آبشارگردی در لرستان جذاب و خاطره‌انگیز است، با ما همراه باشید تا درباره بهترین نحوه بازدید از آبشار بلند نوژیان بدانیم.

بهترین نحوه بازدید از آبشار بلند نوژیان

سلام نو _ سرویس گردشگری: بدون شک با شنیدن نام استان لرستان به یاد آبشارهای خروشان و تماشایی آن خواهید و خیلی‌ها برای دیدن این جاذبه‌های دیدنی راهی این منطقه می‌شوند. یکی از آبشارهای بی‌نظیر لرستان، آبشار زیبای نوژیان است که در نزدیکی شهر خرم‌آباد قرار دارد. این آبشار با ۹۵ متر ارتفاع، یکی از بلندترین آبشارهای ایران و مرتفع‌ترین آبشار استان لرستان است. همچنین آبشار نوژیان از آثار طبیعی و ملی کشور محسوب می‌شود که در سال ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی و ملی به ثبت رسیده است.

درباره آبشار نوژیان مرتفع و زیبا

آبشار نوژیان خرم آباد ۹۵ متر ارتفاع دارد و عرض آن تقریباً ۵ متر است. این آبشار با اختلاف زیاد (حدود ۵۰ متر) با آبشار بیشه خرم آباد عنوان مرتفع‌ترین آبشار لرستان را به خود نسبت می‌دهد. در اطراف آبشار نوژیان کوه تاف جذابیت بیشتری برای شما دارد. در این کوه گیاهان دارویی می‌روید که می‌توانید با دانستن فواید آنها برای خود بچینید. در بالای کوه هم گردشگاه جنگلی نوژیان منتظر شماست.

بهترین نحوه بازدید از آبشار بلند نوژیان

آبی که از آبشار نوژیان جاری می‌شود خود را به رودخانه‌ی سزار می‌رساند. این رودخانه عمیق است و به فکر شنا کردن در آن نیافتید؛ امکانات لازم در اطراف آبشار برای نجات شما از غرق شدن وجود ندارد. رودخانه‌ی سزار از شاخه‌های رود دز است که آب خود را از چشمه‌های زیادی که وجود دارد تأمین می‌کند.

آبشار نوژیان خرم آباد در موقعیت کوهستانی سختی قرار دارد و رفتن به آن در آب‌هوای سرد پاییز و زمستان سخت است. فصل بهار و تابستان زمان مناسبی برای تماشای این آبشار است؛ مخصوصاً فصل بهار که طبیعت این منطقه بیدار شده و آب زیادی هم سرازیر می‌شود اگر بارش کمی اتفاق نیافتد.

امکانات گردشگری در منطقه‌ی آبشار نوژیان وجود ندارد و برای همین زدن چادر و برپایی اردو بهتر است. با خود وسایل لازم برای اقامت در کوهستان را بیاورید و اگر می‌خواهید آبشار نوژیان را در شب تجربه کنید بدانید ممکن است حیوانات وحشی به سراغ شما بیایند؛ پس در شب تنها نمانید. هر چند آب چشمه برای نوشیدن مناسب به نظر می‌آید اما باز هم از بهداشت غافل نشوید و آب سالم و بهداشتی با خودتان بیاورید.

بهترین نحوه بازدید از آبشار بلند نوژیان

در هر فصلی که به آبشار نوژیان می‌روید با شکل خاصی از آن مواجه می‌شوید. اگر در فصل بارش، باران خوبی نصیب اینجا شود در فصل بهار آبشاری را می‌بینید که حجم آب زیادی از آن سرازیر است. با آمدن تابستان و کم شدن بارش‌ها آبشار ضعیف می‌شود. در فصول سرد احتمالاً نمی‌خواهید از اینجا دیدن کنید. انگار آبشار نوژیان موجود زنده‌ای است که در بهار قوی می‌شود و در تابستان کم می‌آورد.

اگر از روستای نوژیان دیدن کنید حتماً عدسی نوژی به گوش‌تان می‌خورد. عدسی نوژی گیاه وحشی است که در منطقه‌ی روستای نوژیان پیدا می‌شود و با اسم روستا تناسب دارد؛ «نوژی» با ترکیب «ان» نشان می‌دهد که اینجا به عدس نوژی تعلق دارد و اسم آبشار نوژیان نسبت آبشار به اسم روستا را نشان می‌دهد.

بازدید بهتر از آبشار بلند نوژیان

بهترین زمان برای سفر به این منطقه، دو فصل بهار و تابستان است؛ چراکه آب این آبشار از چشمه‌های طبیعی بالادست تأمین می‌شود و به همین علت در بهار پرآب‌تر است؛ اما هرچه به اواخر تابستان نزدیک می‌شویم (به‌خصوص در ایام خشک‌سالی)، از میزان آب و زیبایی این آبشار کاسته خواهد شد و گاهی اوقات هم به‌کلی به خواب زمستانی فرو می‌رود.

بهترین نحوه بازدید از آبشار بلند نوژیان

توجه داشته باشید که آبشار نوژیان و گردشگاه جنگلی آن فاقد هرگونه امکانات رفاهی مثل رستوران و فروشگاه است؛ پس مانند سفرهای کوهستانی، همه خوراکی‌ها و وسایل لازم را با خودتان ببرید. با اینکه آب آبشار از چشمه‌ها می‌آید و گواراست؛ اما طبق اصول بهداشتی حتما آب تمیز و سالم نیز با خودتان داشته باشید.

نزدیک‌ترین پمپ بنزین از آبشار نوژیان ۴۲ کیلومتر فاصله دارد، پس بررسی کنید که به‌اندازه‌ی یک مسیر ۸۰ کیلومتری (رفت و برگشت) بنزین دارید. برای افراد ماجراجو و باتجربه که اهل اتراق شبانه در طبیعت هستند، با حفظ نکات ایمنی و محیط‌زیستی، اقامت در آبشار نوژیان تجربه‌ی دل‌پذیری خواهد بود. البته به‌دلیل امکان وجود حیوانات وحشی بهتر است تنهایی این کار را نکنید.

فاصله‌ آبشار نوژیان از پلیس راه سه‌راهی خرم‌آباد-بروجرد-دورود، ۵۲ کیلومتر است. اگر از پلیس راه در جاده‌ی کمربندی خرم‌آباد حرکت کنید، پس از طی ۱۴ کیلومتر، تابلوی آبشار نوژیان را در سمت راست جاده خواهید دید. از این سه راهی به‌سمت چپ بپیچید. حال وارد جاده‌ای کوهستانی و زیبا می‌شوید که در میان جنگل‌های بلوط قرار گرفته است.

بهترین نحوه بازدید از آبشار بلند نوژیان

از ابتدای سه‌راهی تا آبشار دقیقا ۳۸ کیلومتر راه است که ۳۲ کیلومتر آن آسفالت و شش کیلومتر آخر خاکی است، البته این مسیر ۶ کیلومتری شوسه قابل طی کردن با ماشین است. اما باید حسابی مراقب باشید، چون علائم راهنمایی و رانندگی هشداردهنده و گاردریل در آن وجود ندارد و پیچ‌های تندی هم منتظر شما هستند. اما اگر عجله ندارید، حتما با آرامش رانندگی و سعی کنید تا حد امکان مسیر را پیاده طی کنید تا از زیبایی‌های راه لذت ببرید.

کسانی که از سمت اهواز می‌آیند، باید پنج کیلومتر مانده به خرم‌آباد، بعد از اینکه تابلوی شهر بروجرد را دیدند وارد کمربندی شوند و ۱۰ کیلومتر در آن برانند تا تابلوی آبشار نوژیان را ببینند و بعد در مسیر گفته شده حرکت کنند. برای کسانی که از خرم‌آباد حرکت می‌کنند (مثل کرمانشاهی‌ها که مستقیم از شمال وارد خرم‌آباد می‌شوند)‌ باید بلوار اصلی را تا انتهای جنوبی شهر طی کنند و بعد به‌جای عبور از زیرگذر میدان امام حسین (شقایق)، آن را به‌سمت چپ بپیچند تا به کمربندی برسند و ادامه‌ مسیر را مثل بقیه بروند.

بهترین نحوه بازدید از آبشار بلند نوژیان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید