آبشار نوژیان از زیباترین آبشارهای لرستان است، شما درباره آبشار مرتفع و دیدنی نوژیان چه می‌دانید؟ همراه باشید و اطلاعاتی کسب کنید.

درباره آبشار مرتفع و دیدنی نوژیان چه می‌دانید؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: با وجود ۵۰ آبشار کوچک و بزرگی که در استان لرستان وجود دارد شاید در هنگامی که خواستید گشت و گذار در این استان را شروع کنید اولین جاذبه ای که به ذهنتان برسد همین آبشارها باشد. احتمالا به دنبال معروف ترین آبشارها می گردید تا اول از همه آن ها را ببینید، آبشار نوژیان همان جاذبه ای است که به دنبالش هستید. این آبشار بعد از آبشار بیشه معروف ترین آبشار استان است و برای رسیدن به آن باید سفرتان را از جاده کمربندی خرم آباد شروع کنید و به سمت جنوب شرقی بروید. ۳۸ کیلومتر از این مسیر را که بروید به نزدیکی روستایی به نام نوژیان می رسید و جایی در بین دو کوه «تاف» و «هشتاد پهلو» چشمتان به بلندترین آبشار استان می افتد، آبشاری به ارتفاع ۹۵ متر.

آشنایی با آبشار بلند و دیدنی نوژیان

همیشه هنگام بازدید از آبشارهای لرستان به این نکته توجه کنید که اگر می خواهید آبشار را در شکوه و پرآبی واقعی اش ببینید خوب است که فصل بهار و یا ابتدای تابستان را برای بازدید انتخاب کنید.

درباره آبشار مرتفع و دیدنی نوژیان چه می‌دانید؟

منبع آب آبشار نوژیان چشمه های طبیعی ای هستند که در بهار آب بیشتری دارند و رفته رفته که به سمت آخرهای تابستان نزدیک می شود خوش و خروش آبشارها هم کم می شود چون دیگر از پرآبی اوایل بهار خبری نیست.

این آبشار را در ماه های مختلف سال به شکل های مختلف می بینید انگار نوژیان موجود زنده ای است که شکل خودش را با توجه به ماه ها و فصل ها تغییر می دهد برای همین هم هست که به آن نوژیان به معنای «آب زنده» می گویند. هنگامی که در حال دیدن این آبشار باشکوه هستید اگر به سمت راست آبشار نگاه کنید رودخانه کوچکی را می بینید که آب آن هم از چشمه های مختلف می آید.

این آب ها در ادامه با هم ترکیب می شوند و به رودخانه بزرگ سزار می ریزند. آب های این منطقه در ردیف بهترین آب ها برای پرورش ماهی هایی مثل قزل آلا هستند برای همین هم هست که کمی پایین تر از آبشار، حوضچه های مختلفی برای پرورش ماهی ها می بینید.

درباره آبشار مرتفع و دیدنی نوژیان چه می‌دانید؟

یکی از مواردی که آبشار نوژیان بابت آن شهرت دارد، وجود گیاهان دارویی در اطراف خود آبشار و بالای کوه تاف است که باعث می‌شود مردم زیادی تنها به همین علت به این منطقه سفر کنند. کسانی که به این آبشار سفر می‌کنند، می‌توانند از گردشگاه جنگلی نوژیان هم دیدن کنند که بالای کوه تاف قرار دارد. آبشار نوژیان به آبشارهای وارک و هفت چشمه گریت نزدیک است و بعد از دیدن نوژیان می‌توانید به آنجا نیز سری بزنید.

زمان مناسب بازدید و دسترسی راحت به آبشار مرتفع نوژیان

بهترین زمان برای سفر به این منطقه، دو فصل بهار و تابستان است؛ چراکه آب این آبشار از چشمه‌های طبیعی بالادست تأمین می‌شود و به همین علت در بهار پرآب‌تر است؛ اما هرچه به اواخر تابستان نزدیک می‌شویم (به‌خصوص در ایام خشک‌سالی)، از میزان آب و زیبایی این آبشار کاسته خواهد شد و گاهی اوقات هم به‌کلی به خواب زمستانی فرو می‌رود. توجه داشته باشید که آبشار نوژیان و گردشگاه جنگلی آن فاقد هرگونه امکانات رفاهی مثل رستوران و فروشگاه است؛ پس مانند سفرهای کوهستانی، همه خوراکی‌ها و وسایل لازم را با خودتان ببرید.

درباره آبشار مرتفع و دیدنی نوژیان چه می‌دانید؟

با اینکه آب آبشار از چشمه‌ها می‌آید و گواراست؛ اما طبق اصول بهداشتی حتما آب تمیز و سالم نیز با خودتان داشته باشید.

نزدیک‌ترین پمپ بنزین از آبشار نوژیان ۴۲ کیلومتر فاصله دارد، پس بررسی کنید که به‌اندازه‌ی یک مسیر ۸۰ کیلومتری (رفت و برگشت) بنزین دارید. برای افراد ماجراجو و باتجربه که اهل اتراق شبانه در طبیعت هستند، با حفظ نکات ایمنی و محیط‌زیستی، اقامت در آبشار نوژیان تجربه‌ی دل‌پذیری خواهد بود. البته به‌دلیل امکان وجود حیوانات وحشی بهتر است تنهایی این کار را نکنید.

فاصله‌ آبشار نوژیان از پلیس راه سه‌راهی خرم‌آباد-بروجرد-دورود، ۵۲ کیلومتر است. اگر از پلیس راه در جاده‌ی کمربندی خرم‌آباد حرکت کنید، پس از طی ۱۴ کیلومتر، تابلوی آبشار نوژیان را در سمت راست جاده خواهید دید. از این سه راهی به‌سمت چپ بپیچید. حال وارد جاده‌ای کوهستانی و زیبا می‌شوید که در میان جنگل‌های بلوط قرار گرفته است. از ابتدای سه‌راهی تا آبشار دقیقا ۳۸ کیلومتر راه است که ۳۲ کیلومتر آن آسفالت و شش کیلومتر آخر خاکی است، البته این مسیر ۶ کیلومتری شوسه قابل طی کردن با ماشین است.

درباره آبشار مرتفع و دیدنی نوژیان چه می‌دانید؟

اما باید حسابی مراقب باشید، چون علائم راهنمایی و رانندگی هشداردهنده و گاردریل در آن وجود ندارد و پیچ‌های تندی هم منتظر شما هستند. اما اگر عجله ندارید، حتما با آرامش رانندگی و سعی کنید تا حد امکان مسیر را پیاده طی کنید تا از زیبایی‌های راه لذت ببرید. کسانی که از سمت اهواز می‌آیند، باید پنج کیلومتر مانده به خرم‌آباد، بعد از اینکه تابلوی شهر بروجرد را دیدند وارد کمربندی شوند و ۱۰ کیلومتر در آن برانند تا تابلوی آبشار نوژیان را ببینند و بعد در مسیر گفته شده حرکت کنند. برای کسانی که از خرم‌آباد حرکت می‌کنند (مثل کرمانشاهی‌ها که مستقیم از شمال وارد خرم‌آباد می‌شوند)‌ باید بلوار اصلی را تا انتهای جنوبی شهر طی کنند و بعد به‌جای عبور از زیرگذر میدان امام حسین (شقایق)، آن را به‌سمت چپ بپیچند تا به کمربندی برسند و ادامه‌ مسیر را مثل بقیه بروند.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 0
    هرکس نرفته حتما بره که ی دنیا زیبایی ارامش سکوت و جذابیت را خواهد دید که واقعاحیفه که نبینید. گوشیه ای از قدرت زیبای خدا الهی شکر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید