دریاچه به شکل دایره با قطر تقریبا حدود ۴۵۰ متر و عمق ۵۰ متر در ارتفاع ۲۷۲۰ متری از سطح دریا می‌باشد. دریاچه دالامپر بر روی کوه دالامپر قرار گرفته و فاصله کمی تا قله اصلی دارد. طبیعتگردان و کوهنوردانی که به قصد بازدید از این دریاچه زیبا و یا صعود به قله دالامپر عازم این منطقه می‌شوند، می‌توانند زیبایی‌های بسیاری را در مسیر تماشا نمایند و نهایت لذت را ببرند.

این دریاچه حاصل چشمه‌های زیرزمینی و همچنین ذوب شدن برف‌های کوه دالامپر می‌باشد و جزو دریاچه‌های آب شیرین محسوب می‌شود. به دلیل عمق زیاد شنا کردن در این دریاچه می‌تواند خطرناک باشد و گردشگران و طبیعتگردانی که به دالامپر می‌روند، می‌توانند از مناظر دریاچه و اطراف آن و جاذبه‌های طبیعی مختلف موجود در مسیر مانند آبشار، رودخانه، دریاچه های کوچک برای خلق روزی به یادماندنی بازدید نمایند.

پوشش گیاهی منطقه دالامپر مشابه پوشش گیاهی رشته کوه زاگرس است و شامل بادام کوهی، گون، آلبالوی وحشی می‌باشد که در فصل بهار نهایت زیبایی را دارند. در بهار مسیر صعود به قله دالامپر و اطراف دریاچه آن با حضور گل‌های رنگین و چمنزارهای سرسبز بسیار رویایی و شگفت‌انگیز می‌گردد.

چگونه به دریاچه دالامپر ارومیه دسترسی پیدا کنیم؟

در این منطقه گونه‌های جانوری مختلفی زندگی می‌کنند. اگر خوش شانس باشید در مسیر صعود و ارتفاعات شاید بتوانید بعضی از آنها را از نزدیک ببینید. از مهمترین جانوران دریاچه دالامپر می‌توان به خرگوش، شغال، عقاب، بز کوهی، خرس قهوه‌ای، گرگ، روباه و مار اشاره نمود.

دسترسی به دریاچه دیدنی دالامپر

باید به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که به صورت کلی ماشین های معمولی امکان دسترسی به دریاچه دالامپر را ندارند و به دلیل شرایط خاصی که مسیر رسیدن به این دریاچه زیبا دارد، ماشین های سواری معمولی در طول مسیر با مشکل مواجه شده و نمی توانند به بالای کوه دالامپر و دریاچه آن برسند.

در همین راستا اگر به دنبال آن هستید تا به راحتی به دریاچه دالامپر دسترسی پیدا کرده و از این جاذبه توریستی و گردشگری خاص و شگفت انگیز بازدید کنید، لازم است تا با ماشین خود به دیزج برسید. این منطقه در نزدیکی کوه دالامپر قرار دارد و شما می توانید پس از رسیدن به این منطقه ماشین های لندکروزی که در این بخش قرار دارند را کرایه کنید.

چگونه به دریاچه دالامپر ارومیه دسترسی پیدا کنیم؟

ماشین های لندکروز به دلیل ماهیت و ساختار خود امکان عبور از مسیر پر فراز و نشیب کوه دالامپر را دارند و همین مسئله به شما کمک می کند تا با کرایه این دسته از ماشین ها، در نهایت بتوانید به راحتی و بدون هیچ مشکل خاصی خودتان را به دریاچه زیبای دالامپر رسانده و از آن بازدید کنید.

پس از این که بلیط تهران ارومیه را گرفتید و عازم سفر شدید، بهتر است که یک روز صبح را برای رفتن به دریاچه دالامپر برگزینید تا سر فرصت از دیدن این جاذبه بی‌نظیر لذت ببرید. مسیر رسیدن به این دریاچه که بالای کوه دالامپر واقع شده است، کوهستانی و خاکی است. ابتدا باید از جاده ارومیه به سمت اشنویه بروید. از سه راهی آغ بلاق به سمت روستای دیزج مسیر خود را طی کنید.

سپس به روستای سوله دوکل می‌روید. مسیر بسیار خوش منظر و طبیعتی بی‌نظیر دارد. در این مسیر از آبشار سوله دوکل هم می‌گذرید. پس از آبشار، حدود ۱۰ کیلومتر جاده خاکی دارید. البته زیبایی طبیعت و جویبارهای متعددی که سر راهتان قرار دارد، قطعاً اجازه ورود خستگی را به بدنتان نمی‌دهد. البته ماشینتان هم تا انتهای مسیر خاکی بیشتر نمی‌تواند همراهی‌تان کند.

چگونه به دریاچه دالامپر ارومیه دسترسی پیدا کنیم؟

سپس باید حدود یک ساعت کوهنوردی لذت‌بخش در دل طبیعت را تجربه کنید و از دیدن مناظر از همان لحظه اول لذت ببرید. سپس به بالای کوه می‌رسید و روبروی خود یک دریاچه زیبا می‌بینید که در دل طبیعت پر گل و بلبل روبرویتان قد علم کرده است.

دریاچه دالامپر از مقاصد طبیعت‌گردی و جاهای دیدنی استان آذربایجان غربی به حساب می‌آید که بر فراز کوهی با همین نام در جنوب غربی ارومیه و شمال غربی شهر اشنویه واقع شده است. کوه دالامپر حدود ۴۵ کیلومتر با ارومیه و ۳۵ کیلومتر با اشنویه فاصله دارد و در مرز بین سه کشور ایران، عراق و ترکیه قرار گرفته است.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، ۴۵ کیلومتری ارومیه و ۳۵ کیلومتری شهر اشنویه

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید