طبیعت‌گردی در لرستان جذاب است از این رو پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید و بازدید از جنگل و آبشار نای انگیز را از دست ندهید.

بازدید از جنگل و آبشار نای انگیز را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: ایران کشوری است که از لحاظ پوشش گیاهی تنوع فوق‌العاده‌ای دارد. جنگل‌های زاگرس با ۶ میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد از وسعت کل جنگل‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. این میزان از جنگل‌های زاگرس، در ۱۱ استان کشور پراکنده هستند. پوشش گیاهی اکثر درختان جنگلی منطقه زاگرس را درختان بلوط تشکیل می‌دهند. یکی از این جنگل‌های زیبا و پرطرفدار جنگل‌ نای انگیز است. این جنگل از جاهای دیدنی خرم آباد به شمار می‌آید و در بخش پاپی قرار دارد.

جنگل تماشایی نای انگیز

جنگل‌های نای انگیز از زیباترین جنگل‌های بلوط زاگرس به شمار می‌آیند. این جنگل‌ها که همچون بهشتی در دل زاگرس قرار گرفته‌اند، تا چند سال اخیر به‌صورت بکر و دست‌نخورده باقی مانده بودند. در سال‌های اخیر با شناخته شدن بیشتر این قطعه بهشتی، سیل طبیعت‌دوستان به این منطقه سرازیر شد.

جنگل‌های نای انگیز از مقاصد طبیعت‌گردی و جاذبه‌ های گردشگری استان لرستان است و هرآنچه را که طبیعت‌دوستان بخواهند، در دل خود نهفته دارد. بنابراین کمتر کسی است که به این منطقه سفر کرده باشد و تمایل دوباره و چندباره را برای دیدن آن نداشته باشد.

بازدید از جنگل و آبشار نای انگیز را از دست ندهید!

آبشار، جنگل، کوه، هوای فوق‌العاده پاک، صدای دل‌نشین پرندگان همه جذابیت‌هایی‌اند که این جنگل‌ زیبا در خود جمع کرده‌ است. مناطق زاگرس به‌دلیل اینکه کهن‌سال‌ترین درختان و جنگل‌های بلوط را در دل خود جای داده‌اند، با نام موزه درختان بلوط شهرت یافته‌اند. برخی براین عقیده‌اند که کهن‌سال‌ترین بلوط‌ها در منطقه ایلام هستند. مهم‌ترین کارکرد درختان جنگلی بلوط، توانایی بازدارندگی آن‌ها هنگام ایجاد سیل است. این کارکرد بی‌نظیر درختان بلوط سبب شده است که مردم زاگرس‌نشین هر ساله نهال‌های بلوط جدیدی را در مناطق جنگلی بکارند. مردم منطقه از طریق این راهکار سعی در جاودانه نگه داشتن درختان بلوط در مناطق جنگلی زاگرس دارند.

داستان‌ها و افسانه‌های بسیاری در فولکلور محلی زاگرس‌نشینان در مورد درختان جنگلی بلوط وجود دارد. نگاه به بلوط در روزگاران گذشته در نزد این افراد نگاهی مقدس بوده است. آن‌ها از بلوط برای گذران زندگی استفاده می‌کردند و این پوشش گیاهی، نقشی موثر در اقتصاد مردم این ناحیه داشته است. از جمله کارکردهای بلوط برای مردمان گذشته می‌توان به نان کلگ (نان بلوط)، پخت‌وپز و گرم‌سازی خانه با چوب بلوط و حفاظت اهالی در برابر سیل اشاره کرد.

بازدید از جنگل و آبشار نای انگیز را از دست ندهید!

مردم زاگرس‌نشین جنگل‌های بلوط را می‌شناسند و از آن‌ها حفاظت می‌کنند. از نظر مردم روستای نای‌ انگیز، بسیاری از کسانی که به این جنگل‌ها سفر می‌کنند، جنگل را نمی‌شناسند و سبب آسیب زدن به آن می‌شوند. برای محافظت از این جنگل بی‌نظیر شاید باید سمن‌های این مناطق وارد عمل شوند و از طریق آموزش به گردشگران و مسئولان تورهای گردشگری، آن‌ها را با اهمیت و مزایای جنگل و حفاظت از آن آشنا کنند؛ زیرا هیچ‌کس به‌اندازه مردم زاگرس‌نشین به اهمیت این مناطق جنگلی زیبا آگاه نیست.

آبشار زیبای نای انگیز خرم‌آباد

آب آبشار نای ‌انگیز از چشمه‌ ای واقع در ارتفاعات کوه‌ های مجاور سرچشمه می ‌گیرد. دست یافتن به چشمهٔ اصلی تنها از طریق کوهنوردی امکان پذیر است. این آب در مسیر کوهستان از لابه لای صخره ها به حرکت درآمده و ده ‌ها آبشار پله ‌ای بزرگ و کوچک با حوضچه‌ های متعدد ایجاد کرده که بسیار دیدنی است. ریزش آب در حوضچه های طبقه ای که توسط طبیعت شکل گرفته و جاری شدن آن بصورت پله ای در مسیر دره و میان جنگل منظره ای بسیار بی نظیر دارد. آب آبشار نای انگیز که در قسمتهایی با هوا ترکیب میشود، رنگ سفید زیبایی به خودش می گیرد.

بازدید از جنگل و آبشار نای انگیز را از دست ندهید!

در پای بیشتر این آبشارها حوضچه‌ های کاسه ‌ای شکل به وجود آمده که برای شنا کردن بسیار مناسب هستند. در نهایت، آب این مجموعه به رودخانه‌ سزار می ریزد. زیباترین آبشار منطقه نای انگیز، آبشار سفید آب است.

طبیعت بکر منطقه به همراه پوشش گیاهی متنوع آن بسیار جالب توجه است. آب آبشار نای ‌انگیز پس از پیمودن مسیری در سمت شرق به رودخانهٔ سزار می ‌ریزد. در مسیر این رود آبشارهای فراوان دیگری نیز به چشم می خورد که به آبشارهای سرکانه معروف هستند. مسیر آبشارها از خط الرأس در منطقهٔ نای انگیز آغاز می شود و به سمت دامنه ادامه پیدا می کند. این آبشارها در مسیر عبور رودخانه ترس گریت به طرف رودخانه سزار بر اثر عبور از ناهمواریهای منطقه و مسیر عبور رودخانه ترس بوجود آمده ‌است.

اطراف آبشار پر از درخت هایی است که زیبایی خیره کننده ای به این منطقه بخشیده اند و سایه خنکی که به واسطه درخت ها به وجود آمده بسیار فرح بخش است.پوشش گیاهی و درختان منطقه و روستای نای انگیز به طبیعت استان مازندران شباهت بسیار دارد. به همین خاطر این روستا به رامسر استان لرستان معروف است.

بازدید از جنگل و آبشار نای انگیز را از دست ندهید!

برای رفتن به نای انگیز بهترین زمان، فصل بهار است. در تابستان حجم آب آبشارها تا حد زیادی کاهش می‌ یابد. شهرستان خرم آباد از جمله سپید دشت در فصل بهار یکی از زیباترین نقاط جهان به‌ شمار رود که در اطراف آن کوه‌ ها، جنگل‌ های بلوط، رودخانه ‌ها و آبشارهای زیادی جلوه ای دیدنی بخود می گیرند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید